logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Częstochowa często chowa - nowe logo, identyfikacja i kampania

   30.11.2017, przeczytano 4456 razy
ilustracja

Miasto Częstochowa zaprezentowało w środę nowy logotyp oraz inne elementy identyfikacji wizualnej. Projekt oparto na grze słów i stosunkowo prostym graficznym zabiegu. Z ideą nowego logo i pomysłem na kampanię, która będzie mu towarzyszyć, wiąże się także nowy kalendarz miejski na 2018 r.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czestochowa-czesto-chowa---nowe-logo%2C-identyfikacja-i-kampania,34660,artykul.html

- Postanowiliśmy doprowadzić do tego, żeby Częstochowa miała swoje logo, które będzie nas wyróżniać, pomagać w identyfikacji i promocji miasta – mówił prezydent Krzysztof Matyjaszczyk na „premierze” logotypu. - Cieszę się, że udało się nam wypracować coś, czego do tej pory jeszcze nie było. Wszystkich nas przecież intryguje to, czego nie widać, co jest schowane... Dzieląc nazwę miasta w specyficzny sposób na sylaby, wzbudzamy zainteresowanie odkrywaniem Częstochowy zarówno przez turystów, jak i mieszkańców

W nowym miejskim logo nazwę miasta podzielono na dwa wyrazy: „CZĘSTO” i „CHOWA”. Prosty graficzny zabieg polegający na ukryciu/przecięciu drugiego wyrazu ma budować znaczenia: Częstochowa ukrywa coś, co zdecydowanie warto odkryć.  Autorzy projektu usunęli też różne obiekty z tradycyjnych zdjęć promocyjnych, w ten sposób zachęcając do odkrywania miasta. Na tym pomyśle zbudowany jest kalendarz miejski na przyszły rok, folder z serią nowych, pamiątkowych pocztówek, a także pakiet promocyjnych gadżetów. W przyszłym roku w planach miasta jest także kampania zewnętrzna oparta na nowych elementach wizualnej identyfikacji miasta.     


Część nowej promocyjnej strategii skupia się na dosłownym potraktowaniu zwrotu „często chowa” i przetłumaczeniu go na różne języki obce. Częstochowa jako miasto przyjazne i otwarte zaprasza – również gości zagranicznych - do zabawy z literalnie odczytaną nazwą.

Autorem koncepcji promocyjnej miasta oraz projektu logo i oprawy wizualnej jest Adam Markowski z Wydziału Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miasta Częstochowy, natomiast konsultantem procesu przygotowania i wdrożenia koncepcji był Andrzej-Ludwik Włoszczyński, autor książki „Po co Ci logo?”, współautor książki „Wizerunek miasta. Co, jak, dlaczego”.

NOWE LOGO I KAMPANIA „CZĘSTO CHOWA”

Inspiracje i motywy

W toku prac koncepcyjnych związanych z przygotowaniem nowego logo miasta okazało się, że sama nazwa „Częstochowa” generuje bardzo wiele ciekawych znaczeń i kontekstów świetnie nadających się do wykorzystania w promocji marki miejskiej. Doświadczenia w stosowaniu dotychczasowego znaku graficznego, jak również sloganu reklamowego „Jasne, że Częstochowa” jednoznacznie wskazują na konieczność sięgania po nietypowe i wyróżniające się na tle innych rozwiązania. Stąd pomysł by projekt logo oraz całą kampanię promującą miasto oprzeć na grze semantycznej i rozdzieleniu zwrotu na słowa „często” i „chowa”. Graficzny zabieg polegający na ukryciu/przycięciu drugiego wyrazu buduje sensy, w myśl których Częstochowa zachęca do tego, by zarówno sami mieszkańcy, jak i turyści czy pielgrzymi na własną rękę odkrywali to, co w samej kampanii schowane.

Miejskie atrakcje najlepiej zobaczyć na własne oczy, dlatego część wizerunkowej kampanii opiera się na usunięciu różnych obiektów z  tradycyjnych zdjęć promocyjnych.

Druga część kampanii skupia się na dosłownym potraktowaniu zwrotu „często chowa”, gdzie podmiot i dopełnienie pozostaje w domyśle („Miasto często chowa swoje skarby”), i przetłumaczeniu go na języki obce. Częstochowa jako miasto otwarte zaprasza zagranicznych gości do zabawy z literalnie odczytaną nazwą (w jęz. angielskim - „often hides”). Egzotyka niektórych przekładów to forma zachęty do poznania częstochowskich zabytków, rzeźb i ciekawych miejsc przez turystów z najdalszych stron świata.

Kampania wizerunkowa ma wzmocnić rozumienie samego logo jako znaku, który zastąpi jakiekolwiek hasła czy slogany. Podsumowując, pomysł na skupienie przekazu narzuciła gra słowna wynikająca bezpośrednio z nazwy.

ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka

Cel

  • Stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej miasta Częstochowy w oparciu o profesjonalne logo i nawiązującą do niego kampanię.
  • Zaprezentowanie miasta w niebanalny, nowoczesny i atrakcyjny  sposób.
  • Budowa oryginalnej marki miasta kojarzonego nie tylko z Jasną Górą, ale szerzej z tajemnicą i otwartością.
  • Wzmocnienie tożsamości lokalnej wspólnoty mieszkańców.

