logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy e-commerce jest eko?

  PR 16.02.2021, przeczytano 235 razy

E-commerce w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym – w 2020 r. kanał online osiągnął poziom 14%[1] udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Z najnowszych danych PwC wynika, że za 5 lat wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%[2]. To świetna wiadomość dla wszystkich sklepów online i konsumentów preferujących tę formę robienia zakupów, ale czy zyska na tym nasze środowisko? Kupując w sieci, zużywamy mniej czasu i energii na dojazdy, zmniejszamy ruch na ulicach, przyczyniając się tym samym do niższej emisji spalin. Jednak blisko 80% Polaków, przyznaje, że zauważa różne nieekologiczne praktyki e-sklepów[3]. Czy e-commerce faktycznie jest eco-friendly? Jakie zamiany powinien wprowadzić sklep internetowy, a co może zrobić konsument, by wysyłać paczki ekologicznie, podpowiadają eksperci Sendit Sp. z o.o., brokera usług kurierskich.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-e-commerce-jest-eko,390240,artykul.html

Co Polacy sądzą o ekologii? Według raportu Green Generation, ponad połowa respondentów (56%) uważa, że to świadomy wybór i poczucie odpowiedzialności, podczas gdy pozostali (44%) są zdania, że to jedynie moda, która niedługo przeminie. Jednak twarde dane pokazują, że ekologia to nie trend, a konieczność. Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2019 roku na jednego mieszkańca kraju przypadło około 332 kg zebranych odpadów komunalnych, a łącznie w ubiegłym roku zebrano ich aż 12,8 mln ton. To o 2,1 proc. więcej niż w 2018 roku.

Odpowiedzialny biznes

E-commerce – dbając o odpowiednie pakowanie i wysyłkę towarów – może bezpośrednio zatroszczyć się o środowisko naturalne. Według danych z raportu „Wspólnie na rzecz Ziemi”, co trzeci kupujący w sieci zauważa pewne nieprawidłowości – konsumenci za szkodliwe uznają przede wszystkim używanie folii do pakowania przesyłek (20%), umieszczanie produktów spożywczych w woreczkach foliowych i reklamówkach (19%), niedostosowanie wielkości paczki do rozmiarów towaru (18%). Co 7. badany jako nieekologiczne wskazał wysyłanie produktów z tego samego miejsca „na raty” oraz brak możliwości odbioru przesyłki w dedykowanym punkcie nadawczo-odbiorczym lub automacie paczkowym.

– Konsumenci preferują dostawę do punktów – zarówno ze względów ekologicznych, ekonomicznych – taka forma jest tańsza niż dostawa do drzwi przez kuriera, ale też własnej wygody. Mogą odebrać przesyłkę w wybranym przez siebie miejscu, o dowolnej porze. W 2020 roku dostawę do punktów wybrało 60% użytkowników[4] – spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach tendencja ta utrzyma się, a nawet wzrośnie. E-commerce, który korzysta z naszej platformy bliskapaczka.pl, ma już do dyspozycji 36 tys. punktów odbiorczych w całej Polsce – w poprzednim roku liczba oferowanych punktów zwiększyła się o blisko 20%. Dodatkowo, platforma dostarcza e-sklepom widget mapy, pozwalający na wyświetlenie w koszyku zakupowym jednej mapy, z której konsument może wybrać najwygodniejszy dla siebie punkt odbioru – komentuje Kamila Kowalska, Dyrektor Handlowy, Sendit Sp. z o.o.

Oprócz dywersyfikacji sposobu i miejsca odbioru przesyłki, e-sklepy mogą zadbać o opakowania wielokrotnego użytku, ekologiczne wypełniacze, czy zrezygnować z drukowanych ulotek, paragonów i faktur na rzecz ich wersji elektronicznej lub wydrukach na papierze pochodzącym z recyklingu.

Z danych Green Generation wynika, że 16% badanych chce dopłacić za opakowanie bez użycia folii, a 20% zgodzi się dłużej poczekać na przesyłkę, jeśli wynika to z dbałości e-sklepu o bardziej ekologiczną dostawę.

– Widzimy rosnące zapotrzebowanie e-commerce na oferty ekologicznych opakowań i wypełniaczy. Takiej usługi nie oferują przewoźnicy – jest to luka, którą warto będzie zagospodarować, gdyż trend ekologii – również w KEP – to nie chwilowa moda a rzeczywistość. Podejście proekologiczne to też sposób na wyróżnienie się i dotarcie do tej grupy świadomych i odpowiedzialnych społecznie klientów, którym zależy na środowisku naturalnym – dodaje Kowalska.

