logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Buzzmarketing i blogi - nowe narzędzia komunikacji internetowej

  PR 22.11.2006, przeczytano 5079 razy

Marketing szeptany wszedł na reklamowo-marketingowe salony i wydaje się, że może tam pozostać dość długo. Zdecydowana większość definicji podkreśla, że jest to metoda nowatorska i stosunkowo młoda, co nie do końca jest prawdą. Marketing szeptany jako taki powstał znacznie wcześniej, ale dopiero Internet pozwolił mu w pełni rozwinąć skrzydła.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/buzzmarketing-i-blogi---nowe-narzedzia-komunikacji-internetowej,4779,artykul.html

Jedna z definicji mówi, że marketing szeptany (buzzmarketing czy szeptomarketing) "to technika polegająca na wywoływaniu dużego szumu medialnego za pomocą (relatywnie) skromnych środków poprzez opracowanie atrakcyjnego przekazu. Kreowanie zainteresowania danym produktem w grupie docelowej poprzez informacje pochodzące ze źródeł trzecich (media, znajomi), nie od producenta, jak w przypadku reklamy." (źródło: serwis MediaRun.pl, www.mediarun.pl/dictionary/id/373). Bardzo często używa się wymiennie określeń marketing szeptany i marketing wirusowy, choć nie są to pojęcia tożsame. Pierwszy z terminów dotyczy raczej samego komunikatu, a drugi sposobu jego przekazania. Jednak w przypadku Internetu rozdzielenie obydwu zjawisk bywa trudne.

Dlaczego marketing szeptany jest taki skuteczny? Bo lubimy wierzyć opiniom, szczególnie jeżeli wyrażane są przez znajomych, przyjaciół lub osoby znane, szanowane i lubiane. Niejednokrotnie przekazujemy sobie opinie na temat produktów czy firm nie na podstawie własnych doświadczeń lecz na podstawie tego, co usłyszeliśmy od kogoś. Przed zakupem jakiegoś produktu często przeszukujemy zasoby for i grup dyskusyjnych w poszukiwaniu opinii innych internautów. W tym tkwi właśnie siła buzzmarketingu. Wachlarz zastosowań marketingu szeptanego jest zresztą całkiem spory. Stosuje się go na przykład w promocji trudnych produktów - trudnych, czyli takich, na których reklamę ustawodawcy nakładają ograniczenia (np. wyroby nikotynowe czy alkohol) lub takich, w przypadku których potencjalni odbiorcy są odporni na tradycyjne formy promocji.

Wspomniane wcześniej fora i grupy dyskusyjne są przez specjalistów od buzzmarketingu polem działań szczególnie ulubionym, choć zarazem niełatwym. Mechanizmy są różne. Na największych i najbardziej znaczących forach tematycznych tworzy się pewne tożsamości (czyli "zakłada" się użytkowników). Ci nowi użytkownicy mają za zadanie promowanie konkretnego produktu, czy konkretnej marki. Aby te działania były skuteczne, wymagają jednak odpowiedniego przygotowania i czasu. Taki użytkownik musi posiadać wśród innych użytkowników forum pewien autorytet, musi być wiarygodny, a proces "uwiarygodniania" trwa zazwyczaj długo i wymaga aktywności. Firmy częściej więc stosują inną metodę - docierają bezpośrednio do liderów opinii i starają się przekonać ich do formułowania przychylnych dla siebie opinii.

