logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Color Management w teorii i praktyce: Relacja z konferencji

   23.01.2016, przeczytano 4154 razy
ilustracja
fot. bank zdjęć Fotolia

Polski Drukarz, wydawca miesięcznika „Świat DRUKU”, w ramach Akademii Wiedzy zorganizował kolejną, IX konferencję z cyklu Akademia Zarządzania Barwą, pt.: „Color Management w teorii i praktyce”. Impreza odbyła się 19 listopada 2015 roku w Warszawie, w Centrum Konferencyjnym Golden Floor. Była przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców – fotografów, grafików, studiów DTP, studiów prepress, drukarń.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/color-management-w-teorii-i-praktyce%3A-relacja-z-konferencji,27184,artykul.html

Zarządzanie barwą dla opornych

Konferencję otworzyło wystąpienie „Zarządzanie barwą dla opornychMacieja Baura (Agfa Graphics), który – jak mówił żartem – mimo „oporu” zdecydował się spotkać ze słuchaczami i podzielić się z nimi swoim doświadczeniem w tej materii.

Opowiedział, co go spotyka u klientów, czyli o szarej codzienności, o swoich próbach przekonywania do zasad rządzących reprodukcją barw i zasadnością ich wdrożenia. Na koniec podpowiedział, na co zwrócić uwagę, gdy już zdecydujemy się wykorzystać dostępne narzędzia. Radził świadomie wybierać ustawienia programów od początku procesu, używać profili ICC zgodnie z ich przeznaczeniem, okresowo kalibrować urządzenia, szczegółowo sprawdzać wszystkie elementy, które zostały zmienione od czasu przeprowadzenia kalibracji. Przestrzegał, że zmiana papieru nakładowego, farb, roztworu zwilżającego, obciągów, płyt offsetowych, papieru proofingowego itp. niweczy sensowność całego procesu.

System produkcyjny, np. Apogee, który jest w stanie uwzględnić zależności pomiędzy wykorzystywanymi w całym procesie urządzeniami, gwarantuje spójność przetwarzania danych i poprawność konwersji pomiędzy przestrzeniami barw.

Odwzorowanie barw w monitorach Eizo

System kontroli jakości w firmie dla monitorów Eizo” omówił Paweł Waszniewski (Alstor). Na przykładzie monitorów z serii CG, CX i CS pokazał, jakie wymagania musi spełniać zaawansowany monitor graficzny. Są to: wierność odwzorowania barw (gwarantowana przez układy równomiernego podświetlenia i kolorystyki ekranu, DUE), system kontroli/autokontroli poprawności wyświetlanych barw, komfort pracy.

Na wierność odwzorowania barw składają się: kalibracja i fabryczna prekalibracja monitora, układy równomiernego podświetlenia i kolorystyki ekranu, 8-, 10-, 16-bitowe przetwarzanie informacji o kolorze, szybka stabilizacja parametrów obrazu oraz panele LCD wysokiej klasy typu IPS stosowane w monitorach Eizo ColorEdge. Prelegent podkreślał, że o jakości zarządzania barwą nie decyduje jeden element, lecz cały system (jeśli konwersja jest niewłaściwa na jednym z etapów prac, druk nie będzie spełniał oczekiwań klienta). Omówił też przyjazną dla oczu użytkownika funkcję Ecoview, która m.in. usuwa efekt migotania obrazu, minimalizuje emisję światła niebieskiego i automatycznie dostosowuje parametry obrazu do otaczającego oświetlenia.

Epson SureColor i pigmentowe proofy

Marek Janowski (Epson Europe B.V.) podczas wystąpienia „Fiolet, czyli 99% Pantone – nowy standard w proofingu cyfrowym” omówił drukarki proofów SureColor P9000/ P8000/P7000/P6000, pracujące na 8 lub 10 pigmentach UltraChrome HDX, gwarantujące wysoką jakość wydruków (odwzorowanie palety kolorów Pantone na poziomie 99%) i łatwość obsługi. Urządzenia pozwalają uzyskać doskonałą jakość i dokładność wydruków z jasnymi, żywymi kolorami, a zaawansowany tryb czarno-biały (ABW) daje wydruki z płynnymi przejściami tonalnymi oraz głęboką czernią.

