logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Centrum Cyfrowe: Żółte światło dla europejskiej reformy prawa autorskiego

   30.01.2019, przeczytano 774 razy
ilustracjastrzałka

Jeszcze parę dni temu wszystko wskazywało na to, że koniec reformy prawa autorskiego to tylko kwestia tygodni – ostatnie posiedzenie w ramach trialogu zaplanowane było na 21 stycznia. Tego dnia miała zostać wypracowana ostateczna wersja Dyrektywy przez przedstawicieli Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, która później miała być już tylko głosowana przez Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym. Tak jednak się nie stało – trialog 21 stycznia został odwołany.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/centrum-cyfrowe%3A-zolte-swiatlo-dla-europejskiej-reformy-prawa-autorskiego,381012,artykul.html

Parę dni wcześniej, 18 stycznia, podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej, 11 krajów członkowskich (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Finlandia, Słowenia, Włochy, Szwecja, Chorwacja, Luksemburg i Portugalia) nie zgodziło się na propozycję kompromisową prezydencji bułgarskiej, która miała być propozycją wyjściową w trialogu. Bez tej zgody prowadzenie dalszych negocjacji jest wstrzymane.  Wygląda na to, że państwa członkowskie nie doszły do porozumienia w sprawie najbardziej kontrowersyjnego pomysłu tej reformy – art. 13, czyli obowiązku filtrowania treści zamieszczanych przez użytkowników.

Co wiemy?

  1. Decyzja Rady Unii Europejskiej jedynie spowalnia reformę prawa autorskiego, ale jej nie kończy – kompromis nadal jest możliwy, dlatego też należy śledzić każdy kolejny krok i głośno wyrażać swój sprzeciw wobec kontrowersyjnym rozwiązaniom.
  2. Kością niezgody, szczególnie między Niemcami a Francją, są proponowane wyłączenia dla małych i średnich przedsiębiorstw dotyczące obowiązku filtrowania treści (art. 13). Niemcy chcą, by wyłączenia były jak najdalej idące. Francuski poseł Jean-Marie Cavada uważa natomiast, że otworzy to furtkę dla globalnych firm, które podzielą swoje platformy pomiędzy niewielkie podmioty, nie podlegające regulacji.
  3. Równocześnie przeciwko artykułowi 13 wypowiedzieli się producenci treści audiowizualnych – którzy uznali, że dyskutowane obecnie zmiany w przepisach mogą być dla nich szkodliwe – bowiem paradoksalnie wzmocnią pozycję platform.
  4. Presja społeczna ma sens – temat, o którym jeszcze rok temu mało kto słyszał, okazuje się być jednym z najtrudniejszych w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego.

Czego nie wiemy?

  1. Dlaczego rząd polski ostatecznie nie poparł propozycji Prezydencji rumuńskiej? Jeszcze w zeszłym roku wystąpiliśmy z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej w tej kwestii, ale Ministerstwo odmówiło ujawnienia tych informacji. Czy Polska sprzeciwia się filtrowaniu treści? Czy też negocjuje jedynie kształt tych przepisów? Nadal tego nie wiemy.
  2. Na kiedy zaplanowane jest kolejne posiedzenie Rady Unii Europejskiej, dające państwom członkowskim możliwość wynegocjowania wspólnego stanowiska – kalendarz dalszych prac nad Dyrektywą jest chwilowo dużą niewiadomą.
  3. Co najważniejsze, w obecnej sytuacji nie wiadomo, czy prace legislacyjne zostaną zakończone w porę, by przegłosować propozycję Dyrektywy przed zakończeniem prac Parlamentu Europejskiego pod koniec kwietnia.

 

Natalia Mileszyk
Specjalistka ds. polityk publicznych

Źródło: Centrum Cyfrowe

centrumcyfrowe.pl

Materiał na licencji na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 z niewielkimi zmianami w stosunku do oryginału. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowego.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Mural i 2,5 tysiąca wystaw plakatowych na setną rocznicę Bitwy Warszawskiej
Gigantyczny mural w stylu komiksów Marvela i wystawa plakatowa „1920 Wojna Światów” – m.in. tak KGHM Polska Miedź włącza się w obchody setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej.
Portrety Andrzeja Wieteszki na ekranach smart citylight Warexpo
Irena Sendlerowa, Cywia Lubetkin, Maria Skłodowska-Curie oraz Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin, to niektóre z osób sportretowanych przez znakomitego projektanta graficznego Andrzeja Wieteszkę. Wystawa plakatów jest eksponowana na sieci nośników smart citylight zlokalizowanych na Krakowskim Przedmieściu i należących do spółki Warexpo.
„Te studia to tragedia!” - kampania białostockiej Akademii Teatralnej
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza Filia w Białymstoku to uczelnia z ponad 40-letnią historią, kształcąca aktorów, reżyserów i technologów teatru lalek. W tym roku, przy wsparciu agencji White Bits, dociera do przyszłych studentów przewrotną kampanią w mediach społecznościowych.
Grupa Publicis rozwija ofertę komunikacyjną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
Grupa Publicis ogłosiła otwarcie na Ukrainie biura MSL – globalnej agencji zintegrowanej komunikacji. Jest to kolejny krok w realizacji międzynarodowej strategii rozwoju firmy, jak również wzmocnienie obecności Grupy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. MSL Ukraina będzie specjalizować się w budowaniu holistycznych strategii komunikacyjnych dla lokalnych i...
Kamila Kończak obejmuje funkcję Brand Communications Director w Big Picture
Big Picture, firma doradcza z obszaru public relations i public affairs, wzmacnia zespół zarządzający komunikacją marek life-style. Na stanowisko Brand Communications Director awansuje Kamila Kończak. Kamila, od 10 lat związana z branżą PR jako konsultant największych marek modowych i life-style, będzie zarządzać całym zespołem odpowiedzialnym za działania z obszaru PR...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764