logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Bon 1000 Plus – Polish Outdoor Group do rządu RP

  PR 05.06.2020, przeczytano 398 razy
ilustracjastrzałka

26 maja br. odbyła się konferencja organizowana wspólnie przez Ministerstwo Rozwoju i PARP w sprawie „Pozyskiwania środków finansowych dla branży turystycznej” – nadal nie wiadomo, które podmioty zostaną uwzględnione w projekcie bonu 1000 plus.  Na początku maja Stowarzyszenie Polish Outdoor Group zwróciło się z postulatem uwzględnienia branży outdoorowej podczas tworzenia programu wsparcia dla turystyki. Pismo zostało skierowane do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Rozwoju, a także Rady Dialogu Społecznego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/bon-1000-plus-%E2%80%93-polish-outdoor-group-do-rzadu-rp,387318,artykul.html

Branża turystyczna to ważna gałąź gospodarki, która skupia wiele różnych podmiotów działających na rynku. Większość z nas, kiedy słyszy „turystyka” myśli przede wszystkim o hotelach, biurach podróży, firmach wynajmujących autokary wycieczkowe. Jednak na tym nie koniec – branża turystyczna to również firmy outdoorowe. Zaliczają się do nich producenci i wypożyczalnie sprzętu sportowego, odzieży i akcesoriów turystycznych, specjalistyczne sklepy turystyczne, organizatorzy biegów i festiwali górskich, organizatorzy specjalistycznych szkoleń z zakresu aktywności sportowych (np. kursy wspinaczki), jak również instruktorzy i przewodnicy górscy. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. związane z panującą w Polsce epidemią, nakazało – w trybie natychmiastowym – zamknięcie tysięcy placówek i przedsięwzięć. Z dnia na dzień wiele firm zostało pozbawionych możliwości zarobkowych, natomiast ludzie zostali bez pracy i środków do życia. Na dzień dzisiejszy „przetrwanie” tego trudnego okresu dla szeregu firm nadal stoi pod znakiem zapytania. Skutki „lockdownu” boleśnie odczuły także firmy z branży outdoorowej, która leży na pograniczu sektora turystyki i szeroko pojętego sportu.

- Odnosimy wrażenie, że w projekcie bonu na turystykę 1000 plus Rząd skupia się na turystyce wypoczynkowej, zakładając wsparcie przede wszystkim dla operatorów bazy noclegowej. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, ze ważnym elementem całej branży turystycznej, wpływającym na ożywienie gospodarcze w wielu lokalnych społecznościach i regionach Polski, jest także turystyka kwalifikowana np. piesza, górska, kajakowa, rowerowa, narciarska, a wraz z nią szereg firm specjalistycznych, takich jak: wypożyczalnie sprzętu turystycznego, kajakowego, narciarskiego, rowerów, żaglówek itp., przewodnicy górscy, instruktorzy wspinania, firmy organizujące szkolenia górsko-turystyczne, organizatorzy wyjazdów związanych z turystyką kwalifikowaną, a także sklepy oferujące sprzęt biwakowy i turystyczny - brzmi fragment listu kierowanego przez Zarząd POG do Rządu.

WSPARCIE DLA PRZEDSIĘBIORSTW

Rząd, aby wspomóc przedsiębiorców w tym trudnym czasie, przygotował ustawy zwane „Tarczą antykryzysową”. W kolejnej wersji Tarczy znalazła się również branża turystyczna, powstał pomysł projektu „1000 plus” dla polskiej turystyki.

- Pracujemy z Polską Organizacją Turystyczną nad programem 1000 plus, w postaci bonów o wartości 1000 zł, które można wydać na wycieczkę, czy inne wydarzenie związane z turystyką – zapowiedziała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz w kwietniu br.

