logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ocali powstańczy symbol?

   30.07.2016, przeczytano 2532 razy
ilustracjastrzałka

„Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” to tytuł 20-sekundowego spotu rozpoczynającego kampanię społeczną poświęconą nadużywaniu symbolu Polski Walczącej. Film powstał w ramach współpracy Muzeum Powstania Warszawskiego, Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu i domu produkcyjnego Film Produkcja.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-kampania-_polska-walczaca-upamietniaj-godnie_-ocali-powstanczy-symbol,29446,artykul.html

Nadużywanie symbolu PW w codziennym życiu i okolicznościach prowadzących do jego profanowania staje się coraz powszechniejsze, nie omijając nawet instytucji państwowych. Niedawno mieliśmy okazję oglądać wiceszefa publicystyki TVP Info, Samuela Pereirę, przebranego za powstańca. Protesty powstańców wzbudziła także akcja organizowana przez IPN, która to instytucja przygotowała zestaw gadżetów przeznaczonych do "uczczenia" rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. W "pakiecie artykułów powstańczych" znalazła się m.in. odblaskowa opaska biało-czerwona wzorowana na opaskach powstańczych, filcowa naklejka na odzież z symbolem Polski Walczącej, a także wykorzystujące go naklejki na samochody. "Pokaż że pamiętasz" - zachęca na plakacie IPN, namawiając do bezpłatnego pobrania gadżetów w "punktach odbioru" na hasło "Burza. Bitwa o Polskę"...


Plakat promujący akcję IPN

Pompowanie mody na "odzież patriotyczną" czy historyczne "przebieranki" przybiera coraz bardziej kuriozalny i infantylny charakter, zamieniając wykorzystywane przy tych okazjach symbole w rodzaj dekoracji i gadżetu. Symbolika powstańcza wykorzystywana jest nagminnie w celach politycznych, eksploatuje się ją szczególnie chętnie podczas manifestacji i marszów, którym często towarzyszy agresja i przemoc. Przeciwko temu właśnie postanowili zaprotestować autorzy spotu.

W filmie widzimy mężczyznę podczas zakupów, który idąc po parkingu centrum handlowego mówi: „Nie noszę jej idąc do sklepu ani w barze. Nie noszę jej dla zabawy”. Po chwili widać grupę komandosów z Lublińca w akcji. Domyślamy się, że jednym z zamaskowanych żołnierzy jest ten sam mężczyzna, który tym razem ma już na ramieniu emblemat jednostki wojskowej wzorowany na symbolu Polski Walczącej.

Według autorów filmu kontekst wojskowy jest już wystarczająco poważny aby wykorzystanie symbolu PW uznać za zasadne. Trzeba jednak przypomnieć, że wprowadzenie nowego, wzorowanego na symbolu PW emblematu jednostki w Lublińcu również wywołało sporo kontrowersji. W poświęconych tematowi dyskusjach zarzucano m.in. wykorzystywanie powstańczej legendy w celach typowo marketingowych (rebrandingowi jednostki towarzyszyły dodatkowe działania promocyjne) jak i jej polityczne uwikłanie.

Kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ruszyła tuż przed przypadającą 1 sierpnia rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Film dostępny jest m.in. na dedykowanej stronie http://symbol-pw.pl.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
Salomon i adQuery podsumowują kampanię
Salomon, producent obuwia sportowego, oraz adQuery – platforma technologiczna zajmującą się marketingiem internetowym - zakończyły kolejny wspólny projekt sukcesem.
Mural od Audika kontra zagrożenie hałasem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, przypadającego na 25 kwietnia, marka Audika zrealizowała innowacyjny mural z miernikiem hałasu. Kreacja, znajdująca się w centralnej części Warszawy, ma za zadanie zwrócić uwagę na negatywne skutki hałasu dla zdrowia i samopoczucia. To pierwsza tego typu realizacja w przestrzeni miejskiej w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764