logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Cannual Report - rynki reklamowe Europy Środkowo-Wschodniej a COVID-19

   31.12.2021, przeczytano 385 razy
ilustracjastrzałka

Sieć lokalnych i niezależnych agencji reklamowych i domów mediowych działających w regionie Europy Środkowo-Wschodniej weCAN, właśnie opublikowała najnowszy CANnual Report. Polski dom mediowy Media People jako członek sieci współtworzył tym razem już 7. edycję tego unikalnego opracowania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/cannual-report---rynki-reklamowe-europy-srodkowo-wschodniej-a-covid-19,394284,artykul.html

 weCAN, sieć niezależnych agencji reklamowych i domów mediowych z Europy Środkowo-Wschodniej opublikowała swój siódmy już CANnual Report za rok 2020. Zawiera on szczegółową analizę rynków reklamowych w 15 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem skutków pandemii COVID-19 na tych rynkach. Co ciekawe, oprócz zebranych rocznych danych na temat rozwoju rynków mediowych w Europie Środkowo-Wschodniej, eksperci weCAN porównali skutki niedawnego kryzysu wywołanego pandemią z wcześniejszymi krytycznymi sytuacjami w regionie, takimi jak kryzys gospodarczy z 2008 r., aneksja Krymu czy kryzys Agrokor. Raport zawiera m.in. artykuł autorstwa gościnnej autorki, dr Marii Törőcsik (ekonomistka i profesorka na Uniwersytecie w Peczu), który opisuje ewolucję postaw konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej od 1990 roku.

Autorami polskiego rozdziału jest Weronika Szwarc-Bronikowska, wiceprezeska domu mediowego Media People oraz wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS oraz Paweł Heinze, dyrektor kreatywny w agencji Walk.

Region wstrząśnięty wirusem

CANnual Raport 2021 wyraźnie wykazuje, że koronawirus zatrzymał trwający pół dekady stały wzrost: ogólne wydatki na reklamę w regionie spadły o 8% w 2020 r., co oznacza stratę o 1,2 miliarda euro w porównaniu z poprzednim rokiem.

ilustracjastrzałka

Branża reklamowa, a w szczególności wydatki na reklamę w mediach, od lat intensywnie rosły w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2020 roku pandemia COVID-19 spowodowała spadek inwestycji reklamowych na poziomie 8% (ok. 1,2 miliarda euro). Wszystkie media odczuły silne redukcje budżetów. Jedynymi beneficjentami pandemii stali się internetowi dostawcy potencjalnych klientów, czyli min. media z dystrybucją swoich treści w kanale online. W tym czasie wymuszona pandemią zmiana zachowań konsumenckich, zasadniczo zmieniła sposób w jaki dzisiaj biznes myśli o budowaniu komunikacji i relacji z odbiorcami.

Większość ekspertów weCAN wskazuje, że po początkowym szoku i zamrożeniu budżetów reklamowych, biznes stosunkowo szybko wrócił na stare tory, ponieważ kampanie były w większości odkładane (a nie anulowane) lub restrukturyzowano je poprzez kierowanie większej ilości budżetów na działania w obszarze digital. Firmy musiały dostosować się do nowych wzorców zachowań konsumenckich, przenosząc się na platformy internetowe lub wzmacniając swoją obecność w Internecie. W rezultacie wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 100 milionów euro (lub 1% rok do roku), czyniąc z internetu jedyny obszar mediów, który wyszedł obronną ręką z tego kryzysu.

Dzięki tym korektom ponad połowa krajów Europy Środkowo-Wschodniej doświadczyła jedynie niewielkiego spadku lub nawet niewielkiego wzrostu wydatków na reklamę. Najmniej ucierpiały rynki z silnym segmentem cyfrowym tj. większość krajów wyszehradzkich, Rosja i Ukraina. W Rosji, z najpotężniejszym rynkiem cyfrowym w Europie Środkowo-Wschodniej, wg danych liczbowych w euro, inwestycje spadły o 16%. Ten wynik jest skorelowany ze znacznym spadkiem wartości rubla, najniższym od prawie pięciu lat. Spadek inwestycji liczony w rublach wyniósł zaledwie 4%.

Pandemia przyspieszyła widoczne od lat trendy. Telewizja jest nadal najpopularniejszym (średnio) medium wśród mieszkańców analizowanych 15 krajów. Jednak to działania reklamowe online generują już ponad połowę budżetów marketerów (51%, tj. 7,12 mld euro) w 2020 r., czyli więcej niż w telewizji (36%, czyli 4,97 mld euro). Pandemia pogłębiła problemy prasy, ale dodatkowo położyła kres stabilności outdooru i radia – oba rodzaje mediów tracą na średnim udziale w przychodach reklamowych.

Zauważalne państwowe budżety komunikacji COVID19

Raport zawiera również porównanie wydatków rządowych w sześciu krajach, na tzw. „koronową komunikację” w 2020 roku. Widoczne są wyraźne różnice w wysokości budżetów przeznacznych na kampanie informacyjne i edukację obywateli. Różny jest też procentowy udział „koronowej komunikacji” we wszystkich kampaniach rządowych. Kampanie te dotyczyły m.in. środków bezpieczeństwa (tj. godzina policyjna i obowiązek noszenia masek), pomocy finansowej i wsparcia kondycji psychicznej obywateli.

