logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Creative Tension i logo dla Polski: Głos pomysłodawców

   21.10.2014, przeczytano 7039 razy
ilustracjastrzałka

W ciągu sześciu dni ponad 115 000 Polaków oddało głos na sprężynę, która najbardziej przypadła im do gustu. Celem prowadzonej kampanii nie jest wyłącznie wybór logo, lecz przedstawienie całej idei budowania Marki Polska, wyrażonej w Creative Tension, stworzonej przez brytyjskiego guru od brandingu - Wallego Olinsa. Nowe logo zostało zakupione przez polskich przedsiębiorców i zostanie nieodpłatnie przekazane na rzecz Skarbu Państwa. Głosowanie na stronie www.logodlapolski.pl potrwa do 28 października.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/creative-tension-i-logo-dla-polski%3A-glos-pomyslodawcow,22978,artykul.html

Logo, a strategia marki

Stworzenie logo, które wyrażałoby w pełni strategię marki (czyli opowieść o produkcie, usłudze, mieście czy kraju) jest poprzedzone wieloletnią pracą. Składają się na nią: setki wywiadów, badań, opracowanie strategii, aż po Księgę Znaku - czyli główne wytyczne dotyczące stosowania logo. W przypadku idei stworzonej przez Wallego Olinsa dla Polski, nie chodzi wyłącznie o symbol sprężyny. Brytyjski strateg przygotował dla naszego kraju kompleksową strategię wyrażoną esencją Creative Tension – Twórczego Napięcia. Zaprojektował i przedstawił konkretne skojarzenia, jakie dobrze mogą w świecie obrazować i wyróżniać Polskę i Polaków.

- Czy gdyby ktoś nam przedstawił łyżwę i powiedział - ten znak będzie reprezentował jedną z największych firm produkujących buty sportowe stwierdzilibyśmy, że to słuszna idea? Czy gdybyśmy zobaczyli pierwszy raz gwiazdę wpisaną w okrąg, powiązalibyśmy ją z najwyższą jakością w branży producentów samochodów? Prawdopodobnie nie. Bo wizerunek tych marek i ich reputacja powstawały konsekwentnie przez dziesiątki lat. Za każdą marką kryje się opowieść, spójna narracja, która tworzy w umysłach odbiorców odpowiednie skojarzenia. Ale bez jednolitej identyfikacji wizualnej, siła powyższych marek nie byłaby możliwa do zbudowania – powiedział Marek Kłoczko, Dyrektor Generalny KIG.

Od 1989 roku w Polsce powstało kilkanaście logotypów, które miały reprezentować nasz kraj. Tworzyły je Ministerstwa oraz organizacje pozarządowe z okazji różnych rocznic lub wydarzeń. Do dziś oficjalnie nie został wdrożony jeden koncept z jasną ideą stojącą za logo. Dlatego nie stworzyliśmy dotąd spójnego wizerunku i skojarzeń z Polską i Polakami, nie zbudowaliśmy marki narodowej.

Jaka historia ma budować Markę Polski?

W stworzonej „Strategii Komunikacji Marki Polska” w ramach działań Rady Promocji Polski to Polacy mają stanowić o sile naszego kraju. Energia, potencjał wewnętrzny i wyjątkowe cechy narodowego charakteru najlepiej budują markę Polski. Polska ma bogatą i ciekawą historię, o której należy pamiętać. Jednocześnie chcemy być postrzegani jako naród nowoczesny i postępowy, zatem sposób, w jaki będziemy mówić o historii, powinien to odzwierciedlać. Dlatego mówimy o teraźniejszości, a jeśli o przeszłości – to z dzisiejszej perspektywy, np. „Miasto, które staje” 1 sierpnia każdego roku.