Jej zdaniem, powinno to w odczuwalny sposób wesprzeć branżę. Prace nad doprecyzowaniem zasad funkcjonowania programu i określeniem jego beneficjentów nadal trwają. W maju minister przedstawiła kolejne szczegóły rządowego programu. Z bonu skorzystać będą mogły jedynie osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, które nie zarabiają więcej niż wynosi przeciętne wynagrodzenie – to jest 5200 zł brutto.

- W tym roku taki bon będzie w 90 procentach sfinansowany z budżetu państwa, a 10 procent to będzie wkład własny pracodawcy – tłumaczyła minister Emilewicz w wywiadzie dla Money.pl. Rząd szacuje, że 1000 plus na wyjazdy turystyczne dostanie ponad 7 milionów obywateli. Dla branży turystycznej oznaczałoby to zastrzyk w wysokości 7 miliardów złotych w ciągu 2 lat, w których będzie można wykorzystać bon. Jednak czy jakakolwiek część z tej sumy, będzie miała szansę wesprzeć branżę outdoor?

Ani sama wicepremier Jadwiga Emilewicz, ani Ministerstwo Rozwoju, ciągle nie podają szczegółów programu. Ostatnia konferencja poświęcona temu tematowi, która odbyła się 26 maja br. również nie przyniosła odpowiedzi na nurtujące branżę pytanie, kto zostanie objęty programem. Na razie wiadomo jedynie, że bon 1000 plus będzie najprawdopodobniej wydawany w postaci karty przedpłaconej (prepaidowej), jednak jacy beneficjenci czy usługi znajdą się na karcie, nie wie na razie nikt. Wiadomo jedynie, że pieniądze można będzie przeznaczyć na usługi turystyczne realizowane jedynie w Polsce. Na ten moment wiemy, że wśród usług, które będzie można opłacić za pomocą bonu, mają znaleźć się noclegi, zakup wycieczki krajowej, opłaty związane ze wstępem do muzeów lub różnego rodzaju atrakcji turystycznych, pokrycie kosztów lokalnego przewodnika turystycznego. Taki katalog usług niestety znacznie ograniczałby pole wykorzystania bonu w tzw. aktywnej turystyce, z którą bezpośrednio związana jest branża outdoor.

Projekt bonów turystycznych czekają jeszcze konsultacje z Radą Dialogu Społecznego i branżą turystyczną. Planowany start: połowa roku, ponoć program ma ruszyć jeszcze w czerwcu przed wakacjami. Swoje postulaty i propozycje uwzględnienia w programie podmiotów branży outdoorowej przekazało również stowarzyszenie POG. Z uzyskanych informacji wynika, że Ministerstwo rozważa rozszerzenie zakresu programu 1000 plus:

- Nikt z nas już chyba nie ma wątpliwości, że nadchodzące wakacje będą inne niż wszystkie. Wiele sklepów handlujących odzieżą i sprzętem outdoorowym, operatorzy ścian wspinaczkowych, organizatorzy specjalistycznych wyjazdów, przewodnicy i instruktorzy podobnie, jak firmy w całej Polsce są dotknięte ogromnym kryzysem, który może się jeszcze pogłębić w sytuacji, w której Polaków zwyczajnie nie będzie stać na wakacje – konkluduje Prezes Stowarzyszenia Polish Outdoor Group Piotr Turkot – Informacje, które płyną z naszego rynku, uzyskane, między innymi, dzięki przeprowadzonej przez POG ankiecie, dowodzą wielkich trudności, z jakimi boryka się większość przedsiębiorców w segmencie outdoor.

BRANŻA OUTDOOROWA W CZASACH PANDEMII

W 2. połowie kwietnia br. Polish Outdoor Group przeprowadziło ankietę wśród firm z branży outdoorowej: „Koronawirus, a straty polskiej branży outdoor”. W ankiecie wzięli udział właściciele sklepów sportowo-outdoorowych zarówno stacjonarnych, jak i on-line, producenci sprzętu i odzieży outdoorowo-sportowej, usługodawcy, dystrybutorzy i firmy doradcze. Na podstawie udzielonych odpowiedzi (przedstawionych na poniższym wykresie) widać, że większość z ankietowanych, bo aż 30,6 %, stopień utraconych przychodów (na dzień 17 kwietnia) ocenia na poziomie 60-80%. Wpływy mniejsze o ponad 80% deklaruje 19,4% respondentów, a w przypadku 11,1% ankietowanych przychody spadły do zera. Tylko 8,3 % ankietowanych zadeklarowało, że przychody pozostały na tym samym poziomie, co przed zamrożeniem gospodarki.

