logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

PROGNOZA: Co przyniosą najbliższe lata na rynku dóbr luksusowych?

  PR 19.12.2016, przeczytano 1309 razy

Według najnowszych danych KPMG za 2016 rok, wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce jest wyceniana na 16,4 mld zł. To o 15% więcej od wyników osiągniętych w 2015. Czego możemy spodziewać się w najbliższych latach na globalnym i rodzimym rynku premium? Odpowiedź w artykule.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-przyniosa-najblizsze-lata-na-rynku-dobr-luksusowych,30883,artykul.html

Światowe TOP 100

„Global Powers of Luxury Goods 2016” to zestawienie sporządzone przez Deloitte, obejmujące 100 największych, światowych firm z rynku dóbr luksusowych, biorące pod uwagę wyłącznie cztery grupy produktów. Na czele zestawienia, hierarchizując je według ilości przedsiębiorstw w danej grupie, plasują się producenci odzieży i obuwia. Ten dział branży premium jest reprezentowany przez 38 firm. Na drugim miejscu znalazły się biżuteria i zegarki w liczbie 29, na trzecim natomiast kosmetyki i perfumy – 12 firm. Poza podium odnotowano przedsiębiorstwa oferujące produkty z różnych obszarów, tzw. multiple luxury goods (11) oraz producentów toreb i akcesoriów (10). Aby znaleźć się na liście, każda z firm musiała wykazać przychody na poziomie min. 191 mln dolarów. Razem wygenerowały one przychód dochodzący do 222 mld dolarów.

Zupełnie inaczej sytuacja prezentuje się, jeżeli weźmiemy pod lupę wysokość sprzedaży poszczególnych kategorii. Na pierwszym miejscu plasują się oczywiście koncerny, które w swoim zróżnicowanym portfolio posiadają więcej niż jedną markę luksusową. Ich średnia wartość ze sprzedaży wyniosła ponad 6,5 mld dolarów. Na kolejnym miejscu, z wartością prawie 3 mld dolarów, znalazły się kosmetyki i perfumy. Ostatnie miejsce na podium, z poziomem 2 mld dolarów należy do zegarków i biżuterii. Średnia wartość sprzedaży toreb i akcesoriów, jak podaje raport Deloitte, wynosi 1,6 mld, notując tym samym największy wzrost sprzedaży ze wszystkich wymienionych grup (o 9,3%).

Mimo iż wysokość sprzedaży w firmach stricte odzieżowych i obuwniczych znalazła się na ostatnim miejscu, osiągając w tej kategorii 1,1 mld dolarów, nie oznacza to wcale, że te produkty są najmniej popularne wśród zamożnych konsumentów. Jeśli spojrzeć na koncerny, których sprzedaż od lat utrzymuje się na wysokim poziomie, na czele plasuje się LVMH. W jego portfolio znajdują się takie marki jak: Louis Vuitton, Fendi, Bulgari, Loro Piana, Emilio Pucci, Acqua di Parma, Donna Karan, Loewe czy Marc Jacobs.

Wyniki rynku polskiego

Patrząc z perspektywy międzynarodowej, dobra luksusowe w Polsce to temat nowy. Niewątpliwie, jak każdy rynek wschodzący, odznaczamy się potencjałem rozwoju w tym obszarze. Potwierdzają to raporty przygotowywane rokrocznie przez KPMG.

W najnowszym, zatytułowanym „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2016”, autorzy podkreślają 15% wzrost wartości rynku premium w Polsce, względem roku poprzedniego. Podobnie rzecz ma się z liczbą konsumentów zamożnych i bogatych (1 mln osób) oraz najbogatszych tzw. HNWI (41,1 tys. osób). Pierwsza grupa ma dysponować łącznie dochodem netto na poziomie 171,1 mld zł, w drugiej z kolei majątek każdej z osób jest szacowany na minimum 1 mln dolarów.

Największym segmentem dóbr luksusowych w Polsce wg raportu KPMG jest wciąż rynek samochodowy, którego wartość w 2016 roku szacowana jest na 8,5 mld zł, a przewidywany wzrost w ciągu najbliższych lat to 10% rocznie. Drugie miejsce zajmuje odzież i dodatki (2,2 mld zł), trzecie zaś usługi hotelarskie i SPA (1,5 mld zł). Poza podium znalazły się kolejno: nieruchomości (1,2 mld zł), alkohole (670 mln zł), kosmetyki i perfumy (575 mln zł), biżuteria (322 mln zł), zegarki (111 mln zł).

Ciekawe dane możemy zaobserwować w obszarze luksusowych pasji i środków transportu. Mowa o rosnącym popycie na jachty. Według raportu KPMG liczba zarejestrowanych w Polsce jachtów wyniosła w bieżącym roku 1322 sztuk (wzrost o 4% względem roku poprzedniego). Również rynek prywatnych samolotów odnotowuje pozytywne wskaźniki – w Polsce jego wartość można szacować na 109 mln zł, przy prognozowanym wzroście dochodzącym do 151 mln zł w 2020 roku. Są to interesujące informacje, biorąc pod uwagę globalny trend spadkowy w obszarze kupna samolotów i kurczenie się tego rynku z 19,1 mld dol. do 15,9 mld dol. w roku 2016.

Perspektywy gospodarcze

Globalny wzrost na rynku dóbr luksusowych do 2013 roku był mocno wspierany przez popyt pochodzący z krajów wschodzących, takich jak Chiny, Rosja czy Korea Płd. Tempo rozwoju tamtejszej klasy średniej zostało w ostatnich latach spowolnione przez niższą dynamikę wzrostu gospodarczego. Jednocześnie siła nabywcza konsumentów rynków wschodzących zmalała poprzez osłabienie się ich walut w stosunku do dolara, wynikające z oczekiwań dotyczących podwyżek stóp procentowych w USA. Krzepiącą informacją może być fakt, że historycznie apogeum umacniania się dolara przypada na rozpoczęcie się cyklu zaostrzania polityki pieniężnej w USA – na wzrost wartości waluty mocniej wpływają same oczekiwania.

Autorzy polskiego raportu KPMG przewidują wzrost wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce, szacując, że w ciągu 3 najbliższych lat, osiągnie on poziom 21 mld zł. Pozytywny trend ma dotyczyć również samej liczby zamożnych i bogatych Polaków, których w 2019 roku ma być aż 1,3 mln, i których łączny dochód netto osiągnie ok. 220 mld zł. Wybory konsumenckie tej grupy dalej będą koncentrowały się głównie na branży samochodowej, odzieżowej oraz usług hotelarskich i SPA.

Maja Janicka
(na zdjęciu)
Product Manager Royal Ad

Źródło: Royal Ad

www.royalad.pl

Dodatkowe informacje:

Royal Ad to sieć reklamowa skupiająca luksusowe witryny internetowe, docierające do tzw. Premium Users. Sieć zapewnia kompleksowe rozwiązania marketingowe – głównie w obszarze reklamy online (display, mailing, content marketing), jak również oferuje działania promocyjne w wybranych tytułach prasowych oraz reklamę niestandardową podczas elitarnych wydarzeń, jak gale biznesu i sztuki.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764