logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Ceny projektów graficznych

| 30.05.2012 16:05

Pracuje nad cennikiem projektów graficznych w firmie reklamowej.

Bardzo proszę o podpowiedź jak liczycie standardowe produkty tj. wizytówka prosta, skomplikowana (i od czego to zależy), ulotka (czy cena wg. formatu czy ilości danych).

Jak rozliczyć ulotkę promocyjną typu -25% i parę tekstów a rozbudowaną ulotkę pizzeri z pełnym menu.

To samo dla plakatów, czasami plakat A3 ma mnóstwo bezsensowych informacji a B1 tylko duże zdjęcie i np miejsce imprezy wraz z numerem telefonu do rezerwacji.

avatar użytkownika
+

wiadomości: 26
w Signs.pl od 25.04.2012
IP: 178.183.189.XXX

| 30.05.2012 19:05

Standardowa praca grafika (nie licząc prac koncepcyjnych) składa się z dwóch elementów: ogólnie wiedzy (rozumienia zasad a także wyczucia) i umiejętności ich zastosowania. W pierwszym przypadku zilustrować to może najprostszy test graficzny - trzeba postawić jedną jedyną kropkę na kartce papieru - grafik wie gdzie ją postawić i wie dlaczego należy ją tam postawić a nawet jak postawi ją gdzie indziej to też wie dlaczego tak zrobił.. Reszta jest tylko umiejętnością stawiania bardzo wileu tych kropek (co projektowi tylko szkodzi) i technikaliami. Tak więc to pierwsze nalezy wycenić na sztywno a to drugie godzinowo i po problemie. Nie ma sensu dzielić projektów na proste i skomplkowane - te proste z reguły sa najdoskonalsze więc nie rozumiem dlaczego miałyby być droższe

(Wiadomość zmodyfikowana przez: Salomon dnia 30.05.2012 19:38)

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Bełchatów
Łódzkie
wiadomości: 1281
w Signs.pl od 04.02.2004
IP: 195.94.194.XXX

Diplodoc Diplodoc | 31.05.2012 11:05

W teorii można z grubsza ustanowić widełki dla każdego rodzaju projektu.
W praktyce jednak przy każdym temacie występuje wiele zmiennych indywidualnych, które powodują, że widełki stają się bezużyteczne.

Prosty przykład - Poprawki.
Co wg projektanta jest poprawką a jak poprawkę rozumie klient?
Po ilu poprawkach jest już mowa o nowym projekcie?
Czy poprawki do poprawek mają wpływ na zmianę pierwotnej koncepcji? Jak się przekładają na czas spędzony przy projekcie a w konsekwencji na jego koszt?

Czy można na podstawie cen innych ludzi wymyślić własne stawki?
Nie sądzę.

Bez zagłębienia się w detale projektu, założenia, oczekiwania, proces projektowy, trudno jest porównać nawet dwa takie same tematy. Czy projekt teczki w którym wykonałeś 10 różnych prototypów (różne podłoża drukowe różne techniki druku) powinien kosztować tyle samo co projekt teczki w którym nie robiłeś żadnych prób druku?
A co z kosztami dojazdów, spotkań, telefonów...
Co z kosztami analizy, choćby pobieżnej opracowań konkurencji Twojego klienta?
By nie wspominać o badaniach, etc...

Jedyny rozsądny sposób to oszacować miesięczne koszty prowadzenia biznesu, oszacować obciążenie godzinowe dla poszczególnych tematów i z obu tych wartości wyliczyć średnią stawkę godzinową.
Na jej podstawie oraz na podstawie pełnej specyfikacji konkretnego zlecenia, można dopiero podać cenę.

-----------------

Diplodoc

| 11.06.2012 13:06

Zawiasy cenowe to podstawa - oczywiście dla stałych klientów lepsze stawki dla nowych - wyższe ... po jakimś czasie będziesz wiedział, że dla pana X projekt przechodzi bez zastrzeżeń a dla pana Y godzinami poprawiasz w prawo, w lewo, dogóry itd ... i trzeba mu policzyć więcej ... generalnie trzeba prowadzić mniej więcej statystykę ile czasu poświęca się na dany projekt i wtedy po miesiącu/2/3 możesz powiedzieć mniej więcej ile cię co kosztuje ... do tego koszty np. zdjęć z biblioteki RF czy obróbki zdjęć klienta, przepisywanie tekstu np. z przesłanego skanu .... to zbyt duża ilość zmiennych by cennik był jednakowy ... innaczej policzę np. plakat gdzie wrzucam jedno zdanie na tle zdjęcia a innaczej policzę plakat gdzie mowa np. o konsultacjach lekarskich w ramach programu tereferekuku, z kolażem kilku zdjęć, itd ...

To samo tyczy się ulotki i innych tematów ... można też np. wycenić klientowi Key Visual na kwotę XXXX a potem np. tylko za roboczogodzinę brać za stworzenie na bazie KV ulotki, teczki, wizytówki czy czegoś tam ...

Wszystko zależy od przyjętego modelu współpracy z klientem ... chyba że chcesz trzepać pieczątki czy wizytówki w 15 min ... ale o tym już było na forum i nie ma sensu się licytować ile kto zrobi w godzinę

avatar użytkownika
+ + + + + +

Rzeszów
wiadomości: 825
w Signs.pl od 07.03.2010
IP: 91.189.217.XXX
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764