logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czesi kpią z Polaków w reklamie T-Mobile

   03.12.2014, przeczytano 3423 razy
ilustracja

Nasza ambasada w Pradze protestuje przeciwko obrażającej Polaków reklamie sieci komórkowej T-Mobile. Spot prezentujący Polaka jako naciągacza i złodzieja emitowany jest w czeskiej TV i w portalach społecznościowych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czesi-kpia-z-polakow-w-reklamie-t-mobile,23409,artykul.html

O sprawie poinformował serwis TVP.info, cytując fragment listu ambasador RP w Pradze Grażyny Bernatowicz do prezesa spółki Milana Vasziny: "- Reklama (...) była dla mnie przykrym zaskoczeniem. Stanowczo protestuję przeciwko takim połączeniom, które w sposób uproszczony i skandalizujący prezentują Polaków".

W reklamie widzimy czeskiego narciarza, który zapuściwszy się na naszą stronę granicy trafia na polskiego handlarza tandetą i podróbkami. Cwany Polak wyłudza od naiwnego Czecha jego telefon komórkowy, wręczając mu nic nie wartą podróbkę smartfona, po czym "ulatnia" się zanim ofiara zdążyła zorientować się w przekręcie.

Według polskiej ambasady, która zażądała od czeskiego oddziału T-Mobile wycofania spotu, nie ma on nic wspólnego "z zasadami reklamy, etyki mediów i dobrego smaku”. Tymczasem jak podaje czeskie radio, T-Mobile odmawia komentarzy w sprawie.

Warto zaznaczyć, że wyniki badań socjologicznych wskazują na wyraźną asymetrię jeśli chodzi o polsko-czeskie sympatie. O ile Czesi plasują się regularnie na czele narodów najbardziej lubianych przez Polaków, o tyle oni sami podchodzą do nas z rezerwą i sceptycyzmem, a obraz Polaka w Czechach obarczony jest wieloma negatywnymi stereotypami. Jednym z nich jest właśnie wizerunek "handlarza" - nieuczciwego, leniwego i kiepsko wykształconego*.

W komentarzach w Polsce powraca pytanie jak cała sprawa wpłynie na pozycję T-Mobile w naszym kraju. Jeżeli czeski oddział nie chce zabrać głosu, to może doczekamy się komentarza ze strony filii działającej (i zarabiającej) u nas?

Aktualizacja 4.12.2014
Jak poinformował serwis TVP.info szef czeskiego operatora komórkowego zdecydował o wycofaniu kontrowersyjnej reklamy.

Źródło: TVP.info, Signs.pl

Dodatkowe informacje:

* Raport pt. „Polska Czechy Niemcy – Wzajemne relacje/Współpraca/Rozwój” - http://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Publikacje/Documents/raport_pl_2013.pdf

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Przez lata ciężko pracowaliśmy na taki wizerunek. Chyba każdy z nas zna kogoś, kto kiedyś handlował za granicą.
Nie jestem pewien, czy mamy prawo się oburzać i protestować - podobno jesteś taki, jak cię widzą inni, choć bywa to przykre. Trzeba to wziąć na klatę i wyciągnąć wnioski.
Czeskie reklamy T-Mobile są zrobione z humorem. Są lepsze i gorsze, ale ogólnie, ta "polska" jest w podobnym stylu co inne.
Gdybyśmy potrafili (i mieli jakiś punkt zaczepienia), to moglibyśmy z humorem się Czechom odgryźć swoją produkcją. Ale co im wytkniemy? Że na ścianach urzędów i szkół nie mają krzyży? Że zawsze mieli lepsze drogi? Że są ludzcy w stosunku do zwierząt?
Mnie tam się koleś podoba i ma świetnie dobrany asortyment - dokładnie to można zobaczyć na polskich (i czeskich pewnie też) bazarach.
Więcej luzu :)

avatar użytkownika
,

Nie ma sensu wdawać się w dywagacje na ile taki wizerunek Polaka jest w Czechach naszą własną zasługą. To jak się widzi obcych bywa często formą odreagowania własnych problemów wizerunkowych - ale nie w tym rzecz. Tak czy inaczej jest to rodzaj stereotypu, a stereotyp to tak na prawdę forma egzekwowania odpowiedzialności zbiorowej. Dlatego ze swej natury jest zjawiskiem negatywnym, a jego utrwalanie, np. poprzez eksploatowanie w emitowanej masowo reklamie - tym bardziej. Również dobry humor i dobry smak, o które Polacy są skłonni posądzać Czechów, wyraża się raczej w umiejętności śmiania się z siebie, a nie z innych.   

