logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Buzzmarketing i blogi - nowe narzędzia komunikacji internetowej

  PR 22.11.2006, przeczytano 5267 razy

Marketing szeptany wszedł na reklamowo-marketingowe salony i wydaje się, że może tam pozostać dość długo. Zdecydowana większość definicji podkreśla, że jest to metoda nowatorska i stosunkowo młoda, co nie do końca jest prawdą. Marketing szeptany jako taki powstał znacznie wcześniej, ale dopiero Internet pozwolił mu w pełni rozwinąć skrzydła.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/buzzmarketing-i-blogi---nowe-narzedzia-komunikacji-internetowej,4779,artykul.html

Jedna z definicji mówi, że marketing szeptany (buzzmarketing czy szeptomarketing) "to technika polegająca na wywoływaniu dużego szumu medialnego za pomocą (relatywnie) skromnych środków poprzez opracowanie atrakcyjnego przekazu. Kreowanie zainteresowania danym produktem w grupie docelowej poprzez informacje pochodzące ze źródeł trzecich (media, znajomi), nie od producenta, jak w przypadku reklamy." (źródło: serwis MediaRun.pl, www.mediarun.pl/dictionary/id/373). Bardzo często używa się wymiennie określeń marketing szeptany i marketing wirusowy, choć nie są to pojęcia tożsame. Pierwszy z terminów dotyczy raczej samego komunikatu, a drugi sposobu jego przekazania. Jednak w przypadku Internetu rozdzielenie obydwu zjawisk bywa trudne.

Dlaczego marketing szeptany jest taki skuteczny? Bo lubimy wierzyć opiniom, szczególnie jeżeli wyrażane są przez znajomych, przyjaciół lub osoby znane, szanowane i lubiane. Niejednokrotnie przekazujemy sobie opinie na temat produktów czy firm nie na podstawie własnych doświadczeń lecz na podstawie tego, co usłyszeliśmy od kogoś. Przed zakupem jakiegoś produktu często przeszukujemy zasoby for i grup dyskusyjnych w poszukiwaniu opinii innych internautów. W tym tkwi właśnie siła buzzmarketingu. Wachlarz zastosowań marketingu szeptanego jest zresztą całkiem spory. Stosuje się go na przykład w promocji trudnych produktów - trudnych, czyli takich, na których reklamę ustawodawcy nakładają ograniczenia (np. wyroby nikotynowe czy alkohol) lub takich, w przypadku których potencjalni odbiorcy są odporni na tradycyjne formy promocji.

Wspomniane wcześniej fora i grupy dyskusyjne są przez specjalistów od buzzmarketingu polem działań szczególnie ulubionym, choć zarazem niełatwym. Mechanizmy są różne. Na największych i najbardziej znaczących forach tematycznych tworzy się pewne tożsamości (czyli "zakłada" się użytkowników). Ci nowi użytkownicy mają za zadanie promowanie konkretnego produktu, czy konkretnej marki. Aby te działania były skuteczne, wymagają jednak odpowiedniego przygotowania i czasu. Taki użytkownik musi posiadać wśród innych użytkowników forum pewien autorytet, musi być wiarygodny, a proces "uwiarygodniania" trwa zazwyczaj długo i wymaga aktywności. Firmy częściej więc stosują inną metodę - docierają bezpośrednio do liderów opinii i starają się przekonać ich do formułowania przychylnych dla siebie opinii.

