logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ocali powstańczy symbol?

   30.07.2016, przeczytano 1617 razy
ilustracjastrzałka

„Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” to tytuł 20-sekundowego spotu rozpoczynającego kampanię społeczną poświęconą nadużywaniu symbolu Polski Walczącej. Film powstał w ramach współpracy Muzeum Powstania Warszawskiego, Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu i domu produkcyjnego Film Produkcja.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-kampania-_polska-walczaca-upamietniaj-godnie_-ocali-powstanczy-symbol,29446,artykul.html

Nadużywanie symbolu PW w codziennym życiu i okolicznościach prowadzących do jego profanowania staje się coraz powszechniejsze, nie omijając nawet instytucji państwowych. Niedawno mieliśmy okazję oglądać wiceszefa publicystyki TVP Info, Samuela Pereirę, przebranego za powstańca. Protesty powstańców wzbudziła także akcja organizowana przez IPN, która to instytucja przygotowała zestaw gadżetów przeznaczonych do "uczczenia" rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. W "pakiecie artykułów powstańczych" znalazła się m.in. odblaskowa opaska biało-czerwona wzorowana na opaskach powstańczych, filcowa naklejka na odzież z symbolem Polski Walczącej, a także wykorzystujące go naklejki na samochody. "Pokaż że pamiętasz" - zachęca na plakacie IPN, namawiając do bezpłatnego pobrania gadżetów w "punktach odbioru" na hasło "Burza. Bitwa o Polskę"...


Plakat promujący akcję IPN

Pompowanie mody na "odzież patriotyczną" czy historyczne "przebieranki" przybiera coraz bardziej kuriozalny i infantylny charakter, zamieniając wykorzystywane przy tych okazjach symbole w rodzaj dekoracji i gadżetu. Symbolika powstańcza wykorzystywana jest nagminnie w celach politycznych, eksploatuje się ją szczególnie chętnie podczas manifestacji i marszów, którym często towarzyszy agresja i przemoc. Przeciwko temu właśnie postanowili zaprotestować autorzy spotu.

W filmie widzimy mężczyznę podczas zakupów, który idąc po parkingu centrum handlowego mówi: „Nie noszę jej idąc do sklepu ani w barze. Nie noszę jej dla zabawy”. Po chwili widać grupę komandosów z Lublińca w akcji. Domyślamy się, że jednym z zamaskowanych żołnierzy jest ten sam mężczyzna, który tym razem ma już na ramieniu emblemat jednostki wojskowej wzorowany na symbolu Polski Walczącej.

Według autorów filmu kontekst wojskowy jest już wystarczająco poważny aby wykorzystanie symbolu PW uznać za zasadne. Trzeba jednak przypomnieć, że wprowadzenie nowego, wzorowanego na symbolu PW emblematu jednostki w Lublińcu również wywołało sporo kontrowersji. W poświęconych tematowi dyskusjach zarzucano m.in. wykorzystywanie powstańczej legendy w celach typowo marketingowych (rebrandingowi jednostki towarzyszyły dodatkowe działania promocyjne) jak i jej polityczne uwikłanie.

Kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ruszyła tuż przed przypadającą 1 sierpnia rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Film dostępny jest m.in. na dedykowanej stronie http://symbol-pw.pl.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Nawiązanie do znaku PW przez jednostkę z Lublińca, jest takim samym nadużyciem jak wycieranie nim przez IPN czy kiboli. Wyłączne prawo do noszenia tego symbolu, powinni mieć ludzie, którzy uczestniczyli w powstaniu.

Każdy inny, kto się do tej idei przykleja, jest pasożytem.

Najnowsze w tym dziale

Impel Visual Solutions - Stacja Citronex w Zgorzelcu
Usytuowany w Zgorzelcu Dyskont Paliwowy zajmuje ponad 35 tysięcy metrów kwadratowych. Klienci mają do dyspozycji 24 stanowiska tankowania, market, niedużą kafejkę, restaurację Picaro i cztery tunele myjni dla TIR-ów. Wykończenie zewnętrzne kompleksu zostało wykonane przez Impel Visual Solutions
Śniadanie z laureatami konkursów Remadays Warsaw 2019
Tradycyjnie o 12:00, trzeciego dnia targów reklamy i druku RemaDays Warsaw odbyło się spotkanie podczas którego spotkali się partnerzy programu Solidni w Biznesie, ale nie tylko. Od kilku już lat podczas tego wydarzenia ogłaszane są wyniki trzech prestiżowych konkursów targowych – Gifts of the Year, Catalogue of the Year oraz POS of the Year.
Dzięki Dakea Boss.app od 180heartbeats + Jung v Matt dla Dakea (Altaterra, VKR), dekarze współpracujący z marką, mając przy sobie tylko smartfona, mogą już na budowie zacząć przygotowanie oferty dla swoich klientów.
Samsung LU32R590 - monitor curved 4K z funkcją upscalingu
Firma Samsung wprowadziła do sprzedaży pierwszy na świecie monitor 4K z zakrzywioną matrycą, który ma być dobry wyborem dla osób szukających wszechstronnego ekranu do codziennych zadań i rozrywki. Samsung LU32R590 to 32 calowym monitor, oferujący bardzo dobrą jakość obrazu dzięki możliwości wyświetlania miliarda kolorów i funkcji upscalingu. Nowoczesny design urządzenia,...
Tylko do 10 maja br. studenci o zainteresowaniach fotograficznych mogą ubiegać się o udział w programie studenckim Canon na międzynarodowym festiwalu Visa pour l’image. Dla 10 najlepszych studentów z Polski, Canon przygotował specjalny pakiet festiwalowy obejmujący udział w 3-dniowych warsztatach i spotkaniach networkingowych, przelot, zakwaterowanie oraz wyżywienie. W...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764