logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Canon: czy self-publishing oznacza rewolucję na rynku wydawniczym?

  PR 27.11.2023, przeczytano 392 razy
ilustracja

W kolejnym odcinku podcastu „Rozmowy o druku” eksperci branży poligraficznej zaproszeni do dyskusji przez Canon Polska przyjrzeli się procesom, jakie zachodzą obecnie na rynku książki. Goście dziennikarza Jakuba Łukowskiego, omawiając mechanizmy panujące w branży, wskazali na rosnące zainteresowanie self-publishingiem. Co tak naprawdę oznacza sytuacja, w której autor wchodzi w rolę wydawcy? Czy tradycyjne wydawnictwo traci na znaczeniu?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/canon%3A-czy-self-publishing-oznacza-rewolucje-na-rynku-wydawniczym,402238,artykul.html

„Rozmowy o druku” to cykl podcastów, w których goście Canon Polska dyskutują na tematy, którymi żyje branża poligraficzna. W poprzednich odcinkach serii rozmowy dotyczyły m.in.; nowych tendencji w technologiach druku oraz wpływu cyfryzacji i modelu pracy hybrydowej na sytuację dostawców urządzeń drukarskich. W najnowszym odcinku eksperci z branży wydawniczej i drukarskiej przyjrzeli się kluczowym uwarunkowaniom, jakie towarzyszą dzisiaj wydawaniu, drukowaniu i promowaniu książek.

Rynek wydawniczy odzyskał równowagę

Dla gości zgromadzonych w studiu: Przemysława Rychlewskiego, konsultanta Lean Management&Manufacturing, Leszka Sienickiego, technologa z drukarni cyfrowej Sowa i Michała Młynarczyka eksperta od druku produkcyjnego małego formatu w Canon Polska, niezwykle znaczące okazały się tendencje, ukształtowane jeszcze w okresie pandemii. W tym niełatwym okresie rynek książki przeżywał rewolucję. Cieszyły statystyki dotyczące czytelnictwa, ale towarzyszyło im załamanie łańcucha dostaw. Obecnie sytuacja jest unormowana. W opinii ekspertów boom czytelniczy mamy za sobą.

Michał Młynarczyk, przypominając euforię panującą na rynku czytelniczym w czasie lockdownu, powołał się na najnowsze dane Biblioteki Narodowej. Zgodnie z nimi, w 2022 roku w Polsce wydano 32 408 tytułów książek, co jest liczbą nieznacznie niższą, niż w 2021 roku, kiedy to wydano 33 957 tytułów. Liczba czytanych i kupowanych książek w tamtym okresie była znacznie większa, niż w latach poprzednich. W kolejnych miesiącach spadała liczba wydanych i drukowanych tytułów, co wynikało problemów logistycznych i braku papieru. Następnie, kluczowe znaczenie dla rynku czytelniczego miał fakt, że wyszliśmy z domu, a czytanie przestało być jedyną formą spędzania wolnego czasu – mówił przedstawiciel Canon Polska.

Obecny powrót do normalności oznacza optymalne, „zdrowsze” koszty produkcji książki.

Wysokie koszty papieru w drugim stadium pandemii, spowodowały, że drukarnie i wydawnictwa musiały ograniczyć produkcję. Sytuacja zaczęła się jednak stopniowo normalizować, ceny papieru spadły, a produkcja wydawnicza ustabilizowała się – stwierdził Leszek Sienicki z drukarni cyfrowej Sowa.

Własna książka – jak ją wydać? Self-publishing w pigułce.

Kolejny wątek poruszony w dyskusji ekspertów dotyczył coraz popularniejszego zjawiska na rynku wydawniczym – self-publishingu. Twórcy stają dzisiaj przed szansą, aby uniezależnić się od wydawców, promotorów i tradycyjnych kanałów sprzedaży. Self-publishing, który oznacza wejście twórcy w rolę wydawcy, a nawet własnego promotora, szczyty popularności przeżywał właśnie w trakcie pandemii. Według danych firmy IMKER w okresie od marca do maja 2020 roku liczba wydanych samodzielnie tytułów zwiększyła się o 110 proc., a liczba sprzedanych książek o 185 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku1. Czy utrzymująca się popularność tej metody wydawniczej oznacza, że wydawnictwo przestaje być autorowi potrzebne?