Polska rozwija się intensywnie, a Polacy to ludzie czynu. Nie tolerujemy chwil przestoju. Nie boimy się ryzykować, jeśli możemy wygrać więcej. Zarażamy innych swoją chęcią do działania. Polska zasila świeżymi pomysłami i energią. Żyjemy w twórczym napięciu, jako kraj, dlatego jesteśmy narodem kreatywnym, bardzo pragmatycznym i przedsiębiorczym. Może dlatego właśnie tak dobrze radzimy sobie w czasach kryzysu. Potwierdza to też nasza historia. Kiedy kraj znikał z map Europy, byliśmy tłamszeni i ograniczani, generowało to w nas coraz większe napięcie, które w końcu skutkowało powtarzającymi się powstaniami. Ostatnie 25 lat udowodniło, że te napięcie, uwolnione po odzyskaniu niepodległości, wyzwoliło energię konstruktywną. Nasza przedsiębiorczość zbudowała na nowo gospodarkę - powiedział Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. 



Flaga, Godło a może logo?

Jedna z najstarszych zasad marketingu brzmi: „wyróżnij się albo zgiń”. Na coraz bardziej zglobalizowanym i konkurencyjnym rynku, powodzenie danego produktu, usługi czy kraju zależy od reputacji, którą buduje się latami. Nowe Logo ma pomóc przedsiębiorcom w sprzedaży produktów na arenie międzynarodowej. Ma uspójnić komunikację sektora prywatnego i administracji państwowej, tak abyśmy wreszcie rozpoczęli systematyczne budowanie marki Polski, z której będą dumni wszyscy Polacy. Wszelkie koszty związane z nabyciem praw autorskich zostały pokryte przez polskich przedsiębiorców. Docelowo wybrany w głosowaniu logotyp ma być nieodpłatnie przekazany na ręce Skarbu Państwa.

- Flaga i Godło to nasze symbole narodowe, które dla każdego Polaka są najważniejsze. Nowe Logo ma mieć zupełnie inne zastosowanie i nie zastąpi ich. W godłach 58 Państw znajdują się ptaki, z czego 29 to Orły, m.in. niemiecki, rosyjski, palestyński, iracki, rumuński, amerykański, meksykański czy Górnego Karabachu. Szanujemy Orła jako godło chronione ustawą, symbol, znak naszej historii, stały element proporców husarii, i dlatego w żadnym wypadku nie chcielibyśmy, żeby orzeł był znakiem handlowym. Dwa kolory: biel i czerwień ma na fladze 14 krajów, a czerwono-białe pasy w pionie lub poziomie ma Indonezja, Malta i Monako. Czy Flaga i Godło nas wyróżnią na tle innych państw? Stąd taką potrzebę wyraziło środowisko polskich przedsiębiorców. – podsumował Paweł Tyszkiewicz.

Wally Olins zaproponował idee sprężyny i jej graficzne przetworzenie w postaci logo wraz hasłem "Polska. Spring Into... (Spring Into New, …Creativity, …Prosperity, …Profit, …Culture, …Mazurian Lakes, …Krakow, …Emotion, …Action i wiele innych, gdzie spring to „call to action” nawiązuje do sprężyny, piękna, źródła i wiosny). Przykłady zastosowania marki parasolowej (nowego Logo) wraz z hasłem adoptowalnym do wielu obszarów:

Obecnie na stronie www.logodlapolski.pl trwa obecnie głosowanie na ostateczny kształt logo dla Polski. Wyniki głosowania zostaną ogłoszone na stronie projektu oraz na stronach organizatorów, patronów i partnerów medialnych 3 listopada br.