Drukarki są wyposażone w głowicę drukującą Epson TFP PrecisionCore i funkcję automatycznej kontroli dysz. Opcja kontroli kolorów (Epson Colour Calibration) i spektrofotometr ILS30 zapewniają dokładny i szybki pomiar kolorów. Użytkownik może wybrać rodzaj atramentu w zależności od potrzeb: Epson UltraChrome HDX z fioletowym, Epson UltraChrome HDX z light light black lub Epson UltraChrome HD. Technologia Epson LUT (Look Up Table) umożliwia dokładne odwzorowanie tonacji kolorów niezależnie od kompozycji obrazu oraz zastosowanych mediów.

Color management i Corel

Zarządzanie barwą w programach Corel (CorelDRAW Graphics Suite X7, Corel Painter, Corel PaintShop PRO itp.) – Corel Color” było tematem wystąpienia Aleksego Pawluczuka (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie). Prelegent bardzo szczegółowo omawiał narzędzia przeznaczone do zaawansowanego zarządzania barwą na etapie projektowania i przygotowywania prac do druku.

Podczas wystąpienia „na żywo” pracował w specjalistycznych programach graficznych CorelDRAW, Corel Painter, Corel PaintShop, zwracając uwagę zgromadzonych na rozmaite kwestie, które – dzięki wiedzy i doświadczeniu – łatwo można rozwiązać podczas przygotowywania projektu, a które przekładają się na wysoką jakość późniejszego wydruku.

X-Rite: kontrola koloru w druku

Leszek Bartkowiak (Reprograf) prezentował wystąpienie „X-Rite eXact Scan – uniwersalne narzędzie do kontroli druku”. Omawiany spektrodensytometr firmy X-Rite pozwala efektywnie kontrolować wszystkie wielkości fizyczne związane z drukiem: w mieszalni farb, studiu prepress, dziale kontroli jakości i bezpośrednio przy maszynie. Potrafi zinterpretować wszystkie dane pomiarowe dotyczące barwy i wszystkie elementy związane z farbą w druku (gęstość, przyrost punktu, trapping itd.), jest wyposażony w najnowsze normy drukarskie ISO, biblioteki Pantone oraz wzorce kolorystyczne z prac klientów. Mierzy druk punktowo i skanuje cały pasek na pracy zdjętej z pełnoformatowej maszyny. W ciągu kilkunastu sekund daje dostęp do informacji o wszystkich strefach farbowych, współpracuje z automatycznymi systemami kontroli druku „closed-loop” (automatyczne regulowanie maszyny bez udziału operatora) oraz z systemami kontroli jakości (X-Rite ColorQuality), recepturowania farb (X-Rite InkFormulation), standaryzacji druku (X-Rite ColorCert) oraz z Pantone Live!.

XMF ColorPath Sync: spójność kolorystyczna na każdym etapie kampanii

Kolejną prezentację – „Rosnące znaczenie zarządzania barwą – XMF ColorPath Sync” – przedstawił Tim Blincoe (Fujifilm Europe) (tłum. Karolina Drożdż, „Świat DRUKU”). Badania wskazują, że kolor w znaczącym stopniu decyduje o zakupie produktu oraz zwiększa rozpoznawalność marki nawet o 80%. Ważne jest zatem, by go właściwie odwzorować i zadbać o jego powtarzalność.

Rozwiązanie XMF ColorPath Sync pozwala to osiągnąć w druku różnymi technologiami, na różnych maszynach, z wykorzystaniem różnych farb/ atramentów i podłoży oraz w różnych lokalizacjach. Czuwa zatem nad kolorem w całej kampanii reklamowej (np. na banerze, ulotce, opakowaniu). Dba o zgodność z wprowadzonym na początku procesu druku standardem ISO 12647/2 (oraz G7, Japan Colour lub Custom), umożliwia kalibrację i rutynowo sprawdza druk (łatwy pomiar każdej pracy), pozwalając na szybką i łatwą korektę odchyłek.

XMF ColorPath współpracuje z dowolną przeglądarką i nie wymaga przeznaczania osobnego komputera na zarządzanie tymi procesami, ponieważ działa w chmurze i można się z nim komunikować z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego. Generowane raporty kolorystyczne dają wgląd w procesy i pozwalają czuwać nad jakością druku.

