logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ocali powstańczy symbol?

   30.07.2016, przeczytano 2558 razy
ilustracjastrzałka

„Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” to tytuł 20-sekundowego spotu rozpoczynającego kampanię społeczną poświęconą nadużywaniu symbolu Polski Walczącej. Film powstał w ramach współpracy Muzeum Powstania Warszawskiego, Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu i domu produkcyjnego Film Produkcja.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-kampania-_polska-walczaca-upamietniaj-godnie_-ocali-powstanczy-symbol,29446,artykul.html

Nadużywanie symbolu PW w codziennym życiu i okolicznościach prowadzących do jego profanowania staje się coraz powszechniejsze, nie omijając nawet instytucji państwowych. Niedawno mieliśmy okazję oglądać wiceszefa publicystyki TVP Info, Samuela Pereirę, przebranego za powstańca. Protesty powstańców wzbudziła także akcja organizowana przez IPN, która to instytucja przygotowała zestaw gadżetów przeznaczonych do "uczczenia" rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. W "pakiecie artykułów powstańczych" znalazła się m.in. odblaskowa opaska biało-czerwona wzorowana na opaskach powstańczych, filcowa naklejka na odzież z symbolem Polski Walczącej, a także wykorzystujące go naklejki na samochody. "Pokaż że pamiętasz" - zachęca na plakacie IPN, namawiając do bezpłatnego pobrania gadżetów w "punktach odbioru" na hasło "Burza. Bitwa o Polskę"...


Plakat promujący akcję IPN

Pompowanie mody na "odzież patriotyczną" czy historyczne "przebieranki" przybiera coraz bardziej kuriozalny i infantylny charakter, zamieniając wykorzystywane przy tych okazjach symbole w rodzaj dekoracji i gadżetu. Symbolika powstańcza wykorzystywana jest nagminnie w celach politycznych, eksploatuje się ją szczególnie chętnie podczas manifestacji i marszów, którym często towarzyszy agresja i przemoc. Przeciwko temu właśnie postanowili zaprotestować autorzy spotu.

W filmie widzimy mężczyznę podczas zakupów, który idąc po parkingu centrum handlowego mówi: „Nie noszę jej idąc do sklepu ani w barze. Nie noszę jej dla zabawy”. Po chwili widać grupę komandosów z Lublińca w akcji. Domyślamy się, że jednym z zamaskowanych żołnierzy jest ten sam mężczyzna, który tym razem ma już na ramieniu emblemat jednostki wojskowej wzorowany na symbolu Polski Walczącej.

Według autorów filmu kontekst wojskowy jest już wystarczająco poważny aby wykorzystanie symbolu PW uznać za zasadne. Trzeba jednak przypomnieć, że wprowadzenie nowego, wzorowanego na symbolu PW emblematu jednostki w Lublińcu również wywołało sporo kontrowersji. W poświęconych tematowi dyskusjach zarzucano m.in. wykorzystywanie powstańczej legendy w celach typowo marketingowych (rebrandingowi jednostki towarzyszyły dodatkowe działania promocyjne) jak i jej polityczne uwikłanie.

Kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ruszyła tuż przed przypadającą 1 sierpnia rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Film dostępny jest m.in. na dedykowanej stronie http://symbol-pw.pl.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Obiektyw Voigtlander APO Lanthar I 50 mm f/3,5 do Leica M
Niezmiernie miło jest nam poinformować o kolejnym obiektywie marki Voigtlander przeznaczonym do aparatów dalmierzowych Leica M.
Heytex Ecotex Frontlit w ofercie Antalis
Baner, który nie zawiera PVC? Materiał, który jest ultralekki, ale superwytrzymały? Wakacje już się zaczęły, ale nasi Zieloni Bohaterowie nie zwalniają tempa. Powitajcie jedną z naszych nowości – Heytex Ecotex Frontlit.
Pils odświeża identyfikację i komunikację
„Nasz PrzePils na piwo” to hasło kampanii reklamowej Lecha Pils promującej nowe opakowania piwa, prosto z Wielkopolski. Marka wprowadza na rynek butelki i puszki w nowej szacie graficznej, podkreślając lokalność Pilsa.
Sony ZV-E10 II i obiektyw E PZ 16–50 mm F3.5–5.6 OSS II
Sony wprowadza na rynek aparat ZV-E10 II, będący drugą generacją bestsellerowego modelu ZV-E10i. Korpus ZV-E10 jest obecnie podstawowym aparatem w przeznaczonej dla twórców treści serii Sony ZV. Stanowi wszechstronne, nieduże i łatwe w użyciu narzędzie dla początkujących i zaawansowanych twórców. Nowy ZV-E10 II będzie miał...
PLL LOT szuka strategicznej agencji reklamowej
Polska Grupa Lotnicza S.A., w imieniu Polskich Linii Lotniczych LOT S.A., ogłasza przetarg na wybór strategicznej agencji reklamowej do współpracy przy opracowaniu i realizacji kampanii wizerunkowej oraz bieżącej obsługi działań komunikacyjnych marki dla PLL LOT S.A.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764