Źródło: SKM SAR

Dodatkowe informacje:

Powiernicy znaku: PKO BP, Totalizator Sportowy;
Mecenasi znaku: Adamed, Dentsu Aegis Network;
Partnerzy strategiczni: Wp.pl, TVN, Gazeta Wyborcza, Radio Zet;
Partnerzy wspierający: The Warsaw Voice, Forbes, Bankier.pl. Money.pl, Culture.pl, New Age Media, Do Rzeczy, ThinkTank, Hash FM, Szkoła Liderów Polonijnych;
Patronat honorowy: Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
Partner komunikacyjny: Dentsu Aegis Network Polska

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

ooo nikt jeszcze nie zaczął ? to może ja ... nieśmiało ... się wypowiem ... skoro znak ma być nieodpłatnie przekazany SP i zakupiony przez przedsiębiorców cóż ... zacznijmy od słów guru ... i koncepcji sprężyny ... sama sprężyna może była by i ok ale ... wasze dumne tłumaczenia, synonimy itd ... ok, dla mnie, który na logo nie zagłosował - sprężyna kojarzy się raczej z punktem bólu ... naciskanie z 2 stron powoduje przeważnie albo pęknięcie albo uskok w jedną bądź drugą stronę czy to takim państwem mamy być? tak chcemy się reklamować? że jak nas putin przyciśnie biegniemy do merkel i na odwrót ? łoj tęgie głowy chyba na kacu myślały nad tym znakiem ... a już w ogóle znak i typografia ... nędza ... pewnie nie jestem guru i się nie znam ale 3 grosze wtrącę ... i to ja mówiłem ... jarząbek ...

a tak z ciekawości zapytam ... ile kosztowało to nieszczęście "polskich przedsiębiorców"? logo, kampania etc ?

avatar użytkownika
,

Wprawdzie kolega glarius zabronił rozmawiać o pieniądzach, ale ponieważ nie wszyscy jesteśmy gentelmenami, to oddajmy głos Organizatorom: "Kompleksowe przygotowanie logotypu kraju wraz z Księgą Znaku przez najbardziej cenione i uznane agencje brandingowe na świecie waha się od 200 tys. do 500 tys. euro. Pozyskanie wszelkich praw do loga dla Polski kosztowało 220 tys. euro razem z opracowaniem Księgą Znaku, której opracowanie nastąpi po zakończeniu wyboru. Trzeba w tym miejscu dodać, że pełen koszt zakupu praw i opracowania Księgi Znaku został poniesiony przez fundatorów prywatnych."

220 tys. euro daje wg dzisiejszego kursu prawie milion złotych. No ale jest to i tak niska stawka, a do tego dorzucili 3 sprężyny...

Co do wcześniejszej kampani i jej kosztów to były to głównie koszty mediów, pisaliśmy o tym tutaj: http://www.signs.pl/kampania-na-25-lecie-wolnosci:-slogan-jednak-poprawiony,21845,artykul.html
  

avatar użytkownika
,

Ciekawe czy SP siebie opodatkuje za przekazaną wartość ;-) ... a skądinąd ... bańka za taki knot to za dużo mniej więcej o 999 tysi ... no ale to robili guru ... chyba gurururu się lekko mówiąc nawdychali podczas burzy i im takie skojarzenia przyszły ...

avatar użytkownika
,

Myślę, że jakieś niespodzianki jeszcze nas czekają w związku ze sprężynką. Logo zostało kupione i ma zostać przekazane Skarbowi, ale o dalszym dysponowaniu obrazkiem będzie decydował regulamin, który chyba jeszcze nie powstał. Ma go sporządzić nowy właściciel.
Trudno mi uwierzyć, że nikt nie wpadnie na pomysł żeby jakoś wyciągnąć od nas choć parę złotych za możliwość korzystania z nowego logo. Najpierw pewnie trzeba będzie zapłacić za "licencję", ale szybko się okaże, że chętnych nie ma, więc zostaniemy opodatkowani wszyscy, jak leci, tak jak w przypadku abonamentu rtv.
Ale może to tylko moje czarnowidztwo spowodowane burym niebem...
:)
A Japonia nie ma nawet herbu państwowego i jakoś daje radę. Ma wprawdzie (a raczej miewa) logo, ale przedstawia ono wschodzące słońce otoczone kwiatami wiśni. Ciekawe dlaczego...
Obietnicą wysokiej jakości produktów jest prosty napis "Made in Japan". My nie bardzo możemy coś ugrać w ten sposób, więc pomyślano, że jak nawalimy sprężyn, to się nikt nie zorientuje co tak naprawdę mamy do zaoferowania i jakoś to będzie :) Byle do następnego konkursu, za kilka lat.
Tak w ogóle, to nie lubię patrzeć na tę sprężynę. Chodzi o odczucia temu towarzyszące. Ten obrazek jest jakiś taki nieprzyjazny, zimny. I nie chodzi o walące się belki, bandaże czy zepsute logo Seata, bo takie opinie też czytałem. Mnie się kojarzy militarnie.
Ciekawe jakie skojarzenia macie.