Odpowiedzialny konsument

Konsumenci doceniają marki zorientowane na środowisko, ale sami często nie wiedzą, jak zapakować i wypełnić pudełko, by przesyłka utrzymała standardy eko. Opakowaniem ekologicznym nazywamy takie, do którego produkcji użyto materiałów biodegradowalnych lub pochodzących z recyklingu. Wysyłając paczkę do najbliższych bądź w ramach zwrotu towaru do e-sklepu, warto zwrócić uwagę na wypełnienie pudełka – ono również może być przyjazne środowisku, jeśli – postępując w duchu less lub zero waste – wykorzystamy niepotrzebne materiały. Wypełniacze są ważnym elementem pakowania przesyłek – minimalizują przemieszczanie się towaru w środku, które może doprowadzić do jego uszkodzenia. Ograniczają też kruchość paczki, dzięki czemu jest ona mniej podatna na zgniecenia czy wgniecenia. Jednym z pomysłów na eko wypełniacze domowej roboty, mogą być stare, zmięte gazety, skrawki opakowań kartonowych, nieużywane ubrania – które też doskonale amortyzują produkty, czy… korki od wina!

– Zanim samodzielnie zapakujemy paczkę, dowiedzmy się jakie rekomendacje dają poszczególne firmy kurierskie. By uniknąć reklamacji lub podwyższonych kosztów, warto zapoznać się z regulaminem, np. w kwestii dopuszczalnych wymiarów i wagi przesyłki. By być bardziej eko, zrezygnujmy z folii bąbelkowej i folii stretch, dobierajmy opakowanie do faktycznych wymiarów naszego pakunku. Zastanówmy się, czy mamy już w posiadaniu pudełko, któremu możemy dać drugie życie i wykorzystać do wysyłki – podsumowuje Krzysztof Czarny, Szef Biura Współpracy z Klientem w Sendit Sp. z o.o.

Źródło: Sendit Sp. z o.o.

Dodatkowe informacje:

[1] PwC, Luty 2021, Raport „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w latach 2021-2026”
[2] Tamże
[3] Green Generation, Styczeń 2020, Raport „Wspólnie na rzecz ziemi”
[4] Gemius 2020, Raport „E-commerce w Polsce”

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sprzedawcy internetowi szukają sposobu na porzucone koszyki
Tylko co piąty konsument kończy rozpoczęte zakupy w sieci. Pozostali, najczęściej licząc na lepszą ofertę, porzucają koszyk – wynika z ostatniego raportu firm Shoper i SMSAPI. Ich badanie dotyczące komunikacji sklepów internetowych powinno być dla sprzedawców wskazówką, która pomoże ograniczyć wykruszanie się klientów na ostatniej...
Kampanie reklamowe w grach
Gaming marketing to bardzo szeroka kategoria oparta na promocji marek poprzez tematykę gier. Tworzenie aktywacji wokół transmisji esportowych, współprace z gamingowymi influencerami czy dedykowane formaty są dość znaną i bardzo skuteczną metodą łączenia marek z gamingiem. Jednak, by dotrzeć prezycyjnie do społeczności i zintegrować się z nią, warto starać się osiągnąć...
Jaki potencjał marketingowy ma Paulo Sousa?
– Polska nie musi kochać Paulo Sousy – powiedział w programie „Cafe Futbol” prezes PZPN Zbigniew Boniek. No i może jeszcze nie kocha, ale z całą pewnością już się nim interesuje. Szał wokół wyczekiwanego „trenera z zagranicy” można przeliczyć na pieniądze, a te z kolei będą interesowały reklamodawców, którzy na...
Robotyzacja w drukarni. Kto może z niej skorzystać?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy - to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy?
Kampania infulencerska Hortex i Brandlift
Promowanie artykułów spożywczych stanowi duże wyzwanie. Branża spożywcza jest niezwykle konkurencyjna, na rynku dostępnych jest wiele różnorodnych produktów, które reklamowane są na szereg sposobów. Jak zatem stworzyć wyróżniającą się kampanię, która zaangażuje odbiorców? Przed tym zadaniem stanęła agencja marketingu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764