logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czarne owce PR - komentarz do artykułu Gazety Wyborczej

  PR 05.06.2020, przeczytano 1148 razy
ilustracja

Trzeba stanowczo podkreślić, że rzecznik nie ma prawa nikogo dyskredytować. Jeśli to czyni, nie można go nazwać profesjonalistą - zarząd PSPR komentuje dla Gazety Wyborczej sprawę rzecznika prasowego szkalującego dziennikarkę i polityka.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czarne-owce-pr---komentarz-do-artykulu-gazety-wyborczej,387310,artykul.html

- W zakładzie zbierzemy wiarę, żeby pogonić tych penerów od Ikonowicza. Nikt do Wilk-Baran i tego głupka z Warszawy nie będzie się przyłączał. Ikonowicz jest durniem, że daje się wciągnąć tej szalonej babie. U nas nikt jej nie popiera, a wy ciągle kłamiecie do dziennikarzy. Won z Wronek i dajcie ludziom żyć - tak według Gazety Wyborczej w Poznaniu szkalowano dziennikarkę lokalnej gazety we Wronkach, Policja na prośbę poszkodowanej ustaliła, że te słowa zostały napisane z komputera rzecznika prasowego Amica Wronki Tomasza Pietrzyka.

Komentarz zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations:

Fundamentem pracy PR-owca jest etyka. Jesteśmy powołani do rzetelnego komunikowania na temat firmy. Pomagamy także zrozumieć zarządowi otoczenie biznesu, w tym nastroje panujące wśród pracowników, czy nastawienie mediów. Jeśli przytaczana sytuacja jest prawdziwa, to należy uznać działanie rzecznika firmy za próbę zdyskredytowania dziennikarki i aktywisty, a nie za działanie PR. Public Relations to komunikowanie z otwartą przyłbicą, nawet w nieprzyjemnych sytuacjach. Transparentność to jedna z głównych zasad promowanych przez międzynarodową federację branżową Global Alliance for Public Relations and Communications Management, do którego ostatnio dołączyło PSPR.

Każda organizacja ma prawo nie zgadzać się z tezą dziennikarską czy zarzutem publicznym, reagować na naruszanie jej dobrego imienia i bronić się. Niemniej musi się to odbywać zgodnie z przyjętymi normami, zarówno etycznymi jak i prawnymi.

Kodeks etyki PSPR wskazuje, że “pracownik public relations jest zobowiązany do ochrony dóbr osobistych człowieka, a w szczególności do ochrony prywatności, czci i godności osobistej swoich klientów, współpracowników i adresatów swoich działań”. Nie przeciwstawianie się praktykom godzącym w dobre imię, a tym bardziej działanie na szkodę kogokolwiek dyskwalifikuje PR-owca z grona profesjonalistów. Dlatego, jako środowisko profesjonalistów jednoznacznie potępiamy takie praktyki, a każda próba oczerniania, bez względu czy dotyczy relacji rzecznik-dziennikarz, czy osób nie zajmujących się komunikacją, powinna być zgłaszana na policję. Służby mają narzędzia do ustalenia kto rzeczywiście stoi za publikacjami z firmowego komputera, a także w finale mogą pociągnąć tę osobę do odpowiedzialności.

Reputacja dla eksperta PR jest jego wizytówką i najważniejszym elementem CV. Jednak ostateczna decyzja co do zatrudnienia danej osoby należy do firmy, czy agencji PR, dlatego jako branża edukujemy, czym jest etyka i dlaczego nie warto jest chodzić na skróty działając niezgodne z zasadami.

Przytoczony w artykule przypadek jest szczególnie bolesny, ponieważ rzecznik nie dość, że obrażając dziennikarkę zrujnował wieloletnie skrzętnie budowane przez firmę relacje z mediami, ale także działał pod przykrywką na forum pracowniczym. W naszym przekonaniu, jeśli rzeczywiście wszystko to jest prawdą, zarząd powinien poważnie zastanowić się, czy ta osoba jest w stanie budować jakiekolwiek relacje, które nie będą szkodziły reputacji firmy w przyszłości.

Warto pamiętać, że PR-owiec nie jest bez wyjścia i jeśli jest naciskany przez szefa by podejmować działania nieetyczne ma prawo odmówić powołując się na kodeksy branżowe. Zdarzają się przypadki, że orzecznictwo sądowe uwzględnia je jako merytoryczny argument przemawiający za obroną prawną pracownika przed ewentualnymi konsekwencjami.

Trzeba stanowczo podkreślić, że rzecznik nie powinien komunikować incognito, a już na pewno nikogo dyskredytować. Choć osoba wymieniona w artykule nigdy nie należała do PSPR, to, gdyby takie zarzuty się potwierdziły, zostałaby usunięta ze stowarzyszenia właśnie ze względu na działanie niezgodne z normami etycznymi obowiązującymi w naszej branży.

Cieszy nas, że dziennikarka zdecydowała się skierować sprawę na policję i nieetyczne działania zostały zdemaskowane. Jeśli zarzuty się potwierdzą, to ten konkretny przypadek posłuży nam w przyszłości jako antyprzykład dla adeptów zawodu. Wyrażamy ubolewanie, że po 30 latach funkcjonowania PR w Polsce wciąż zdarzają się czarne owce, które kładą cień na codzienne starania setek profesjonalistów, dla których kodeks etyki jest jak druga skóra.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Public Relations

Dodatkowe informacje:

Komentarz powstał na prośbę dziennikarki Gazety Wyborczej Poznań w maju 2020 roku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764