logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Czy influencer musi zapłacić podatek od barteru?

  PR 17.12.2024, przeczytano 1279 razy

Umowy barterowe są niezwykle popularne w branży marketingowej, szczególnie wśród influencerów. Często stosowane są one we współpracy między influencerami a firmami z różnych branż – influencer otrzymuje produkty lub usługi w zamian za promocję, recenzję lub innego rodzaju działania marketingowe. Barter polega więc na wymianie usług lub towarów bez bezpośredniego przepływu pieniędzy. Rodzi się zatem wątpliwość, w jaki sposób umowy barterowe powinny być rozliczane pod kątem fiskusa.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-influencer-musi-zaplacic-podatek-od-barteru,406921,artykul.html

Umowa barterowa to transakcja, w której następuje wymiana usług lub towarów bez przepływu gotówki, czyli w jednym z czterech wariantów: towar za towar, usługa za usługę, towar za usługę, usługa za towar. Każda ze stron umowy barterowej dostarcza towar lub usługę w zamian za inny towar lub usługę o ekwiwalentnej wartości. Barter jest pojęciem szerszym niż umowa zamiany uregulowana w Kodeksie cywilnym, bowiem ta druga dotyczy wyłącznie wymiany rzeczy (ruchomości bądź nieruchomości). Przykładowo więc w ramach współpracy barterowej influencer może promować produkt na swoich kanałach social media, a w zamian otrzymywać od danej marki lub agencji marketingowej sprzęt elektroniczny lub vouchery na usługi.

W świetle prawa podatkowego umowa barterowa jest traktowana jako zdarzenie gospodarcze, które podlega opodatkowaniu. Zatem, obie strony transakcji muszą:

  1. wycenić świadczenie – wartość dostarczonego towaru lub usługi musi być wyceniona, aby można było ustalić podstawę opodatkowania,
  2. rozliczyć VAT – każda strona transakcji, jeśli jest podatnikiem VAT, musi wystawić fakturę na wartość świadczenia. Podatek VAT oblicza się od wartości rynkowej świadczenia, niezależnie od tego, że nie ma rzeczywistego przepływu gotówki,
  3. uwzględnić przychód rozliczając się z podatku dochodowego PIT lub CIT.

Przykładowo, jeśli influencer otrzymuje od danej marki produkt o wartości 3000 PLN w zamian za publikację posta promocyjnego, to w tej sytuacji zarówno jedna, jak i druga strona transakcji powinny wystawić fakturę na wartość rynkową świadczenia, tj. 3000 PLN plus VAT, oraz uwzględnić tę kwotę jako przychód w swoich rozliczeniach podatkowych.

Co istotne, influencer może potraktować koszty związane ze świadczoną promocją (np. przygotowanie sesji zdjęciowej) jako koszty uzyskania przychodu, co zmniejszy jego podstawę opodatkowania w podatku dochodowym.

Mikołaj Gendaszyk
radca prawny fillup

Źródło: fillup

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Działalność bez zakładania firmy – czy to możliwe?
Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z licznymi formalnościami i kosztami, które mogą zniechęcać osoby chcące spróbować swoich sił w biznesie. W odpowiedzi na te wyzwania polskie prawo oferuje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej – rozwiązania stworzonego z myślą o tych, którzy sprzedają towary lub usługi na niewielką...
– Jak obserwujemy, wraz z nowym rokiem wiele osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnego biznesu. Dziś, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i cyfryzacji, założenie działalności gospodarczej i jej prowadzenie to znacznie prostszy proces niż w przeszłości. Trzeba jednak znać wszystkie wymagania i procedury – mówi Beata Tęgowska, ekspertka...
Postanowienia noworoczne - 5 rad od Freelancehunt
Koniec roku to czas refleksji, podsumowań i… postanowień noworocznych. Co roku miliony ludzi na całym świecie obiecują sobie, że od stycznia ich życie ulegnie spektakularnej przemianie. Siłownia, basen, dieta, odchudzanie, rzucanie palenia, naprawianie relacji, nauka języków, rozwój osobisty – lista postanowień jest długa, a motywacja na początku ogromna....
Sharp pomaga wybrać drukarkę do biura
Wybierając drukarkę do biura należy wziąć pod uwagę wiele aspektów, co pozwoli nam nie tylko dobrać optymalne urządzenie do potrzeb firmy, ale także uniknąć zbyt wysokich wydatków na sprzęt, którego wszystkich możliwości nie wykorzystamy w codziennej pracy. Format, kolor, wielkość, wielofunkcyjność to tylko kilka z kluczowych kwestii. W...
Zgodnie z najnowszymi regulacjami księgowymi i podatkowymi przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe rozliczanie korekt. To pozwoli im uniknąć nieścisłości oraz ewentualnych sankcji. Jak niwelować błędy i jakie kroki podjąć, aby dostosować się do obowiązujących wymogów? Ekspert radzi.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764