logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Co grało w marketingu w 2021 roku?

  PR 25.01.2022, przeczytano 1117 razy
ilustracja
Autor artykułu - Maciej Bojda. Senior Creative. Agencja 19 Południk

Jeśli obudzicie mnie nad ranem w sobotę i zapytacie, gdzie dzisiaj jedziemy, to od razu odpowiem, że tylko do Lidla, do Lidla. A jeśli zaproponujecie jednak Biedronkę lub Aldiego, to nadal będę argumentował za Lidlem, bo promocje tam, parking ram pam-pam-pam. Kiedy art director dostarczy mi KV_v17_final.jpg pięć minut przed prezentacją przetargową, zaśpiewam mu jesteś jak gwiazda, mi tak lśnisz na niebie mym, chcę powiedzieć Ci: Merci, że jesteś tu. Gdy zagraniczny turysta zaczepi mnie na rynku i spyta „where is the monopoly shop?”, to na jednym wdechu wyrecytuję, że do the Lewiatan just one step, just one and only step, and no more. Kiedy moja dziewczyna po powrocie do domu zapyta, czemu nie przygotowałem kolacji pomimo zdalnej pracy, odpowiem bez wahania, że miałem ci ja pieczeń, lecz ją zmarnowałem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-gralo-w-marketingu-w-2021-roku,394539,artykul.html

SKIT

Te wszystkie piosenki są wpisane w moje DNA tak samo mocno, jak fakapy w ASAP-y, jak Tusk w deutschland i jak wodór w H2O. A jak już jesteśmy przy H2O, to jeżeli ciało człowieka faktycznie składa się w 70% z wody, to pozostałe 30% w przeciętnym polskim ciele musi być wypełnione piosenkami z reklam, które w 2021 zaskakująco skutecznie gasiły moje kreatywne pragnienie. No nic… Zróbcie głośniej, a ja pokażę Wam, co grało w marketingu. Zapraszam na wycieczkę po ścieżce dźwiękowej reklam z minionego roku.

CZEMU KRZYŚ TAK WYJE W KSIĘŻYCOWĄ NOC?

2021 pozostawił po sobie wiele trendów, którym z pewnością warto bliżej się przyjrzeć. Jednak tym razem chciałbym się skupić wyłącznie na muzycznej odsłonie kampanii marketingowych, które były przebojami tamtego roku.

Zostałem pozytywnie zaskoczony odgrywaniem dawnych szlagierów, które w nowej odsłonie zyskały nieoczekiwanie drugie życie i posłużyły do promocji różnym markom i produktom.

Na początku roku telewizja BBC Earth postanowiła odświeżyć postkolonialny utwór „Kolorowy wiatr”. I choć nadal nie wiem, czemu wilk tak wyje w księżycową noc, to niezmiennie pozostaję wielkim fanem tekstu piosenki – to wartościowy i wyjątkowo mądry przekaz, który okazał się również ponadczasowy. Piękne zdjęcia z „Planety doskonałej”, wokal Krzysztofa Zalewskiego, muzyka Smolika oraz proste, ale efektowne maskowanie typografii robią wrażenie, a sama piosenka – wpada w ucho i zachęca do obejrzenie promowanej serii przyrodniczej.

WSZYSTKO MI MÓWI, ŻE MNIE KTOŚ KUPOWAŁ

Kilka miesięcy później po piosenkę sięgnął również Tymbark, który wykorzystał swój przewodni motyw muzyczny z okazji 85-lecia istnienia marki. W ramach kampanii zaproszono topowych wokalistów, którzy we własnym charakterystycznym stylu powtórzyli za Skaldami, że wszystko im mówi, że ich ktoś pokochał. Ja na pewno pokochałem! Rojka, Sanah, Vito Bambino i Kwiat Jabłoni za wykonanie, a agencję za natywne wykorzystanie dawnego przeboju, a także sam mechanizm aktywacji, w ramach której każdy mógł w prosty sposób stworzyć teledysk z wybranymi artystami.

LUBELLA SPOKO

Zanim przejdę do kolejnej piosenki w marketingu, muszę zrobić muzyczną pauzę i cofnąć się o kilka nut do całkiem zabawnego 2012 roku. Roku, w którym wszyscy naigrywaliśmy się z żartu starożytnych Majów, wieszczących kolejny koniec świata, oraz śmialiśmy się (raczej przez łzy) ze stand-runu naszych piłkarzy. Jednak największym dowcipem tego okresu pozostawał wybór oficjalnej piosenki naszej reprezentacji. I o ile Koko Euro Spoko, wybrane SMS-owo przez widzów, nadal można rozpatrywać w kategoriach żartu polskiego społeczeństwa, o tyle zaangażowanie zespołu Jarzębina do reklamy Lubelli było już na serio. No… pół żartem, pół serio, bo piosenka Koko Jambo bazuje przecież na nostalgicznej kiczowatości, którą każdy z nas skrycie uwielbia. Teledysk od razu stał się viralem, a marka pochwaliła się pierwszym na rynku makaronem produkowanym z wykorzystaniem jaj pochodzących od kur z wolnego wybiegu. Humor, zabawna parafraza tekstu, świetna realizacja, naturalny buzz medialny i spójność koncepcji zamknięte w muzycznym teledysku zrobiły swoje.

OUTRO

Poza coverami i parafrazami dawnych hitów muzycznych w działaniach marketingowych, warto również wspomnieć o piosenkach autorskich. Wśród tych należy wymienić przede wszystkim przebój I Ciebie też, bardzo Męskiego Grania Żywca czy też utwór Cześć, jak się masz? stworzony na potrzeby kampanii Mastercard Polska. Piosenki te żyją poniekąd własnym życiem, trafiając na najwyższe miejsca radiowych list przebojów i stając się viralowym contentem, co tylko udowadnia sensowność inwestowania w aktywacje, których główną osią jest muzyka. Muzyka, która wpada w ucho, a wypada podrygującą nogą, gwiżdżącymi ustami, stukającym palcem czy wreszcie – dłonią sięgającą po makaron Lubelli.

BIS

Z kolei w minionym roku w 19 Południku pierwsze skrzypce odgrywały nagrody, nowo zatrudnieni artyści marketingu oraz kolejni klienci, których mogliśmy supportować.  

Zgarnęliśmy bowiem nagrodę mediolańskiego A' Design Award w kategorii Packaging Design za projekt dla Mazurro Coffee czy też wyróżnienie za design marki Exfluency w konkursie Kreatury. Oprócz tego poszerzyliśmy nasz zespół o nowe osoby zajmujące się strategią, copywritingiem, designem i new businessem. Zdaliśmy śpiewająco także kilka przetargów, które pozwoliły na obsługę kolejnych klientów.

Póki co nie schodzimy ze sceny, bo wierzymy, że i w tym roku zagramy koncertowo.

Źródło: 19 Południk

www.19poludnik.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764