logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Bogaci chętniej kupują w e-sklepach o gorszej reputacji

  PR 03.12.2024, przeczytano 370 razy
ilustracja

Firmy sprzedające w internecie i oceniane nisko, tj. posiadające średnio tylko dwie gwiazdki, są akceptowane blisko cztery razy częściej przez osoby zamożne, czyli takie które zarabiają powyżej 9 tys. złotych na rękę miesięcznie, niż przez Polaków zarabiających poniżej średniej krajowej, wynika z najnowszych badań Trustmate.io. Co jest przyczyną tego stanu? Czy mamy do czynienia z zakupowym paradoksem? 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/bogaci-chetniej-kupuja-w-e-sklepach-o-gorszej-reputacji,406711,artykul.html

Dla większości polskich internautów (70,16%) liczą się przede wszystkim zakupy w firmach internetowych, które mają średnią ocenę na poziomie czterech lub pięciu gwiazdek (skala od 1 do 5, gdzie 1 to najniższa ocena). A zatem blisko 3/4 konsumentów nie skorzysta z usług biznesów, która mają mniej niż cztery gwiazdki, wynika z najnowszych badań TrustMate.io. Z kolei, firmy które mają przeciętne oceny, tzn. trzy gwiazdki, są akceptowalne przez 14,03% Polaków. Słabsze oceny, tj. dwie gwiazdki, są dopuszczalne tylko przez jedynie 3,18% internautów wg badań TrustMate. I jest to generalna zasada, obowiązująca dla całej badanej populacji. Z resztą wyniki polskich badań są zbieżne do globalnych statystyk. Jak wynika bowiem z badania BrightLocal’s Local Consumer Review Survey dotyczącego zakupów na świecie wynika, że 57% konsumentów skorzysta z usług firm, tylko wówczas kiedy mogą się one poszczycić czterema lub więcej gwiazdkami.

L.p.

Jaką ocenę w Pana/Pani opinii musi posiadać biznes lub produkt, aby finalnie go wybrać (skala od 1 do 5, gdzie 1 to najniższa ocena)?

Procent odpowiedzi

1

Przynajmniej czwórkę

59,55%

2

Przynajmniej trójkę

14,03%

3

Przynajmniej piątkę

10,61%

4

Taka skala nie ma dla mnie znaczenia

6,72%

5

Nie wiem / Ciężko powiedzieć

5,90%

6

Przynajmniej dwójkę

3,18%

Czy klienci kupują od biznesów ze słabymi ocenami?

Blisko 1. na 5. Polaków (17,6%), którzy zarabiają powyżej 9 tys. złotych na rękę miesięcznie, podejmuje pozytywną decyzję zakupową dla firm ocenianych na trzy gwiazdki. Z kolei, dla osób, które zarabiają w przedziale od 1,0 tys. do 2,99 tys. złotych, ocenę trzy gwiazdki przy zakupie akceptuje jedynie 1. na 8. zakupowiczów (13,0%), wynika z badań TrustMate.

Dwie gwiazdki, są akceptowane tylko przez 1,9% badanych, którzy zarabiają 1,0 tys. – 2,99 tys. zł oraz 1,5% respondentów zarabiających w przedziale 3,0 tys. – 4,99 tys. zł. Wśród zamożnych rodaków, tj. tych które mają ponad 9 tys. zł miesięcznie dochodów netto, sklepy z dwoma gwiazdkami akceptuje aż 5,9% badanych. A zatem, 2. gwiazdki, są akceptowane blisko cztery razy częściej przez lepiej zarabiających Polaków niż tych, którzy zarabiają poniżej średniej krajowej, wynika z najnowszych badań TrustMate.io.

Jakie są Twoje miesięczne dochody netto (“na rękę”)?
Jaką ocenę w Pana/Pani opinii musi posiadać lokalny biznes, aby finalnie go wybrać (skala od 1 do 5, gdzie 1 to najniższa ocena)? Mniej niż 1000 zł 1000 – 2999 zł 3000 – 4999 zł 5000 – 6999 zł 7000 – 8999 zł Ponad 9000 zł Wolę nie mówić
Przynajmniej dwójkę 2,90% 1,90% 1,50% 3,70% 4,80% 5,90% 0,00%
Przynajmniej trójkę 14,30% 13,00% 16,60% 11,10% 16,70% 17,60% 6,10%
Przynajmniej czwórkę 60,00% 49,10% 57,40% 68,30% 59,50% 63,20% 57,60%
Przynajmniej piątkę 8,60% 18,50% 10,60% 10,10% 2,40% 5,90% 21,20%
Taka skala nie ma dla mnie znaczenia 2,90% 12,00% 8,20% 2,60% 10,70% 2,90% 0,00%
Nie wiem / Ciężko powiedzieć 11,40% 5,60% 5,70% 4,20% 6,00% 4,40% 15,20%

