logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Cyfra czy offset? Agfa Graphics na 7. Akademii Zarządzania Barwą

  PR 02.11.2013, przeczytano 1284 razy
ilustracjastrzałka

30 października w Warszawie odbyła się 7. konferencja z cyklu Akademia Zarządzania Barwą, zorganizowana przez wydawnictwo Polski Drukarz wraz z jego partnerami, wśród których – tradycyjnie już – znalazła się firma Agfa Graphics. Maciej Baur – product manager w jej polskim oddziale – wystąpił podczas spotkania (które zgromadziło ponad 120 osób z całego kraju) z referatem zatytułowanym „Offset kontra cyfra – porównanie możliwości reprodukcji barw”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/cyfra-czy-offset-agfa-graphics-na-7.-akademii-zarzadzania-barwa,20112,artykul.html

Swoje wystąpienie rozpoczął od krótkiej charakterystyki druku offsetowego, ze szczególnym uwzględnieniem uzyskiwania odbitki, w odniesieniu do analogicznego procesu w technice cyfrowej. Przedstawił materiały i procesy niezbędne do jej powstania, podkreślając przy tym konieczność zachowania właściwych warunków pracy maszyny (głównie jej stabilności), umożliwiających otrzymanie wydruku o oczekiwanej jakości i precyzji. Scharakteryzował też podłoża stosowane w technice offsetowej, gdzie wciąż dominuje papier, odnosząc się przy tym do inkjetu, gdzie różnorodność zadrukowywanych mediów jest dużo większa.

Tym samym kwestia uzyskania właściwej reprodukcji barw w technice cyfrowej jest zagadnieniem bardziej złożonym niż w offsecie – mówił Maciej Baur. – Zwłaszcza że w przypadku druku wielkoformatowego mamy do czynienia z materiałami prezentowanymi i obserwowanymi w różny sposób. Jedne oglądane są z dużej odległości, w świetle odbitym bądź przechodzącym, inne zaś to niewielkie przedmioty, gdzie odwzorowanie detali i precyzja druku są niezwykle istotne”.

Kolejna część prezentacji była poświęcona procesowi powstawania obrazu w technice inkjetowej oraz roli, jaką spełniają w nim głowice drukujące. „Są to niejako odpowiedniki form drukowych występujących w offsecie – mówił Maciej Baur. – Tu bowiem atrament jest w sposób bezpośredni nanoszony na podłoże, a jego krople są „wypluwane” z tysięcy dysz, skonfigurowanych w różny sposób, w zależności od konkretnego rozwiązania”.

Maciej Baur zwrócił uwagę na takie kwestie jak: charakterystyka kropli atramentu, jego skład oraz czas utrwalania. Zaznaczył też, że o samym atramencie czy głowicach należy mówić w kontekście całego rozwiązania, na które składają się również maszyna drukująca oraz finalne zastosowania. Te ostatnie w dużej mierze decydują o kryteriach jakościowych, jakie należy przyjąć realizując konkretną pracę. „Chodzi o takie parametry jak odporność chemiczna i mechaniczna, przyczepność, ziarnistość oraz warunki obserwacji końcowej aplikacji – mówił Maciej Baur. – I wreszcie gamut, czyli spektrum reprodukowanych barw. Tu też mamy do czynienia ze sporą różnorodnością, w zależności od zastosowanego trybu pracy urządzenia drukującego. Traktując jako punkt odniesienia stosowany w offsecie standard ISO Coated, już wydajny tryb plakatowy – występujący w urządzeniach Agfa Graphics – z powodzeniem mu dorównuje, a tryb fotograficzny wręcz przewyższa, jeżeli chodzi o zakres reprodukcji. Co więcej, w przypadku odwzorowania kolorów specjalnych, dodatkowych system inkjetowy może pozwolić na znacznie więcej niż klasyczny offset”.

Odpowiadając na znajdujące się w tytule referatu pytanie „Offset czy cyfra” Maciej Baur powiedział: „Wybierając technikę drukowania danego zlecenia należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Za techniką cyfrową przemawia na pewno porównywalna, a często nawet przewyższająca offset zdolność reprodukcji barw, możliwość drukowania zarówno prac wielko- jak i małoformatowych przy relatywnie niskich kosztach i w niskich nakładach oraz różnorodność stosowanych podłoży drukowych”.

Źródło: Agfa Graphics

www.agfa.com.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

VPK France jest filią VPK Group – rodzinnego przedsiębiorstwa, obecnie przekształcającego się w międzynarodowego, prywatnego dostawcę opakowań, dysponującego ponad 65 zakładami produkcyjnymi w 20 krajach. Mając na uwadze proekologiczne podejście przyświecające jego działalności oraz bliską współpracę z Sun Chemical, kierownictwo firmy podjęło strategiczną...
Nowy ploter Avinci CX3200 firmy Agfa
Avinci CX3200 to nowy ploter sublimacyjny firmy Agfa, pracujący w technologii „z roli na rolę”. Umożliwia bezpośrednie zadrukowywanie szerokiego spektrum podłoży tekstylnych (bazujących na poliestrze) oraz papierów transferowych. Jak podkreśla producent, urządzenie zapewnia wysoką wydajność produkcji przy zachowaniu żywych kolorów i wysokiej jakości...
Mazak z nową krajarką MOHR 80 ECO
Grafmasz dostarczył kolejną krajarkę niemieckiego producenta Mohr na polski rynek. Tym razem nabywcą została firma MAZAK z siedzibą w Rzeszowie w woj. podkarpackim.  Mazak rozpoczął działalność w 1993 roku , głównie zajmując się produkcją artykułów szkolno-biurowych takich jak papiery kolorowe, kartony kolorowe, kostki biurowe kolorowe i białe itp. Kilka lat...
Megakontrakt Heidelberga: 11 maszyn Speedmaster XL 106 dla drukarni wydawniczej Wilco
Heidelberg odnotowuje stały wzrost inwestycji w kluczowych segmentach rynku i regionach. Firma odniosła ostatnio duży sukces sprzedażowy w sektorze dziełowym o szacowanej całkowitej wartości rynkowej na 36-38 miliardów euro (500 000 tytułów publikowanych każdego roku). Pomimo pandemii ten segment produkcji poligraficznej radzi sobie zadziwiająco dobrze. Ten pozytywny...
DS Smith ogłasza, że do 2050 roku stanie się neutralna klimatycznie
DS Smith, dostawca przyjaznych środowisku opakowań z tektury falistej, ogłosił dzisiaj szereg ambitnych celów klimatycznych. W ramach tzw. Science Based Target[1] do 2030 roku firma zredukuje o 40% (w porównaniu z poziomami z 2019 roku) emisję dwutlenku węgla przypadającą na tonę produktu. Firma zobowiązała się także do osiągnięcia do 2050 roku zerowego poziomu emisji...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764