Specjaliści od marketingu szeptanego mają ostatnio nową broń - blogi. Blogowanie jest modne. Powstają coraz to nowe blogi, całe ich kategorie, jak choćby blogi medialne (wirtualnemedia.pl/blog/) czy biznesowe (www.bblog.pl/). Najwięcej jest w dalszym ciągu blogów prywatnych, ale one pełnią zupełnie inną rolę i niewiele mają wspólnego z tzw. komercją. Blogi piszą politycy, gwiazdy show biznesu, prezesi i dyrektorzy międzynarodowych korporacji. Kto za nimi stoi? Trudno podejrzewać, że każdy blog jest tak naprawdę pisany przez sztab specjalistów od public relations, ale wykluczyć tego nie można. A w niektórych przypadkach można wręcz mieć pewność, że tak właśnie jest. Bo blogi to dla ludzi od PR-u i marketingu świetne narzędzie. Narzędzie wręcz wymarzone do kreowania wizerunku, do testowania opinii, czy do wprowadzania nowości na rynek. Oczywiście wiedza o tym nie jest dostępna tylko dla wybranych. Dlatego kolejnym elementem działań speców od PR-u jest... monitorowanie, a nierzadko i komentowanie blogów konkurencji.

Skoro jesteśmy przy blogach, to warto poruszyć jeszcze jeden temat: czy na blogowaniu można zarobić? Jeżeli każdego dnia powstają tysiące nowych blogów, a miliony internautów siadają do pisania, czytania i komentowania, to wydawałoby się, że tkwi w tym olbrzymi potencjał reklamowy. Owszem, tkwi, tyle, że nadal niewykorzystany. Agora niedawno poinformowała, że zamierza dać blogującym na Blox.pl możliwość zamieszczania reklam kontekstowych, pod warunkiem, że ci zgodzą się na emisje reklam wydawcy. Portal nie wyklucza jakiegoś dodatkowego gratyfikowania najpopularniejszych blogów (np. przez dzielenie się zyskami z emisji reklam). Wszystko to na razie są jednak plany, które bardziej przypominają próbę sondowania potencjału reklamowego tychże, niż przemyślaną strategię. Ale to już temat na zupełnie inny biuletyn.

Źródło: www.IDMnet.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Najważniejszym celem hotelu w obecnych czasach, oprócz przetrwania światowego kryzysu turystycznego oczywiście, jest wyróżnienie się spośród konkurencji. Aby to osiągnąć marka musi projektować wrażenia, które pokochają goście. Wówczas będą oni chcieli do danego miejsca wracać i chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami ze znajomymi. Co...
Konferencja Online Marketing Day 2020 zakończona sukcesem
Ponad 3 500 osób wzięło udział w pierwszej edycji Online Marketing Day - konferencji poświęconej digital marketingowi. W jej ramach 16 ekspertów i praktyków podzieliło się swoją wiedzą na temat: SEO, content marketingu, reklamy w social media, Google Ads i E-commerce. Wydarzenie, pod honorowym patronatem IAB Polska, zostało zorganizowane przez SEMSTORM. Konferencja była...
Automatyzacja reklam dla Pizzaportal
Czy da się zrealizować kampanię reklamową online dla kilku tysięcy restauracji tak, by była aktualna, w czasie rzeczywistym i nie wprowadzała klientów w błąd? Tak, kluczem do sukcesu jest automatyzacja reklam! Dodatkowo, rozwiązanie może przynieść gigantyczne oszczędności. Dzięki współpracy z Bluerak, PizzaPortal wydała ponad milion złotych mniej na reklamę i zanotowała...
Z dwóch minut na antenie w trzynaście tysięcy publikacji
Christian Paul zyskał sławę 22 czerwca tuż po emisji materiału w głównym serwisie informacyjnym Telewizji Polskiej na temat kreacji Pierwszej Damy Agaty Kornhauser – Dudy. Wówczas udzielając komentarza, poświęcono mu łącznie 2 minuty czasu antenowego, które w wyniku researchu dziennikarzy i osób ze świata mody w kolejnych dniach przerodziło się w...
Besymbio - jak wprowadzić markę kosmetyków w czasie pandemii?
Polska marka innowacyjnych naturalnych produktów, których skład opiera się na certyfikowanych wyciągach roślinnych zamkniętych w szklanych opakowaniach – tym właśnie jest BeSymbio. Launch tego brandu jest potwierdzeniem na to, że nie warto odkładać realizacji biznesowych marzeń na później, pomimo trudnego czasu pandemii. Jakie działania miały miejsce w pierwszych tygodniach...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764