logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

CASE STUDY: Multimedialność z przeszkodami - eye tracking serwisu nowego radia Euro

  PR 01.06.2008, przeczytano 7504 razy
ilustracjastrzałka

Czy multimedialność zawsze oznacza widzialność? Jakie błędy mogą spotkać serwisy udostępniające dźwięk, tekst i video? Czy nowoczesne rozwiązania są zawsze intuicyjne? Czy użytkownicy łatwo osiągają cele założone przez wydawców? Pod lupą eye trackingu znalazł się serwis następcy radia Bis - radia Euro.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/multimedialnosc-z-przeszkodami---eye-tracking-serwisu-nowego-radia-euro,7377,artykul.html

W poniedziałek 26 maja oficjalnie została udostępniona wersja testowa serwisu Radio Euro. Jednym z ciekawszych pomysłów autorów jest pokazanie pracy w studio za pomocą przekazu "na żywo". Rozwiązanie to sprawia, że radio "jest bliżej ludzi". Poznańska Agencja Symetria postanowiła zbadać jak internauci oceniają tą funkcjonalności i czy są w stanie łatwo tam dotrzeć. Czy serwis radia Euro jest rzeczywiście nowoczesną odpowiedzią na przemiany mediów?

Badanie przeprowadzono na grupie 5 osób. Nie widziały one wcześniej strony www.polskieradioeuro.pl. Przed przystąpieniem do badania przeczytano każdej osobie następujący fragment notki prasowej opublikowanej na stronie internetowej Polskiego Radia w poniedziałek 26 maja 2008: "Ważną rolę w projekcie, jakim jest Radio Euro, odgrywa strona internetowa. Nowością w radiu będzie możliwość oglądania przez internet tego, co dzieje się w studiu. Dlatego hasło Radia Euro brzmi: "Zobacz, co słychać". Stacja jest multimedialna."

Następnie zadano badanym następujące pytanie: "Zobacz co w tej chwili dzieje się w studiu radia EURO". Jako graniczny czas szukania informacji na stronie przyjęto 5 minut, zakładając, że w naturalnych warunkach użytkownik nie szukałby dłużej informacji.

Wyniki były zaskakujące dla badaczy. 4 na 5 badanych w ogóle nie znalazło obszaru w serwisie, gdzie można zobaczyć co dzieje się w studiu radia EURO. 2 osoby samodzielnie stwierdziły, że nie są w stanie znaleźć odpowiedniej podstrony i nie chcą już dalej szukać. 2 osoby szukały przez 5 minut, po których moderator podziękował im za udział w badaniu.
1 osoba dotarła do odpowiedniej podstrony, ale stwierdziła, że strona jest jeszcze w budowie i nie można na chwilę obecną zobaczyć tego, co dzieje się w studiu. Taki wniosek wynikał z faktu, że podstrona, na której odbywa się przekaz jest podzielona na kilka części i w prawej górnej części widniał zniechęcający napis "Strona w budowie". Drugą przyczyną był fakt, że na podstronie najpierw ładuje się transmisja audio a nie wideo, co jest zgodne z prezentacją graficzną ikony, ale dodatkowo utrudnia to odnalezienie przekazu z kamery. Uznano, że osoba dotarła w pożądane miejsce, a wyżej wymienione problemy zostaną wyeliminowane w niedalekiej przyszłości.

W trakcie badania stwierdzono, że użytkownicy mają problem z dotarciem do ciekawej funkcji, jaką jest możliwość zobaczenia studia "na żywo". Szukając przyczyn tej sytuacji przeprowadzono analizę eye tracking.

Dostarczyła ona ciekawych wniosków. Przycisk komunikujący przekaz "na żywo" przypomina swoją konstrukcją głośnik i został tak umieszczony (po prawej stronie wyszukiwarki), aby niezależnie od podstrony serwisu był zawsze widoczny. Użytkownik może w dowolnej chwili kliknąć w niego i przejść do strony słuchania/oglądania. Analiza eye tracking górnej części serwisu pokazała, że przycisk głośnika jest stosunkowo dobrze zauważalny. Pojawiło się zatem pytanie:dlaczego użytkownicy nie klikali w ikonę?

Zauważalność przycisku, ale nie klikanie w niego, może sugerować, że użytkownicy nie rozpoznają intuicyjnie zastosowanej ikony. Kluczem do rozwiązania problemu może być zdanie wypowiedziane przez jednego z badanych: "nie klikałem w tą ikonę, ponieważ nie wiedziałem czego miałbym szukać za pomocą głośnika". Może to sugerować, że użytkownicy przypisywali intuicyjnie przyciski do znajdującej się obok wyszukiwarki, co utrudniało ich zrozumienie.

Wykorzystując fakt, że portal jest uruchomiony w wersji testowej i analizując działania, które podejmowali badani, można zasugerować autorom serwisu następujące zmiany, celem ułatwienia użytkownikom dotarcia do ciekawej opcji "podglądania" studia:

  • umieszczenie odnośnika w obszarze "radio" lub "audio portal" - analiza eye tracking wykazała duże zainteresowanie tymi obszarami,
  • usunięcie przycisków "kontakt" i "posłuchaj nas" z obszaru wyszukiwarki - ponieważ są mylnie interpretowane,
  • umieszczenie odnośnika "posłuchaj nas" oraz "zobacz" nas przy opisie każdej audycji oraz wewnątrz działu "Na antenie",
  • przygotowanie dodatkowej ikony komunikującej możliwość "podglądania" studia.

    Autorom serwisu życzymy powodzenia w ulepszaniu serwisu, a wszystkim twórcom serwisów integrujacych multimedia - intuicyjnego dopasowywania technologii i innowacji do rzeczywistych potrzeb i nawyków internautów. Okazuje się, że ikony, które w założeniach projektantów mają ułatwiać komunikację i nawigację kiedy położone są w niestandardowym miejscu i kontekście mogą wprowadzać użytkownik w błąd i utrudniać nawigację. Testy użyteczności sprawdzają się zatem także w przypadku zaawansowanych grup docelowych, gdzie moga dostarczyć tak niespodziewanych wniosków.

    Źródło: Symetria

  • PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz
    brak ikonki
    ,

    Sam sprawdziłem po zatrzymaniu się w połowie tekstu czy jestem w stanie znaleźć odpowiednią ikonkę .... i odechciało mi się.

    Najnowsze w tym dziale

    Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
    Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
    W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
    Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
    Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
    Historia car wrappingu wg Antalis
    Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
    Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
    Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764