logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Co i za ile kupujemy pod choinkę?

  PR 05.12.2024, przeczytano 431 razy
ilustracja

Badanie przeprowadzone przez PayPo już kolejny raz potwierdza, że większość z nas lubi kupować prezenty świąteczne i szuka takich, które sprawią najbliższym przyjemność. Co czwarta pytana osoba na upominki wyda ponad 250 zł więcej niż w ubiegłym roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-i-za-ile-kupujemy-pod-choinke,406743,artykul.html

Polacy lubią wybierać i kupować świąteczne prezenty

Poszukiwania rzeczy, które znajdą się pod choinką Polacy zaczynają już w listopadzie i pierwszej połowie grudnia (tak deklaruje po 36% badanych). Jedynie 14% pytanych przyznaje, że robią to w ostatniej chwili. 9 osób na 100 (9%) zaczyna kolekcjonowanie świątecznych podarków nawet kilka miesięcy wcześniej. Natomiast 5% badanych podchodzi do tematu jeszcze inaczej.

Ponad połowie z nas (62%) kupowanie prezentów sprawia przyjemność. Blisko co 4 osoba (19%) wyznaje, że męczy ją ten coroczny „obowiązek”, a 16% uważa go za naturalną czynność. Tylko 1% ma inne zdanie na ten temat.

Chętnie kupujemy w sieci (54%) i w sklepach stacjonarnych (42%). Upominki przede wszystkim mają odpowiadać potrzebom najbliższych – tak uważa, ponad połowa Polaków (54%). Wybierając je zwracamy uwagę na promocje i inne okazje zakupowe (53%) oraz cenę produktów (52%). Przykładamy też wagę do marki i jakości produktów (41%). Natomiast 5% ankietowanych upewnia się, czy może zapłacić później. Identyczna liczba osób kieruje się innymi kryteriami.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Święta będą słodkie

Dzieci pod choinką znajdą przede wszystkim słodycze (tak deklaruje 54% ankietowanych), klocki (49%), gry i puzzle (46%), a także zestawy edukacyjne (36%). Po 34% pytanych planuje kupić książki i kolorowanki oraz lalki, maskotki lub figurki. Kolejne na liście prezentów są: samochody, pojazdy, kolejki (28%), sprzęt elektroniczny (21%) i sportowy (13%). 12% Polaków ma inny pomysł na prezent dla najmłodszych.

Dorośli, mogą liczyć na kosmetyki (61%), również słodycze (41%) i zestawy prezentowe (38%). W Wigilię otrzymają oni także: książki, gry, filmy lub płyty (37%), akcesoria domowe takie jak np. filiżanki (31%) i bony lub karty prezentowe (30%). Po 29% ankietowanych deklaruje zakup biżuterii i zegarków oraz sprzętu elektronicznego. Po 27% wybierze akcesoria dekoracyjne (np. świece, koce, poduszki) oraz ubrania. Z tym, że na zakup obuwia zdecyduje się jedynie 7% pytanych. Co 5 Polak (21%) kupi najbliższej osobie akcesoria lub dodatki albo alkohol. „Coś oryginalnego”, jak np. czyli wycieczka za granicę lub bilet na koncert, wskazuje 18% badanych.

Czy w tym roku wydamy więcej?

Niekoniecznie. 37% badanych odpowiada, że na świąteczne sprawunki przeznaczy tyle samo, co ostatnio. Jednak nieco ponad 4 na 10 Polaków (27%) nie potrafi określić, czy wyda w tym roku więcej. 15% ankietowanych zakupy zrobi za kwotę niższą niż ostatnio, natomiast 21% deklaruje, że wyda więcej niż poprzednio.

Ile wydamy w tym roku na prezenty?

Blisko co 5 osoba (19%) jeszcze tego nie wie, ale 26% pytanych deklaruje wydatki rzędu 251 zł – 500 zł. Na zakupy w przedziale 10 zł – 250 zł zdecyduje się 16% ankietowanych, natomiast od 501 zł do 750 zł planuje wydać 14% badanych. Od 751 zł do 1000 zł na zakupy chce przeznaczyć 12% kupujących. Na wyższe kwoty zdecyduje się jedynie 13% badanych, będą to wydatki od 1001 zł do 1500 zł (6%) oraz 1501 zł do 2000 zł (3%). Natomiast na zakupy powyżej 2000 zł pozwoli sobie 4 na 100 Polaków.

O ile więcej wydamy?

Aż 35% badanych deklaruje, że na prezenty przeznaczy od 10 zł do 250 zł więcej niż przed rokiem, natomiast 25% osób wskazuje, że będą to kwoty od 251 zł do 500 zł wyższe. Od 501 zł do 750 zł więcej wyda 15% kupujących, 9% badanych deklaruje wzrost wydatków od 751 zł do 1000 zł. Od 1001 zł do 1500 zł więcej zamierza wydać 6% ankietowanych, a od 1501 zł do 2000 zł jedynie 5%. Tylko 3% Polaków planuje wydatki większe o 2000 zł. Zdania na ten temat nie ma 2% badanych.

Wyższe wydatki uzasadniamy przede wszystkim wzrostem cen (69%). Część z nas przyznaje, że ma więcej wydatków niż w poprzednich latach (26%), a co 4 (25%) pytany stwierdza, iż dysponuje wyższym budżetem na świąteczne zakupy. 21% osób planuje święta w liczniejszym niż poprzednio gronie. Tylko 1% pytanych nie potrafi wskazać powodu zwiększenia wysokości wydatków.

Zawsze warto kupować rozsądnie

Niezależnie od okazji, warto kupować rozsądnie – np. z wykorzystaniem płatności odroczonych PayPo, które wspomagają ten proces. Dzięki nim można zrobić zakupy natychmiast i zapłacić za nie później, zyskując czas na sprawdzenie, czy produkty są zgodne z oczekiwaniami osoby obdarowanej prezentem.

Źródło: PayPo

Dodatkowe informacje:

Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 28.11-01.12.2024 r. Próba ogólnopolska, Wiek: 18-64, N=500

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model...
e-Doręczenia, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zaczęły powszechnie obowiązywać wraz z początkiem nowego roku. W przypadku wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia 2025 r. obowiązkowe, jednak obywatele mogą zdecydować, czy i kiedy założą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Do momentu podjęcia...
MŚP ze spokojem patrzą na nowy rok. Wyjątkiem mikrofirmy
Nowy rok nie zmienił nastawienia przedsiębiorców do otoczenia gospodarczo-politycznego. Odczyt Barometru EFL na I kwartał 2025 jest niemal taki sam jak ostatni ubiegłoroczny pomiar i wyniósł 50,7 pkt. (+0,1 pkt. kwartał do kwartału). W szczególności więcej firm planuje spadek inwestycji niż ich wzrost, mniej firm prognozuje także większą sprzedaż. Eksperci...
Twórczość GenAI - wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także...
W 2024 roku padł kolejny rekord niewypłacalności
W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576 polskich przedsiębiorstw. Eksperci z firmy Coface, która co kwartał przygotowuje raport na temat postępowań insolwencyjnych w naszym kraju, podkreślają, że ta rekordowa jak do tej pory liczba jest o 19% wyższa niż w 2023 roku. W jaki sposób prognozowana przez ekonomistów niepewność wpłynie na sytuację...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764