O tym, z czym zmaga się twórca decydujący się na samodzielne wydanie książki, opowiadał w studiu Przemysław Rychlewski, który odwołał się do własnych doświadczeń związanych z samodzielnie wydanym debiutem książkowym.

Decyzja o samodzielnym wydaniu książki nie oznacza, że autor nie potrzebuje już usług ze strony profesjonalnego wydawnictwa. Pomoc jest niezbędna i dotyczy takich aspektów, jak: skład, korekta, projekt okładki, kwestie związane z formatem i przede wszystkim z nakładem… – stwierdził gość w studiu.

Mimo tego na rynku nie brakuje osób, które mają ambicje uniezależnienia się od wydawcy. Rośnie liczba autorów odwiedzających drukarnię z gotowym pomysłem na książkę, którą czasem chcą wydrukować wyłącznie dla siebie, w minimalnym nakładzie, np. 20 egzemplarzy. Profesjonalna drukarnia zdobywa więc istotną rolę w procesie wydawniczym i autorzy będą korzystać z jej usług. To ona potrafi ostatecznie zadbać o ostateczną formę wydawniczą, jaką przybierze książka.

Self-publishing o którym rozmawiali goście podcastu Canon Polska jest trwałym trendem na rynku wydawniczym, bo stał się możliwy. Rośnie popularność platform ułatwiających ten proces, a także liczba profesjonalnych drukarń czy firm, które wspierają twórców w samodzielnym wydawaniu książek. Nie zmienia to faktu, że wydawnictwa nadal zajmują trwałą pozycję na rynku. Autorzy de facto zyskali więc liczne możliwości wsparcia w procesie wydawania własnego tytułu.

Wszystkie kwestie omówione podczas spotkania zarejestrowane są na nagraniu z rozmowy.

Źródło: Canon Polska

www.canon.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

CCL otwiera centrum zrównoważonych etykiet shrink sleeve
CCL Industries, specjalizujący się w produkcji etykiet, zabezpieczeń i opakowań, otworzył nowe centrum rozwoju zrównoważonych etykiet termokurczliwych w austriackim Dornbirn. Dostarcza ono etykiety shrink sleeve do firm w całej Europie, także w Polsce.
Koenig & Bauer’s Digital & Webfed Technology Days: druk cyfrowy i CI Flexo
Podczas eventu Koenig & Bauer’s Digital & Webfed Technology Days możliwe było zapoznanie się z nową generacją technologii druku dekoracyjnego opakowań oraz technologią fleksograficzną CI. Zaprezentowano w pracy najnowszą i najmłodszą maszynę CI flekso, której produkcja odbywa się w Wuerzburgu. Ponad 150 gości wzięło udział w wydarzeniu w Customer...
N Smith & Co użytkownikiem maszyny Agfa Onset X3 HS
Agfa poinformowała o zainstalowaniu w firmie N Smith & Co, specjalizującej się w produkcji z zastosowaniem podłoży kartonowych, pierwszej na rynku brytyjskim, w pełni zautomatyzowanej wersji maszyny drukującej Onset H3 HS.
RemaDays 2024: rozwiązania Sun Chemical na stoisku firmy Atler
Atler to polski przedstawiciel wielu globalnych marek z segmentu cyfrowego druku wielkoformatowego. Jego oferta obejmuje m.in. atramenty Sun Chemical, dedykowane produkcji w różnych technologiach: solwentowej, UV czy sublimacyjnej. Rozwiązania te były wspólnie promowane przez obie firmy podczas odbywających się niedawno targów RemaDays Warsaw 2024. Stoisko firmy Atler było jednym z...
Ellco Etikett instaluje maszynę Mark Andy Digital Series HD
Ellco Etikett – znacząca i niezależna drukarnia etykietowa z Norwegii - zainstalowała w swoim zakładzie w Gjelleråsen (k. Oslo) nową maszynę drukującą Mark Andy Digital Series HD. To hybrydowe rozwiązanie, uwzględniające techniki fleksograficzną i inkjetową, zastąpiło tu dwa urządzenia tonerowe, zapewniając – jak podkreśla kierownictwo firmy –...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764