Specjaliści od marketingu szeptanego mają ostatnio nową broń - blogi. Blogowanie jest modne. Powstają coraz to nowe blogi, całe ich kategorie, jak choćby blogi medialne (wirtualnemedia.pl/blog/) czy biznesowe (www.bblog.pl/). Najwięcej jest w dalszym ciągu blogów prywatnych, ale one pełnią zupełnie inną rolę i niewiele mają wspólnego z tzw. komercją. Blogi piszą politycy, gwiazdy show biznesu, prezesi i dyrektorzy międzynarodowych korporacji. Kto za nimi stoi? Trudno podejrzewać, że każdy blog jest tak naprawdę pisany przez sztab specjalistów od public relations, ale wykluczyć tego nie można. A w niektórych przypadkach można wręcz mieć pewność, że tak właśnie jest. Bo blogi to dla ludzi od PR-u i marketingu świetne narzędzie. Narzędzie wręcz wymarzone do kreowania wizerunku, do testowania opinii, czy do wprowadzania nowości na rynek. Oczywiście wiedza o tym nie jest dostępna tylko dla wybranych. Dlatego kolejnym elementem działań speców od PR-u jest... monitorowanie, a nierzadko i komentowanie blogów konkurencji.

Skoro jesteśmy przy blogach, to warto poruszyć jeszcze jeden temat: czy na blogowaniu można zarobić? Jeżeli każdego dnia powstają tysiące nowych blogów, a miliony internautów siadają do pisania, czytania i komentowania, to wydawałoby się, że tkwi w tym olbrzymi potencjał reklamowy. Owszem, tkwi, tyle, że nadal niewykorzystany. Agora niedawno poinformowała, że zamierza dać blogującym na Blox.pl możliwość zamieszczania reklam kontekstowych, pod warunkiem, że ci zgodzą się na emisje reklam wydawcy. Portal nie wyklucza jakiegoś dodatkowego gratyfikowania najpopularniejszych blogów (np. przez dzielenie się zyskami z emisji reklam). Wszystko to na razie są jednak plany, które bardziej przypominają próbę sondowania potencjału reklamowego tychże, niż przemyślaną strategię. Ale to już temat na zupełnie inny biuletyn.

Źródło: www.IDMnet.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czy wiesz, że… kolory zrewolucjonizowały sztukę i nasze postrzeganie świata?
Zdolność do postrzegania kolorów jest niezbędna do doświadczania w pełni i zrozumienia otaczającego nas świata. Kolory stanowią medium, za pomocą którego artyści tworzą zachwycające arcydzieła. Poza tym, że ułatwiają nam poruszanie się po świecie i pozwalają nam czerpać przyjemność z bodźców wzrokowych i zachwycać się nimi,...
Siedziba Page Group w Warszawie projektu Bit Creative
W samym sercu Warszawy, przy ul. Chmielnej, gdzie z okien biurowca Varso Tower rozciąga się widok na Pałac Kultury i Nauki, mieści się polska siedziba Page Group – światowego lidera w branży HR. Jednak to nie imponująca lokalizacja przesądza o prestiżu firmy, lecz wystrój wnętrz biura, w którego centrum stoi człowiek. To on, zgodnie z brandingiem marki i jej...
Jak legalnie współpracować i rozliczać się z influencerami?
Coraz więcej firm, niezależnie od ich wielkości, decyduje się na współpracę z influencerami, nie tylko w celu budowania świadomości marki, ale również wpływania na decyzje zakupowe swoich klientów. Aby taka współpraca przebiegała zgodnie z prawem i przynosiła obopólne korzyści, konieczne jest zawarcie odpowiednich umów, które jasno precyzują obowiązki obu stron, sposób...
Design Anatomy z projektem biura na szczycie Olivii
Minimalizm zapewniający komfort i otwartość na zachwycający widok za oknami najwyższego piętra Olivii Star. Tak w skrócie można opisać realizację gdańskiego biura firmy Deribit spod kreski Design Anatomy.
Sport od zawsze budzi silne emocje. Kibice identyfikują się ze swoimi ulubionymi sportowcami i firmami, które z nimi współpracują. To emocjonalne zaangażowanie przekłada się na lojalność wobec marki i większą skłonność do zakupu jej produktów. Teraz kiedy opadły już emocje po tegorocznej olimpiadzie, możemy zastanowić się nad jej marketingowym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764