Od Webscope do iPQ-Center: narzędzia kontroli druku

Automatyczna kontrola spektrofotometryczna w linii. Propozycja spektrofotometru firmy BST eltromat International” została omówiona przez dr. inż. Christophera Kauczora (BST eltromat International). Wystąpienie tłumaczył Mirosław Bohdan (BST eltromat International Biuro w Polsce). Prezentację rozpoczął przegląd systemów kontroli drukowania: od Webscope po iPQ-Center. Następnie przedstawiony został komplet urządzeń BST eltromat International do kontroli i zapewnienia odpowiedniej jakości produkcji (prowadzenie wstęgi, podgląd z użyciem kamer wideo, proces automatyzacji, kontrola kolorów, rozwiązania pozasystemowe, 100-procentowa inspekcja, kontrola registra).

Rozwiązanie iPQ-Center można stosować do wszystkich możliwych aplikacji na maszynach drukujących i przewijarkach. Zapewnia spektralną kontrolę kolorów podczas procesu produkcyjnego: pomiar ręczny i w linii, połączenie wyników z dalszym procesem produkcyjnym, proces optymalizacji. W dalszej części wystąpienia prelegent porównał pomiar spektralny poza linią i w linii, przedstawił możliwości zwiększenia wydajności, korzyści z pomiaru w linii i sposób integracji z procesami poza systemem kontroli.

Color Management i Color Matching

Wykład Krzysztofa Karonia (KAROŃ Lettero)Teoria koloru w praktyce” dotyczył głównego problemu poligrafii: niepokrywania się gamutów różnych przestrzeni i urządzeń. Jest to spowodowane tym, że kolory z jednej przestrzeni (np. RGB) nie mają dokładnych odpowiedników w innej (np. CMYK).

Na ich wierną reprodukcję pozwalają więc dwie uzupełniające się techniki: Color Management i Color Matching. Zarządzanie kolorem to cyfrowa transformacja kolorów między przestrzeniami i gamutami przy użyciu algorytmów przeliczeniowych (profile koloru) – niedoskonała i nieuwzględniająca fizjologii widzenia technika. Uzupełnia ją zatem wzrokowa ocena wierności reprodukcji: Color Matching, czyli dopasowanie i korygowanie przez porównanie kolorów kopii z oryginałem. Color Management nie zależy od warunków pracy urządzenia. Color Matching przeciwnie – wymaga światła o określonej temperaturze barwowej.

Celem programu Lettero Color Matching jest zapewnienie identycznych warunków wzrokowej oceny kolorów przez oświetlenie stanowisk roboczych światłem o testowanej temperaturze barwowej i zabezpieczenie ich przed wpływem niekontrolowanego światła miejscowego.

Kolor: aktualne normy i standardy przemysłowe

Małgorzata Szczotka (Color Management Consulting) omówiła „Standaryzację druku w kontekście obowiązujących norm międzynarodowych oraz standardów przemysłowych”. Standardy dają możliwość odwzorowania maksymalnie zbliżonego gamutu barwnego dla różnych technik druku i powtarzalną jakość produktów oraz zgodność z proofem, a także obniżają koszty przyrządu i ryzyko reklamacji. Aktualnie obowiązuje norma ISO 12647-2:2013. Jest to trzecia edycja normy, która zastąpiła drugą (ISO 12647:2007).

Czego dotyczą najważniejsze zmiany? Między innymi usunięto regulacje odnośnie do analogowego wywoływania płyt; zmieniły się wymagania co do certyfikacji i kalibracji proofingu, wytyczne dotyczące warunków pomiarowych, współrzędne L*a*b dla barw pierwszorzędowych i drugorzędowych; wprowadzono nowe zakresy tolerancji TVI oraz zmiany w warunkach pomiarowych zgodnie z ISO 13655.

Optymalizacja druku to proces dwuczęściowy, na który składają się standaryzacja i kontrola. Prelegentka omówiła szczegółowo cztery obszary standaryzacji, w których można przeprowadzać kontrolę: prepress, przygotowanie płyt, druk, postpress.


Zgromadzeni goście w przerwach mieli okazję rozmawiać z prelegentami na temat interesujących ich zagadnień. Organizatorzy zapraszają na kolejną, jubileuszową już edycję wydarzenia, która odbędzie się w przyszłym roku w dniach 24–25 listopada. Konferencja objęta była patronatem medialnym Signs.pl.

Źródło: Polski Drukarz

www.akademia-wiedzy.eu

Zdjęcie wzorników drukarskich pochodzi z banku zdjęć Fotolia

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764