Jeżeli reprezentujesz firmę sprzedającą w internecie i zależy Ci na dużej, powtarzalnej sprzedaży musisz zadbać o bardzo dobre oceny Twojego biznesu. Dla zdecydowanej większości Polaków (70,16%) cztery lub pięć gwiazdek jest decydująca w procesie zakupowym.Jeżeli natomiast, Twoja firma jest oceniana na średnim lub niższym poziomie, tj. na trzy lub dwie gwiazdki, nie oznacza to, że nie będziesz sprzedawał w ogóle. Jednak reputacja Twojej firmy w sieci wymaga zmian i naprawy, bowiem pozostawienie jej bez kontroli w dłuższym okresie nie jest rozwiązaniem.Musisz zacząć działać, wprowadzać zmiany, wsłuchać się w głos klientów, tak aby oceny Twojego biznesu znacznie się poprawiły. – mówi Jerzy Krawczyk, prezes zarządu TrustMate.io. – Z naszych badań wynika, że na pewno osoby z wyższymi dochodami, będą w stanie zaryzykować zakup w gorzej ocenianym sklepie, gdyż utrata pieniędzy na potencjalnie nietrafionych zakupach nie jest aż tak bolesna, jak dla osób, zarabiających poniżej średniej krajowej. Ta ostatnia, mniej zamożna grupa Polaków, podejmuje decyzje zakupowe zdecydowanie ostrożniej i racjonalniej finansowo, nie chcąc ryzykować zakupów w firmie z niskimi ocenami.Dla nich bowiem dwie gwiazdki, oznaczają potencjalnie złe doświadczenia zakupowe i problemy.– dodaje Krawczyk z TrustMate.io.

Z badań TrustMate wynika, że im Polacy zarabiają więcej, tym ich skłonność do ryzyka zakupowego rośnie. A to oznacza, że są otwarci na testowania sklepów z niższą oceną, bowiem nietrafione zakupy, nie będą dla nich oznaczały dużych kłopotów, np. finansowych. A często, te gorzej oceniane sklepy oferują dodatkowe benefity, bo chcą się w jakiś sposób wyróżnić i dzięki temu przyciągnąć do siebie klientów. Często oferują np. dodatkowe rabaty, promocje lub niższe ceny. Takie podejście zamożnych Polaków, nie oznacza że postępują nieracjonalnie. Bo jak pokazują badania TrustMate, w zdecydowanej większości realizują zakupy przede wszystkim (69,1%) w firmach ocenianych na cztery lub więcej gwiazdek. Jednak, ich akceptacja dla ryzyka jest po prostu na wyższym poziomie.

Źródło: TrustMate.io

Dodatkowe informacje:

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie TrustMate.io przez firmę badawczą UCE Research, na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków, w X 2024 r., metodą CAWI.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model...
e-Doręczenia, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zaczęły powszechnie obowiązywać wraz z początkiem nowego roku. W przypadku wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia 2025 r. obowiązkowe, jednak obywatele mogą zdecydować, czy i kiedy założą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Do momentu podjęcia...
MŚP ze spokojem patrzą na nowy rok. Wyjątkiem mikrofirmy
Nowy rok nie zmienił nastawienia przedsiębiorców do otoczenia gospodarczo-politycznego. Odczyt Barometru EFL na I kwartał 2025 jest niemal taki sam jak ostatni ubiegłoroczny pomiar i wyniósł 50,7 pkt. (+0,1 pkt. kwartał do kwartału). W szczególności więcej firm planuje spadek inwestycji niż ich wzrost, mniej firm prognozuje także większą sprzedaż. Eksperci...
Twórczość GenAI - wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także...
W 2024 roku padł kolejny rekord niewypłacalności
W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576 polskich przedsiębiorstw. Eksperci z firmy Coface, która co kwartał przygotowuje raport na temat postępowań insolwencyjnych w naszym kraju, podkreślają, że ta rekordowa jak do tej pory liczba jest o 19% wyższa niż w 2023 roku. W jaki sposób prognozowana przez ekonomistów niepewność wpłynie na sytuację...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764