Kryzys zmusił przedsiębiorców do szukania dodatkowych rozwiązań. Według ankiety, aż 72,2% respondentów zdecydowała się na ograniczenie kosztów lub odłożenie w czasie inwestycji. Z „Tarczy antykryzysowej” skorzystało 63,9% firm (aż 85% skorzystało ze zwolnienia z opłacania składek ZUS) a prawie połowa ankietowanych – 47,2 % podjęła decyzję o ograniczeniu wynagrodzeń.

  • Pełne wyniki ankiety dostępne są TUTAJ.

Według Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, która przygotowała informator „Recepta dla turystyki” kontakt z naturą to przyszłość dla turystyki „Należy się spodziewać, że turystyka aktywna, realizowana poza obszarami zurbanizowanymi, przeżywać będzie w nadchodzących miesiącach rozkwit”. Jeśli prognozy te okażą się prawdziwe, a możliwość skorzystania z bonu 1000 plus zostanie rozszerzona również na produkty i usługi oferowane przez branżę outdoor, to jest duża szansa , że akcja poprawi – choćby w minimalnym stopniu – kondycję firm działających w tym segmencie. Zatem uwzględnienie postulatów POG jest niezwykle istotne.

Źródło: Polish Outdoor Group

www.pog.org.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Będą wyższe kary za wykroczenia skarbowe - zapowiada serwis Prawo.pl. Obecnie mandatem karnym można nałożyć karę grzywny w maksymalnej wysokości 5-6 tys. zł. Po zmianie, np. za niewysłanie deklaracji podatkowej, nawet „zerowej”, będzie trzeba zapłacić 14 tys. zł. Zmiany w kodeksie karnym skarbowym znalazły się w nowelizacji przepisów o akcyzie.
Przemysł papierniczy to ważny, choć czasem trochę niedoceniany obszar polskiej gospodarki. Jak się okazuje, jest to jeden z najszybciej rosnących działów przetwórstwa przemysłowego w Polsce, którego udział w krajowym PKB należy do najwyższych w Europie. Najnowszy raport Banku Pekao „Papier – tradycyjny produkt, nowoczesna branża. Sytuacja polskiego...
W jakim miejscu jest biznes po roku koronawirusa?
Pandemia miała negatywny wpływ na gospodarkę. Większość branż ucierpiała, są jednak także takie, które radzą sobie dobrze, a niektóre w COVIDZIE nawet zyskały gospodarczo. Eksperci faktura.pl przeanalizowali liczbę faktur wystawianych w poszczególnych miesiącach przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jakie branże chorują na COVID? Które są...
Od lat liczba sklepów stacjonarnych w Polsce systematycznie spada, za to rośnie liczba sklepów online. W pierwszym kwartale 2021 r. przedsiębiorcy zarejestrowali 3,4 tys. sklepów internetowych i wykreślili 1,4 tys. Łącznie przybyło 2 tys. sklepów internetowych, a ich liczba osiągnęła w sumie 46,5 tys. W porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego...
Bankructwa Polaków - spełnia się czarny scenariusz?
Pierwszy kwartał tego roku przyniósł ponad 4700 upadłości konsumenckich. I z każdym miesiącem bankrutów przybywa. W całym 2020 roku było 13 000 upadłości, a więc czarny scenariusz dotyczący podwojenia tej liczby powoli się spełnia – przekonują eksperci serwisu Upadanie.pl.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764