Charakterystyka logo

W logo nie ma bezpośrednich odniesień do herbu miejskiego, który wkrótce będzie poddany korekcie heraldycznej i wykorzystany przy tworzeniu innych znaków graficznych identyfikujących Urząd Miasta i jednostki mu podległe. Logo wykorzystuje barwy z flagi miejskiej (biały, żółty i niebieski), które widoczne są w kolorowych realizacjach jako końcówka litery Ę. Sam znak diakrytyczny tzw. ogonek przypomina wskaźnik skierowany do góry, symbolizując w pozytywny sposób wzrost i rozwój. Z kolei ucięty od góry zwrot „chowa” to punkt wyjścia do gry skojarzeniowej oraz całej kampanii promocyjnej miasta.

Charakterystyka kampanii

Całość oparta jest na subiektywnym wyborze zarówno miejsc czy wydarzeń wykorzystanych na zdjęciach promocyjnych, jak i języków, na które przetłumaczono dosłownie zwrot: często chowa. Doboru nie należy rozumieć jako formę hierarchizacji miejskich obiektów i eventów. Kampania ma charakter otwarty. Zakłada, że w przyszłych realizacjach można sięgać po dotychczas niewykorzystane atrakcje czy ciekawostki. Kampanię można rozwijać w dowolnym kierunku, np. promocji gospodarczej, choć w tym przypadku obiekty mogę być mniej rozpoznawalne niż częstochowskie rzeźby lub zabytki.

Realizacje

Logo jest wykorzystywane we wszystkich materiałach promocyjnych i identyfikacyjnych produkowanych przez Urząd Miasta Częstochowy oraz miejskie instytucje i spółki.

ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka

Wydział Kultury, Promocji i Sportu przygotował kalendarz ścienny oraz folder pocztówkowy. W okresie świątecznym na Placu Biegańskiego zostanie zainstalowany świetlny napis przestrzenny 3D w kształcie logo. W ramach projektu przyszłorocznego budżetu zaplanowano akcje w większych miastach Polski – billboardy i citylighty oraz całoroczny napis przestrzenny, na tle którego turyści mogliby robić sobie zdjęcia.

ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka
ilustracjastrzałka

Efekty

Zewnętrzny – profesjonalny wizerunek Częstochowy i spójna wizja marki.
Wewnętrzny – wzrost zadowolenia i dumy ze swojego miasta, które ma wiele rzeczy do odkrycia.

Źródło: UM Częstochowa

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Fuj.

avatar użytkownika
,

Jakie są Twoim zdaniem główne mankamenty tego znaku? A może masz na myśli kampanię?  

,

Nie widać w nim Częstochowy.
  

avatar użytkownika
,

A CZĘSTO CHOWĘ widać, czy raczej CZESTO CHÓWĘ?  

,

Ktoś Ci się włamał na konto i pisze Capsem.  

avatar użytkownika
,

Capsem pisze... no no - musi jakiś niezły magik!  

,

O, już nie pisze, chyba się odwłamał.  

avatar użytkownika
,

hellado "Nie widać w nim Częstochowy."? Może dlatego, że logo to nie fotka :)  

brak ikonki
,

Lepiej byście dziury w jezdniach załatali ...

avatar użytkownika
,

hellado "Nie widać w nim Częstochowy."? Może dlatego, że logo to nie fotka :)

avatar użytkownika
,

Ucięta litera W kojarzy mi się z logo Volkswagena :)

Najnowsze w tym dziale

Case study: #nonoszyt
Przychodzi klient do agencji i mówi: – Potrzebuję jubileuszowego prezentu idealnego. Ma być piękny, oryginalny, zindywidualizowany. Ma zapadać w pamięć, zachwycać formą, po prostu ma mieć efekt WOW. Co na to agencja? – Nonoproblemo!
Komunikacja wewnętrzna – wyzwanie PR w 2019 roku
Jaka jest komunikacja marek A.D. 2019? Szybkorotująca i wielokanałowa. Nowe technologie to dziś zarówno narzędzia zewnętrznej komunikacji marki, bezpośredniej komunikacji z odbiorcami, jak i wsparcie komunikacji wewnętrznej. Ta ostatnia część zyskuje na znaczeniu wraz z przeobrażeniami w zakresie HR. W „erze pracownika” działy HR muszą realizować wiele zadań...
Jak wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w e-commerce?
To nowoczesne technologie odpowiadają za to, że konsumenci, oprócz dokonywania zakupów w internecie, mogą także z fotograficzną dokładnością zobaczyć i zapoznać się z produktem online. W jaki sposób połączyć ze sobą funkcjonowanie w świecie wirtualnym i rzeczywistym, aby zwiększyć sprzedaż w e-sklepach?
Nowa identyfikacja wizualna London City Airport
Lotnisko London City zaprezentowało nową identyfikację wizualną, która ma odzwierciedlać bardziej dynamiczny, żywy i współczesny wizerunek, nawiązujący do nowoczesnego Londynu. Oparty na motywie serca i wykorzystujący żywą kolorystykę system identyfikacji ma podkreślać rolę London City Airport jako najbardziej centralnego lotniska w Londynie – punktu w...
Okładki twarde

Publikacje książkowe (4): Okładki twarde

W prze­glą­dzie pod­sta­wo­wych typów okła­dek, nad­szedł czas na crème de la crème okład­ko­wego światka. Przed nami wpraw­dzie jesz­cze grupa okła­dek spe­cjal­nych, ale okładki twarde, o któ­rych będzie dziś mowa, to zde­cy­do­wana elita, wręcz...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764