logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Co piąte europejskie przedsiębiorstwo z niepokojem patrzy w przyszłość

  PR 30.01.2023, przeczytano 267 razy

Niemal co czwarta firma liczy się z pogorszeniem terminowości płatności. W Europie Zachodniej, co piąta faktura opłacana jest z opóźnieniem, natomiast w Europie Wschodniej – nawet co czwarta.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-piate-europejskie-przedsiebiorstwo-z-niepokojem-patrzy-w-przyszlosc,398794,artykul.html

Dyscyplina płatnicza w Europie mocno pogorszyła się w ciągu ostatnich trzech lat. W niemal co piątym przedsiębiorstwie ten trend prowadzi do obaw o przyszłe funkcjonowanie firmy. Takie wnioski płyną z 13. badania firmy zarządzającej wierzytelnościami EOS „Europejskie praktyki płatnicze”, w którym udział wzięło 3.200 przedsiębiorstw z 16. europejskich krajów.

Mimo wydłużenia terminów płatności przez firmy, przede wszystkim prywatni klienci opłacali swoje faktury ze średnio 19-dniowym opóźnieniem. W porównaniu do badania z 2019 r., według którego 16 procent faktur zostało przez prywatnych klientów opłaconych z opóźnieniem albo nieopłaconych w ogóle, w aktualnym badaniu wskaźnik ten wyniósł już 20 procent. Jako główną przyczynę słabej dyscypliny płatniczej firmy biorące udział w ankiecie wskazały problemy z płynnością swoich klientów.

Według ankietowanych firm skutki opóźnień w płatnościach i wąskich gardeł, to przede wszystkim ich własne problemy z płynnością finansową (42 procent wskazań) oraz niższe zyski (51 procent wskazań). Celem kompensacji, niemal jedna trzecia firm była zmuszona do ograniczenia inwestycji i podwyższenia cen. Dlatego też przedsiębiorstwa z pesymizmem patrzą w przyszłość. W 2019 r. jeszcze 22 procent ankietowanych zakładało poprawę praktyk płatniczych, jednak aktualnie niemal 24 procent firm biorących udział w badaniu liczy się z dalszym pogłębianiem problemu. Przede wszystkim w Danii, Szwajcarii, na Słowacji, w Czechach, Słowenii i Bułgarii w porównaniu z 2019 r. prognozy wypadły szczególnie słabo.

- Pogorszenie się dyscypliny płatniczej jest niepokojące – zwłaszcza, że w świetle aktualnych wyników gospodarczych i wysokiej inflacji musimy liczyć się z dalszą regresją, jeśli chodzi o płatności - stwierdza Marwin Ramcke, CEO Grupy EOS.

Profesjonalizacja w dziedzinie zarządzania wierzytelnościami

Coraz więcej firm decyduje się na współpracę z zewnętrznymi usługodawcami z dziedziny zarządzania wierzytelnościami, aby skutecznie ściągać wierzytelności.

- Brak płynności to jedna z najczęstszych przyczyn ogłaszania upadłości i utraty miejsc pracy. Dlatego też europejskie firmy powinny dalej profesjonalizować zarządzanie wierzytelnościami i dać szansę współpracy z zewnętrznymi partnerami - zaleca Ramcke.

Jeśli chodzi o profesjonalizację procesu zarządzania wierzytelnościami to Europa Wschodnia jest pionierem. Niemal połowa firm z tego regionu stawia na korzystanie z pomocy zewnętrznych specjalistów.

- Zwłaszcza w obliczu słabych wyników gospodarczych należy pamiętać, że firmy windykacyjne są dla przedsiębiorstw i obiegu gospodarczego ważnym filarem, przywracającym płynność finansową - podkreśla Christina Schulz z Grupy EOS, odpowiedzialna za region Europy Wschodniej.

Rozwój cyfrowych metod płatności

Jednocześnie rozwój cyfrowych metod płatności zyskuje na znaczeniu w oczach firm. Od 2019 r. silny trend wzrostowy jest zauważalny zarówno w Europie Zachodniej, jak i Wschodniej. Poprzez wzrost o 20 punktów procentowych, przedsiębiorstwa z Europy Wschodniej niemal podwoiły ofertę cyfrowych metod płatności. Dużym zainteresowaniem cieszy się metoda typu „Buy Now, Pay Later (BNPL)”. Cztery na dziesięć europejskich firm postrzega ją jako nową kartę kredytową i must have w ofercie metod płatności.