Kancelaria premiera Węgier wydała łącznie 79 milionów euro (netto) na reklamę, z czego ponad 75% tej kwoty na komunikację związaną z COVID-19. Podobnie Rumunia przeznaczyła 78% swojego publicznego budżetu komunikacyjnego na kampanię informacyjną. Serbia, Polska i Rosja przeznaczyły około połowy wydatków. Najmniej wśród wszystkich analizowanych krajów wydała Słowenia. Przeprowadzono tam zaledwie jedną kampaię telewizyją, która stanowiła mniej niż 1% z 10-milionowego budżetu państwa przeznaczonego na płatną komunikację.

ilustracjastrzałka

Ucieczka do przodu

Chociaż pandemia COVID-19 spowodowała poważny spadek wydatków reklamowych w Europie Środkowo-Wschodniej, większość ekspertów weCAN zgadza się, że rynki odbudowują się znacznie szybciej niż po globalnym kryzysie z 2008 roku. Większość z nich spodziewa się, że poziom wydatków na reklamę sprzed kryzysu zostanie osiągnięty, a nawet przekroczony już w 2021 r. W wielu krajach regionu szacuje się dynamikę wzrostu na poziomie 10-15% rok do roku.

Współpraca ponad granicami

 - CANual Report to unikalny raport branży marketingowej obejmujący aż 15 rynków Europy Środkowo-Wschodniej. To materiał stworzony przez społeczność wysokiej klasy ekspertów, którzy na co dzień ze sobą współpracują. Łączą nas relacje biznesowe a po tylu latach współpracy - również przyjaźnie, które w pandemii dały nam siłę oraz inspiracje do lokalnych działań. Jednocześnie te regularne spotkania, teraz w formie online, dają możliwość wymiany informacji, doświadczeń, ale i wniosków w obszarach szerszych np. zmian społecznych czy politycznych z perspektywy lokalnych ekspertów, których w ramach sieci weCAN mamy na wyciągnięcie ręki. To niesamowity dodatkowy benefit tej współpracy, jeszcze bardziej odczuwalny w tak dynamicznym czasie pandemii. Porównując między sobą rynki, mamy możliwość dostrzegania zjawisk, które są charakterystyczne dla całego regionu albo unikalne dla poszczególnych państw. – mówi Weronika Szwarc-Bronikowska, wiceprezeska w domu mediowym Media People.

Źródło: weCAN

www.wecan.net

Dodatkowe informacje:

O weCAN
weCAN to sieć afiliacyjna, która została założona przez silne i odnoszące sukcesy niezależne agencje z Europy Środkowo-Wschodniej. Sieć powstała w 2010 roku. Centralną spółką jest firma weCAN Ltd. z siedziba na Węgrzech.
Sieć partnerskich agencji i domow mediowych weCAn jest w stanie projektować i realizować efektywne projekty kreatywne, mediowe, marketingu relacji, mediów społecznościowych i PR, a także zintegrowane kampanie przekraczające granice.

O Media People
Media People – niezależny dom mediowy powiększony o dodatkowe kompetencje marketingowe i biznesowe. Od początku swojego istnienia w 2017 roku należy do sieci weCAN. W krótkim czasie zyskał uznanie branży:
- Przedsiębiorca Roku 2020" - finalista - Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania, Centrum Przedsiębiorczości
- Media People - najlepszy dom mediowy w Polsce w raportach "Agencje i domy mediowe" 2018-2020 Media & Marketing Polska
- Media People - Debiut Roku 2018, Magazyn Prasowy Panorama Reklamy
Media People jest współautorem merytorycznym corocznej konferencji branżowej Forum Marketingu Zintegrowanego i przewodniczy Radzie Programowej tego wydarzenia. Z założenia nie bierze udziału w konkursach branżowych.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Po dobrym początku roku, Grupa Dentsu odnotowała wzrost organiczny na poziomie 9,1%, a Dentsu International - na poziomie 8,4%, osiągając w pierwszym kwartale rekordowe wyniki w zakresie przychodów netto, bazowego i statutowego zysku operacyjnego. Grupa podwyższa prognozę wzrostu organicznego na rok 2022 do 4%-5% z wcześniejszych 4%. Marża operacyjna wzrosła o 140 pb rok do...
Polski serwis z dobrymi praktykami w zakresie influencer marketingu
Serwis influencermarketing.org.pl to kompendium wiedzy z zakresu influencer marketingu, który kierowany jest zarówno do influencerów, jak i współpracujących z nimi podmiotów. Jest to zbiór praktycznych porad począwszy od wyjaśnienia, kim jest infuencer, czym jest influencer marketing, zasad współpracy oraz oznaczania postów reklamowych.
Spot wizerunkowy Banku Millennium
Bank Millennium przygotował wyjątkowy spot reklamowy, w którym mówi o wartościach, jakie przyświecają mu jako instytucji. Spot promuje jednocześnie największy w Polsce festiwal filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity, którego bank od 17 lat jest mecenasem.
Firma Nikon zdobyła pięć nagród Red Dot
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że jej pięć produktów otrzymało nagrodę „Red Dot Award: Product Design 2022”. Tegoroczna edycja konkursu była szczególnie udana dla firmy Nikon, ponieważ flagowy pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z 9 został uhonorowany tytułem za „Best of the Best” (Najlepszy z najlepszych). Inne nagrodzone produkty to pięknie zaprojektowany...
W piątek rozpoczęła się emisja reklamy telewizyjnej Millennium 360°, oferty inspirowanej potrzebami klientów. To nowe, bezpłatnie prowadzone konto Banku Millennium, połączone z jeszcze szerszą ofertą spersonalizowanych usług w super-aplikacji mobilnej, usługami wielowalutowymi i zwrotem za zakupy online.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764