Doradza, dobiera stylizacje, inspiruje klientki - a to tylko niektóre zadania chatbota Semilac, który pierwszego sierpnia został uruchomiony na facebookowym profilu marki. Wirtualny asystent to odpowiedź firmy na potrzeby klientek, które szukając informacji o lakierach hybrydowych, trafiają najczęściej do jej Messengera.
- Prowadzimy angażującą komunikację z naszymi klientkami w mediach społecznościowych, opartą przede wszystkim na rozmowie. Staramy się je także regularnie zaskakiwać nowymi rozwiązaniami, w końcu innowacja jest wpisana w DNA naszej marki. Włączyliśmy więc do komunikacji na Facebooku chatbota. W ramach jednego rozwiązania zintegrowaliśmy stronę internetową naszej marki z komunikatorem amerykańskiego giganta. Widzimy w tym rozwiązaniu szansę na podniesienie jakości naszych działań na tej platformie. Co więcej, nikt z branży nie zaprojektował i nie wdrożył do tej pory tak zaawansowanego chatbota, więc na tym polu przecieramy szlaki w innowacyjnym podejściu, oddając klientkom w pełni funkcjonalne narzędzie do komunikacji z nami. - Maciej Bujak, Social Media Manager w Semilac
- Punktem wyjścia do stworzenia chatbota okazała się analiza najczęściej zadawanych pytań przez klientki marki. Tak powstały konkretne kategorie odpowiedzi, dzięki którym dokonano selekcji treści pojawiających się nie tylko na stronie czy w mediach społecznościowych, ale także w narzędziu. - Układając schemat odpowiedzi, jeszcze lepiej poznaliśmy potrzeby klientek. Dzięki tej wiedzy zaproponowaliśmy konkretne rozwiązania, które ułożyliśmy w funkcjonalnym menu i interakcjach. - Mariusz Pełechaty Conversational Experience Director w KODA Bots, odpowiedzialnej za kwestie techniczne chatbota
Produkty w chatbocie są połączone ze sklepem online. Dzięki temu znajdują się w nim wszystkie lakiery hybrydowe czy stylizacje z podziałem na kolory, kolekcje i charakterystykę. Rozwiązanie umożliwia powrót do historii konwersacji w Messengerze w dowolnym momencie. Stąd za pomocą chatbota Semilac, klientki z łatwością mogą wyszukać interesujące je rozwiązania, wpisując w komunikatorze numer produktu, kolor czy nazwę kolekcji. A jeśli zapytają np. o to „jak zdejmować hybrydy”, bot przekieruje je do filmiku instruktażowego na kanale YouTube’owym marki. Rozbudowany system angażujących interakcji i odpowiedzi na pytania, nie przenosi poza chatbota, co pozwala klientkom spędzać więcej czasu w narzędziu, eksplorując jego możliwości.
Bardzo mocnym punktem chatbota są „Inspiracje” z podziałem na manicure i pedicure oraz szczęśliwy traf, czyli losowo wybraną stylizację. Wpisując nazwę lub numer lakieru w funkcji „Na paznokciach" użytkowniczki mogą sprawdzić jak wybrany przez nie kolor rzeczywiście wygląda na paznokciach lub zainspirować się połączeniami różnych produktów w konkretnych stylizacjach. W bocie nie brakuje także treści edukacyjnych, zaszytych w kategorii „ABC hybrydy”.
- Stworzyliśmy w narzędziu bardzo dobrze działający system informacyjno-edukacyjny. Z pełnym wsparciem moderatora i aplikacji, do której prowadzą niektóre treści. Dzięki temu zautomatyzowaliśmy sporą część wykonywanej wcześniej pracy. - Maciej Bujak, Social Media Manager w Semilac
Oferta wraz ze stylizacjami zmienia się w zależności od sezonu. To równie ciekawa funkcja, dzięki której marka trzyma rękę na pulsie i stale aktualizuje zmieniające się trendy. Z kolei powiadomienia push poinformują zapisane użytkowniczki w chatbocie o nowościach czy konkursach - bez konieczności regularnego sprawdzania strony, Facebooka czy newslettera, łącząc w całość poszczególne cele przyjętego rozwiązania: zabawę (obecnie w formie koloroskopu), edukację („ABC hybrydy”) czy wsparcie sprzedaży produktów.
Chatbot przeszedł już pierwsze testy, mające usprawnić jego działanie. Testerkami były użytkowniczki, które współtworzą grupę marki na Facebooku liczącą ponad 70 000 osób. Kolejne funkcje będą wdrażane wkrótce. Już niedługo bot wzbogaci się o nowe treści dotyczące make upu, konkursów i quizów.
Źródło: Semilac