avatar użytkownika
,

Dobreeee ;) Wystarczy podjechać do Zakopanego aby przeżyć moc wciskania G..., lewe oscypki, super kosmiczne laserowe noże, koce, laski no kwintesencja tradycji i dbania o regionalną kulturę ;) Reklama jest strzałem w dziesiątkę. Brawo Pepiki.

avatar użytkownika
,

Przecież ta reklama ośmiesza również czecha, bo kto normalny handlowałby z choinką w środku lasu. Jak dla mnie Polacy nie potrafią się z siebie śmiać, nie potrafią się też bronić kiedy faktycznie tego sytuacja wymaga np. nagminnie powtarzające się publikacje "Polskie obozy koncentracyjne" czy wyruchanie przez putina ze semoleńskiem. Ale do takich działań potrzeba inteligencja i cochones a nie pierdnięcie i w zasadzie t-mobile wycofał się samoistnie z emisji reklamy.   

avatar użytkownika
,

Nie bardzo rozumiem wielkiego oburzenia i interwencji ambasady. Reklama jak reklama, czy ona śmieszna czy idiotyczna mnie ona nie obraża. Nigdy nie przebierałem się za drzewo i nie naciągałem inteligentnych inaczej na wymianę telefonu i jakoś nie biorę jej do siebie. Z resztą w tej reklamie to choinka jest spritem więc o sssooo choozi.

avatar użytkownika
,

To czy Ty bierzesz ją do siebie nie ma w tej sprawie znaczenia - chodzi o to że niezależnie od tego czy przebierasz się za drzewa i naciągasz ludzi, eksploatowanie i rozpowszechnianie takich stereotypów skutkuje przypisaniem Ci takiej gęby. Tobie prywatnie - i Ciebie prywatnie to obciąża w kontaktach z Czechami.  

Najnowsze w tym dziale

Marka Emolium z kampanią w aplikacji Preglife
Emolium, marka tworząca specjalistyczne kosmetyki do pielęgnacji wrażliwej skóry twarzy i ciała rozpoczęła współpracę z Preglife, aplikacją edukacyjną skierowaną do przyszłych oraz obecnych mam. Kampania ma na celu rozwianie wątpliwości i mitów dotyczących emolientów oraz podkreślenie ich znaczenia w codziennej pielęgnacji skóry dziecka.
Darymex rozpoczyna współpracę z Harbingers
Darymex — polski producent tekstyliów domowych rozpoczyna współpracę z agencją Harbingers
Monitory wieloformatowe Newline Direct View LED all-in-one
Do oferty Newline Interactive wchodzą wielkoformatowe monitory Direct View LED all-in-one w rozmiarach – 120”, 150” i 180 cali. Seria Newline DV to połączenie najnowocześniejszej technologii z eleganckim designem.
New Balance powraca z kampanią Run Your Way
Niezależnie od płci, wieku, pochodzenia, intensywności treningów, motywacji czy wyznaczonych celów, dla marki New Balance jeśli biegasz, jesteś biegaczem. Kampania ‘Run Your Way’ skierowana jest do każdego, kto mierzy się z tym sportem, bez względu na poziomu zaawansowania. Kolejna odsłona tej aktywacji wzmacnia przesłanie marki zachęcając...
McCann Poland globalnym partnerem XTB w obszarze kreacji
McCANN Poland został globalnym partnerem kreatywnym XTB. Agencja będzie odpowiadała za stworzenie międzynarodowej kampanii obejmującej opracowanie kreacji dla nowej platformy komunikacyjnej oraz za produkcję materiałów foto i wideo na wszystkich 13 rynkach, na których jest obecny XTB. Agencja została wybrana w drodze przetargu.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764