avatar użytkownika
,

- chwilowość, przelotność, "5 minut w historii"
- nerwowość, niecierpliwość
- przypadkowość, miotanie się w chaotyczny, nieprzemyślany sposób
- brak wyznaczonego celu i zdolności do planowego działania
- brak zdolności do zespołowego działania
- skłonność do głupiego uporu i stawiania za wszelką cenę "na swoim"
- powierzchowność, brak dbałości o szczegóły...
  

avatar użytkownika
,

A teraz media rozdmuchają tę bańkę do granic możliwości.
I gitara.
Bo przecież ważne żeby mówili, nieważne co.
Tymczasem cena za przyszłe wykorzystanie po cichutku rośnie... :]

avatar użytkownika
,

Tak sobie poczytałem komentarz rs3d i w sumie racja ... mnie też odrzuca ten znaczek ... jakiś taki ... niespokojny, niezrównoważony - jednym słowem wariat ... żółty papierek dla tfu...rców ...

avatar użytkownika
,

Nawet nie chodzi o sam znaczek, choć nasuwa się pytanie - dlaczego akurat sprężynka? Ale ten opis logotypu, pełen błyskotliwego bełkotu. Cytując klasyka - to obraża inteligencję odbiorcy.  

avatar użytkownika
,

jest śliczne,fuj,tfu,beeee

Najnowsze w tym dziale

Trendy w eventach korporacyjnych 2025
Wydarzenia firmowe to dziś jedno z najpotężniejszych narzędzi komunikacji. Angażują wszystkie zmysły uczestników, oferując unikalne doświadczenie interakcji z marką i zespołem. Obecnie eventy korporacyjne wykraczają daleko poza standardową imprezę z headlinerem – stają się strategicznym zasobem dla firmy, jej kultury i employer brandingu.
Opakowania AI-friendly: czytelne także dla algorytmów
Jedną z podstawowych ról opakowania, oprócz przechowywania i transportowania, jest jego atrakcyjność wizualna, dzięki której produkt wyróżnia się na półce, przyciąga uwagę klienta i skłania do zakupu. Opakowanie pełni jednak dużo więcej funkcji, a poza konsumentem powinno być czytelne także dla algorytmów. Mowa o sztucznej inteligencji, która stosowana w systemach do...
Masz wrażenie, że Twoi klienci działają irracjonalnie? Przeceniają drobne nagrody, a te odroczone w czasie, nawet znacznie większe, ich nie kuszą? A może z jakiegoś powodu nagle zwiększają częstotliwość zakupów, nawet jeśli nie proponujesz im specjalnych zniżek? To nie magia, to psychologia! Poznaj efekty psychologiczne rządzące naszymi decyzjami zakupowymi i dowiedz...
Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji
Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy...
Direct mailing w kampanii Milka „Let’s Neighbor Up”
W coraz bardziej podzielonym świecie wciąż istnieje potrzeba więzi międzyludzkich. Wszyscy wiemy, jak słabe są dziś relacje sąsiedzkie. Szczególnie widoczne jest to w Polsce, gdzie choć 93%1 Polaków ceni sobie dobre stosunki z sąsiadami, jedynie 33%2 faktycznie ich doświadcza. Ten rozdźwięk pokazuje, że choć ludzie pragną...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764