logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Centrum Cyfrowe: Żółte światło dla europejskiej reformy prawa autorskiego

   30.01.2019, przeczytano 755 razy
ilustracjastrzałka

Jeszcze parę dni temu wszystko wskazywało na to, że koniec reformy prawa autorskiego to tylko kwestia tygodni – ostatnie posiedzenie w ramach trialogu zaplanowane było na 21 stycznia. Tego dnia miała zostać wypracowana ostateczna wersja Dyrektywy przez przedstawicieli Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, która później miała być już tylko głosowana przez Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym. Tak jednak się nie stało – trialog 21 stycznia został odwołany.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/centrum-cyfrowe%3A-zolte-swiatlo-dla-europejskiej-reformy-prawa-autorskiego,381012,artykul.html

Parę dni wcześniej, 18 stycznia, podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej, 11 krajów członkowskich (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Finlandia, Słowenia, Włochy, Szwecja, Chorwacja, Luksemburg i Portugalia) nie zgodziło się na propozycję kompromisową prezydencji bułgarskiej, która miała być propozycją wyjściową w trialogu. Bez tej zgody prowadzenie dalszych negocjacji jest wstrzymane.  Wygląda na to, że państwa członkowskie nie doszły do porozumienia w sprawie najbardziej kontrowersyjnego pomysłu tej reformy – art. 13, czyli obowiązku filtrowania treści zamieszczanych przez użytkowników.

Co wiemy?

  1. Decyzja Rady Unii Europejskiej jedynie spowalnia reformę prawa autorskiego, ale jej nie kończy – kompromis nadal jest możliwy, dlatego też należy śledzić każdy kolejny krok i głośno wyrażać swój sprzeciw wobec kontrowersyjnym rozwiązaniom.
  2. Kością niezgody, szczególnie między Niemcami a Francją, są proponowane wyłączenia dla małych i średnich przedsiębiorstw dotyczące obowiązku filtrowania treści (art. 13). Niemcy chcą, by wyłączenia były jak najdalej idące. Francuski poseł Jean-Marie Cavada uważa natomiast, że otworzy to furtkę dla globalnych firm, które podzielą swoje platformy pomiędzy niewielkie podmioty, nie podlegające regulacji.
  3. Równocześnie przeciwko artykułowi 13 wypowiedzieli się producenci treści audiowizualnych – którzy uznali, że dyskutowane obecnie zmiany w przepisach mogą być dla nich szkodliwe – bowiem paradoksalnie wzmocnią pozycję platform.
  4. Presja społeczna ma sens – temat, o którym jeszcze rok temu mało kto słyszał, okazuje się być jednym z najtrudniejszych w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego.

Czego nie wiemy?

  1. Dlaczego rząd polski ostatecznie nie poparł propozycji Prezydencji rumuńskiej? Jeszcze w zeszłym roku wystąpiliśmy z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej w tej kwestii, ale Ministerstwo odmówiło ujawnienia tych informacji. Czy Polska sprzeciwia się filtrowaniu treści? Czy też negocjuje jedynie kształt tych przepisów? Nadal tego nie wiemy.
  2. Na kiedy zaplanowane jest kolejne posiedzenie Rady Unii Europejskiej, dające państwom członkowskim możliwość wynegocjowania wspólnego stanowiska – kalendarz dalszych prac nad Dyrektywą jest chwilowo dużą niewiadomą.
  3. Co najważniejsze, w obecnej sytuacji nie wiadomo, czy prace legislacyjne zostaną zakończone w porę, by przegłosować propozycję Dyrektywy przed zakończeniem prac Parlamentu Europejskiego pod koniec kwietnia.

 

Natalia Mileszyk
Specjalistka ds. polityk publicznych

Źródło: Centrum Cyfrowe

centrumcyfrowe.pl

Materiał na licencji na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 z niewielkimi zmianami w stosunku do oryginału. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Agencja Węc PR nagrała swój Hot16challenge2
Akcja hot16challenge2 cieszy się dużą popularnością wśród polskich internautów.  W społeczną inicjatywę zaangażowali się celebryci i politycy, a nawet znane brandy. Nominacje dotarły również do branży kreatywnej. Specjaliści z agencji WĘC PR podjęli rękawicę i zarapowali, by wesprzeć medyków w walce z koronawirusem.
Kampania społeczna marki Ambition
Czas izolacji, ograniczenie kontaktów z bliskimi, niepewna przyszłość to nowa rzeczywistość, z którą w ostatnich miesiącach przyszło nam się zmierzyć. Wszechobecne zakazy bezpośrednio przemodelowały nasz dotychczasowy sposób życia, jednak to, co naprawdę ważne powinno pozostać niezmienne. Marka Ambition, w swojej nowej kampanii zachęca odbiorców do podtrzymania wiary w...
Nowe przenośne projektory LCD Panasonic
Firma Panasonic ogłosiła dziś wprowadzenie na rynek dwóch ekonomicznych serii projektorów LCD, które wyróżniają się niewiarygodnie długim cyklem eksploatacji przy jej jednoczesnym niskim całkowitym koszcie. Główne zalety produktów to wysoka jakość i duży kontrast wyświetlanych obrazów. Nowe serie, które doskonale nadają się...
Aplikacje Photo Gallery i AiFoto debiutują w nowych wersjach. Producent gruntownie przemodelował interfejs i dodał szereg nowych funkcji. Mają one sprawić, że organizacja, przeglądanie i udostępnianie zdjęć będą prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Agencja marketingu zintegrowanego Communication Unlimited jest odpowiedzialna za stworzenie strategii komunikacji firmy, doradztwo komunikacyjne, zarządzanie relacjami z mediami.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764