logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Co oznacza wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego dla przedsiębiorców

  PR 18.03.2020, przeczytano 488 razy

Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego ma zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Żeby to osiągnąć Minister Zdrowia ograniczył, a w niektórych wypadkach zakazał, działalności, które wiążą się z dużymi skupiskami ludzi. Sprawdź czy te ograniczenia dotyczą twojej firmy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-oznacza-wprowadzenie-stanu-zagrozenia-epidemicznego-dla-przedsiebiorcow,386142,artykul.html

Od kiedy obowiązują ograniczenie

Ograniczenia w powadzeniu działalności obowiązują od 14 marca 2020 r. do odwołania. Po 14 dniach Ministerstwo Zdrowia - w przypadku poprawy sytuacji - przeanalizuje możliwość uchylenia rozporządzenia.

Czego nie można wywieźć lub sprzedać poza Polską

Od 14 marca 2020 r. nie można wywozić lub sprzedawać poza Polską respiratorów oraz kardiomonitorów.

Jeżeli po 14 marca 2020 r. chcesz wywieźć lub sprzedać poza terytorium Polski:

  • gogle ochronne,
  • kombinezony typu TYVEK,
  • maski typu FFP2/FFP3,
  • maseczki chirurgiczne,
  • ochraniacze na buty (obuwie),
  • rękawiczki lateksowe,
  • rękawiczki nitrylowe,
  • środki do dezynfekcji rąk, powierzchni i pomieszczeń,

– masz obowiązek powiadomić o tym wojewodę właściwego dla siedziby twojej firmy albo miejsca twojego zamieszkania. Zrób to nie później niż 24 godziny przed planowanym wywozem. Podaj wykaz i ilość produktów, które chcesz wywieźć lub sprzedać poza Polską.

Jakiej działalności nie można prowadzić

Od 14 marca 2020 r. do odwołania obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia działalności:

  • polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu (PKD  56.10.A),

Ważne! Zakaz nie dotyczy świadczenia usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub na jej przygotowywaniu i dostarczaniu oraz działalności restauracyjnej lub barowej prowadzonej w środkach transportu, wykonywanej przez oddzielne jednostki.

  • związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce (PKD 82.30.Z),
  • twórczej związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki (PKD 90.0),
  • związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (PKD 93.0), w szczególności polegającej na prowadzeniu miejsc spotkań, klubów, w tym klubów tanecznych i klubów nocnych oraz basenów, siłowni, klubów fitness,
  • związanej z projekcją filmów lub nagrań wideo w kinach, na otwartym powietrzu lub w pozostałych miejscach oraz działalności klubów filmowych (PKD 59.14.Z),
  • związanej z konsumpcją i podawaniem napojów (PKD 56.30),
  • związanej z prowadzeniem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20),
  • związanej z prowadzeniem kasyn, z wyłączeniem kasyn internetowych;
  • bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałej działalności związanej z kulturą (PKD 91.0);
  • w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego, w części polegającej na udzielaniu pacjentom świadczeń opieki zdrowotnej.

Jakie ograniczenia dotyczą handlu

Od 14 marca 2020 r. do odwołania obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, w zakresie:

  • handlu detalicznego prowadzonego przez najemców powierzchni handlowej,
  • których przeważająca działalność polega na handlu: wyrobami tekstylnymi, wyrobami odzieżowymi, obuwiem i wyrobami skórzanymi, meblami i sprzętem oświetleniowym, sprzętem radiowo-telewizyjnym lub sprzętem gospodarstwa domowego, artykułami piśmiennymi i księgarskimi;
  • prowadzenia działalności gastronomicznej i rozrywkowej.

Ważne! Zakaz nie dotyczy:

  • sklepów spożywczych, aptek, drogerii, pralni, banków i placówek finansowych, prowadzonych w galeriach handlowych,
  • oraz wszystkich sklepów poza galeriami handlowymi, niezależnie od tego co sprzedają.

Jakie są ograniczenia w pracy urzędów publicznych

Od 14 marca 2020 r. wykonywanie zadań przez urząd administracji publicznej lub jednostkę organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym, może ograniczyć się do wykonywania:

  • wyłącznie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom;
  • zadań określonych przez ten urząd lub jednostkę, w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów.

Decyzję o rodzaju i formie wprowadzanych ograniczeń, podejmuje kierownik urzędu administracji publicznej lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym, zawiadamiając o tych ograniczeniach, w drodze ogłoszenia, na stronie podmiotowej urzędu lub jednostki, a także przez wywieszenie ogłoszenia w siedzibie urzędu lub jednostki.

Jakie zgromadzenia są zakazane

Zakaz organizowania zgromadzeń dotyczy zgromadzeń w których uczestniczy więcej niż 50 osób wliczając w to organizatora i osoby działające w jego imieniu.

Źródło: gov.pl

www.gov.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764