Technologia stanie się kluczem do planowania procesów płatności w przyszłości a digitalizacja i szczegółowe badanie trendów konsumenckich może pozwolić na wykrywanie kryzysów we wczesnej fazie rozwoju – wynika z raportu EOS Group.

- Technologie wkraczają do wielu obszarów naszej pracy wpływając na uproszczenie komunikacji pomiędzy firmą windykacyjną a osobą zadłużoną – na przykład w contact center, jak również w całym obszarze windykacji polubownej. Technologia pomaga także w digitalizacji czy przetwarzaniu tekstu np. w obsłudze korespondencji z sądami, wierzycielami pierwotnymi i osobami zadłużonymi. W ostatnim czasie wzrosło wykorzystanie narzędzi automatyzujących procesy i strategię oraz workflow, komunikacyjnych typu voice bot czy chatbot a także do rozpoznawania tekstu np. OCR, który po skonwertowaniu na cyfrową informację może służyć do automatycznego inicjowania procesów - podkreśla Bartosz Jurczyk, Dyrektor Pionu Operacji i Strategii EOS Poland.

Na temat badania EOS „Europejskie praktyki płatnicze”

Wspólnie z niezależną agencją badawczą Kantar, w okresie od 4 marca do 19 kwietnia 2022 r., Grupa EOS przeprowadziła telefoniczne ankiety wśród 3.200 firm z 16 krajów Europy. Ankiety były poświęcone lokalnym praktykom płatniczym. Po 200 firm (każda z ponad pięcioma milionami euro rocznego obrotu) z Belgii, Bułgarii, Danii, Niemiec, Francji, Grecji, Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Polski, Rumunii, Szwajcarii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Czech oraz Węgier wiosną 2022 r. odpowiedziało na pytania dotyczące własnych doświadczeń z płatnościami oraz aktualnym kwestiom z zakresu zarządzania ryzykiem i wierzytelnościami. Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę EOS już po raz 13.

Źródło: EOS POLAND


brak ikonki
+ +

Tekst opublikował użytkownik: mrogowski

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Coraz silniejszy wpływ konsumentów na działanie firm i kształtowanie marek
Konsumenci stają się dziś recenzentami, a nawet współtwórcami marek – oceniają eksperci przy okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta. Istotnym narzędziem w ich rękach są media społecznościowe. Szczególnie przedstawiciele pokolenia Z chętnie wymieniają się tam opiniami – zarówno tymi pochlebnymi, jak i krytycznymi – o różnych produktach i usługach...
Średnie wynagrodzenie realnie niższe o ponad 1000 zł
5814,16 zł brutto - tyle wynosi realna siła nabywcza średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, określona przez GUS na 6883,96 zł.
Uprzejmie informujemy, że belgijski organ ochrony danych (APD) dobrowolnie zawiesił sześciomiesięczny okres wdrażania planu działania IAB Europe. W związku z tym przestaje obowiązywać termin 11 lipca 2023 r., w którym IAB Europe ma wdrożyć plan działania.
„Marka jest kobietą”
Czy rynek odpowiada na potrzeby współczesnych kobiet? Czy wciąż kobiety to najwięksi decydenci zakupowi? Jeśli tak, to o zakupie czego najczęściej decyduje płeć piękna? Jakie oczekiwania mają kobiety wobec komunikacji marek?  I na koniec, co kobiety myślą o feminatywach?
Globalny rynek kreatorów stron podwoi wartość do 2032 roku
Business Growth Reports opublikował raport na temat kreatorów stron internetowych. Są to narzędzia, dzięki którym można przygotować i uruchomić własną stronę internetową bez wiedzy z zakresu programowania. Jest to drugi, po WordPressie, najchętniej wybierany sposób na uruchomienie strony przez małych przedsiębiorców w USA. Jednak kreatory raptownie doganiają WordPress z roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764