logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Child grooming w sieci - kampania edukacyjna

  PR 14.11.2024, przeczytano 320 razy
ilustracja

W dobie powszechnego dostępu do internetu dzieci narażone są na różne niebezpieczne pułapki, w tym child grooming – zjawisko, które polega na nawiązywaniu kontaktu przez dorosłych z zamiarem wykorzystania seksualnego. To działania, które mogą zaczynać się bardzo niewinnie – od zwykłej rozmowy, przez „przyjazne” wsparcie emocjonalne, aż po manipulacje prowadzące do spotkania offline lub wymiany treści seksualnych w internecie. Jak chronić dziecko przed takim zagrożeniem? Zapytaliśmy o to ekspertów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/child-grooming-w-sieci---kampania-edukacyjna,406478,artykul.html

Na czym polega child grooming i dlaczego jest niebezpieczny?

Child grooming to proces manipulacyjny, który stopniowo prowadzi dziecko do zgody na zachowania, których normalnie by nie zaakceptowało. „Sprawcy często zaczynają od zdobycia zaufania dziecka i swoim manipulacyjnym zachowaniem sprawiają, że czuje się ono wyjątkowe, słuchane i rozumiane” – tłumaczy Julia Norman, psychoterapeutka i interwentka kryzysowa. Z uwagi na to, że dzieci i nastolatkowie nadal rozwijają swoje umiejętności społeczne, mogą nie zdawać sobie sprawy z niebezpieczeństw, a z poczucia niepewności boją się prosić o pomoc dorosłych.

Dziecko, które doświadczyło przemocy seksualnej, nosi w sobie ogromny ciężar emocji i obawia się o przyszłość. Strach i wstyd często są tak silne, że powstrzymują je przed podzieleniem się tym doświadczeniem z kimkolwiek. Bez odpowiedniego wsparcia, emocje kumulują się, a dziecko próbuje znaleźć rozwiązanie na własną rękę” – wyjaśnia Magda Mroziewicz, psycholog szkolna, konsultantka Telefonu i czatu zaufania dla dzieci i młodzieży 800119119.pl, specjalistka ds. przeciwdziałania przemocy.

ilustracjastrzałka

Statystyki a skala problemu

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że zjawisko child groomingu w Polsce alarmująco przybiera na sile. W 2019 roku wszczęto 573 postępowania w sprawach dotyczących nawiązywania kontaktu z małoletnimi w celu ich wykorzystania seksualnego. W 2023 roku liczba ta wzrosła do 628, co stanowi wzrost o niemal 10%. Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że w 2023 roku aż 492 spośród zgłoszonych przypadków dotyczyło małoletnich poniżej 15. roku życia. Eksperci wskazują, że wzrost liczby przestępstw związanych z wykorzystywaniem dzieci w sieci wynika zarówno z postępu technologicznego, który ułatwia sprawcom dostęp do potencjalnych ofiar, jak i z rosnącej świadomości społecznej, by takie przypadki zgłaszać.

Z niepokojem obserwujemy wzrost liczby zgłoszeń związanych z przestępstwami wobec dzieci w internecie. Niestety, rozwój technologii sprzyja sprawcom, którzy wykorzystują coraz to nowsze kanały komunikacji do nawiązywania kontaktu z dziećmi. Dlatego działania profilaktyczne i edukacyjne, skierowane do rodziców i dzieci, odgrywają kluczową rolę w zapobieganiu takim przestępstwom” – tłumaczy Wanda Mende, Naczelnik Wydziału Profilaktyki Społecznej Komendy Głównej Policji.

#wiemcorobić

19 listopada ruszy kampania informacyjna poświęcona zagrożeniom związanym z child groomingiem i sextortion, skierowana do rodziców, nauczycieli oraz dzieci. W jej ramach przygotowane zostaną praktyczne wskazówki, poradniki i materiały edukacyjne, które pomogą rozpoznać sygnały zagrożeń i skutecznie im przeciwdziałać. To ważny krok w stronę bezpieczniejszej przyszłości dzieci w cyfrowym świecie.

Źródło: Alert Media Communications

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Webinar Harbingers: Jak budować wizerunek i maksymalizować zyski?
Już 17 grudnia 2024 roku o godzinie 10.00 odbędzie się bezpłatny webinar organizowany przez Harbingers poświęcony nowoczesnym strategiom sprzedaży, podczas którego poruszone będą zagadnienia związane ze skutecznym generowaniem leadów i zwiększaniem sprzedaży dzięki metodom Brandformance oraz Profit on Ad Spend (POAS), jak również wykorzystywaniem platformy...
Dziewczyny pomagają na Movember
Movember, czyli polski wąsopad jest coroczną akcją, w której mężczyźni symbolicznie zapuszczają wąsy, aby okazać solidarności z chorującymi na raka. To także pretekst do dyskusji na temat profilaktyki nowotworów prostaty i jąder.
Oranżada Hellena Party z kampanią „Jest okazja? Jest Party!”
Z końcem listopada Oranżada Hellena Party rozpoczęła kampanię reklamową pod hasłem „Jest okazja? Jest Party!”, w ramach której marka zachęca konsumentów do celebrowania nawet najmniejszych, nieoczywistych momentów w życiu. Komunikacja obejmuje m.in. współpracę z influencerami, działania w przestrzeni digitalowej oraz konkurs dla...
Samsung zaprasza na salony wraz z Marcinem Szczeliną
Samsung nawiązuje partnerstwo z Marcinem Szczeliną, krytykiem i kuratorem architektury, w ramach autorskiego formatu „Salon Warszawski”.
Bank Pekao zaprasza młodych graczy do Fortnite
Dla wszystkich fanów gamingu i przyszłych mistrzów finansów Bank Pekao S.A. przygotował coś specjalnego. Wyszedł z inicjatywą stworzenia innowacyjnej mapy Tycoon w grze Fortnite, łącząc świat gamingu z edukacją finansową. Ta koncepcja skierowana jest do młodych osób, które chcą zdobywać umiejętności zarządzania finansami, bawiąc się przy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764