logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ocali powstańczy symbol?

   30.07.2016, przeczytano 1625 razy
ilustracjastrzałka

„Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” to tytuł 20-sekundowego spotu rozpoczynającego kampanię społeczną poświęconą nadużywaniu symbolu Polski Walczącej. Film powstał w ramach współpracy Muzeum Powstania Warszawskiego, Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu i domu produkcyjnego Film Produkcja.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-kampania-_polska-walczaca-upamietniaj-godnie_-ocali-powstanczy-symbol,29446,artykul.html

Nadużywanie symbolu PW w codziennym życiu i okolicznościach prowadzących do jego profanowania staje się coraz powszechniejsze, nie omijając nawet instytucji państwowych. Niedawno mieliśmy okazję oglądać wiceszefa publicystyki TVP Info, Samuela Pereirę, przebranego za powstańca. Protesty powstańców wzbudziła także akcja organizowana przez IPN, która to instytucja przygotowała zestaw gadżetów przeznaczonych do "uczczenia" rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. W "pakiecie artykułów powstańczych" znalazła się m.in. odblaskowa opaska biało-czerwona wzorowana na opaskach powstańczych, filcowa naklejka na odzież z symbolem Polski Walczącej, a także wykorzystujące go naklejki na samochody. "Pokaż że pamiętasz" - zachęca na plakacie IPN, namawiając do bezpłatnego pobrania gadżetów w "punktach odbioru" na hasło "Burza. Bitwa o Polskę"...


Plakat promujący akcję IPN

Pompowanie mody na "odzież patriotyczną" czy historyczne "przebieranki" przybiera coraz bardziej kuriozalny i infantylny charakter, zamieniając wykorzystywane przy tych okazjach symbole w rodzaj dekoracji i gadżetu. Symbolika powstańcza wykorzystywana jest nagminnie w celach politycznych, eksploatuje się ją szczególnie chętnie podczas manifestacji i marszów, którym często towarzyszy agresja i przemoc. Przeciwko temu właśnie postanowili zaprotestować autorzy spotu.

W filmie widzimy mężczyznę podczas zakupów, który idąc po parkingu centrum handlowego mówi: „Nie noszę jej idąc do sklepu ani w barze. Nie noszę jej dla zabawy”. Po chwili widać grupę komandosów z Lublińca w akcji. Domyślamy się, że jednym z zamaskowanych żołnierzy jest ten sam mężczyzna, który tym razem ma już na ramieniu emblemat jednostki wojskowej wzorowany na symbolu Polski Walczącej.

Według autorów filmu kontekst wojskowy jest już wystarczająco poważny aby wykorzystanie symbolu PW uznać za zasadne. Trzeba jednak przypomnieć, że wprowadzenie nowego, wzorowanego na symbolu PW emblematu jednostki w Lublińcu również wywołało sporo kontrowersji. W poświęconych tematowi dyskusjach zarzucano m.in. wykorzystywanie powstańczej legendy w celach typowo marketingowych (rebrandingowi jednostki towarzyszyły dodatkowe działania promocyjne) jak i jej polityczne uwikłanie.

Kampania „Polska Walcząca-Upamiętniaj Godnie” ruszyła tuż przed przypadającą 1 sierpnia rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Film dostępny jest m.in. na dedykowanej stronie http://symbol-pw.pl.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Nawiązanie do znaku PW przez jednostkę z Lublińca, jest takim samym nadużyciem jak wycieranie nim przez IPN czy kiboli. Wyłączne prawo do noszenia tego symbolu, powinni mieć ludzie, którzy uczestniczyli w powstaniu.

Każdy inny, kto się do tej idei przykleja, jest pasożytem.

Najnowsze w tym dziale

Obiektyw Voigtlander Nokton Vintage Line 75 mm F1.5 Aspherical VM w ofercie Foxfoto
Z radością prezentujemy Państwu nowy obiektyw Voigtlander Nokton Vintage Line 75 mm F1.5 Aspherical VM łączący klasyczny, ponadczasowy styl z najnowszymi osiągnięciami technologii optycznej.
Inauguracja „wyspy świetlnej” – AMS rozpoczyna rewitalizację wiat przystankowych w Łodzi
Wiaty przystankowe wyposażone w ładowarki do telefonów i panel cyfrowy informujący o utrudnieniach w ruchu miejskim to już nie tylko domena Krakowa i Poznania. Nowoczesna wiata pojawiła się również w Łodzi. To na razie pilotażowe rozwiązanie. Jednak swój wygląd w ciągu roku zmieni aż 250 przystanków. Firma AMS rozpoczyna właśnie rewitalizację łódzkich wiat.  Każda z...
„Żyj, jak chcesz, bo ja już nie mogę” – VMLY&R Poland dla HBO
Ruszyła nowa kampania promująca trzeci sezon serialu „Opowieść podręcznej”. Serial jest adaptacją klasycznej powieści Margaret Atwood o życiu w totalitarnym, dystopijnym świecie Republiki Gilead, w którym kobiety stanowią własność państwową. Za kreację aktywności realizowanych w social mediach i OOH odpowiada agencja VMLY&R Poland.
Iiyama wprowadza nowe 22-calowe monitory biurowe
Są to modele biurowe z matrycą ekranu IPS i VA o rozdzielczości Full HD, polecane szczególnie grafikom oraz projektantom. Występują w wersjach z lub bez Pivota i stopki z regulacją wysokości.
Bezpłatne spotkania z doświadczonymi fotografami, wywiady online oraz ciekawe wydarzenia branżowe to tylko niektóre z atrakcji, jakie czekają na miłośników fotografii z okazji 10-lecia obecności Akademii Nikona w Polsce. Od momentu powstania w 2009 roku, w organizowanych przez Akademię Nikona kursach i warsztatach udział wzięło już ponad 15 000 uczestników....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764