logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy laminaty monomeryczne mają filtry UV?

   12.12.2023, przeczytano 3305 razy
ilustracja

Laminowanie w druku to powszechnie stosowana technika pokrywania wydruków warstwą ochronną, która ma na celu poprawę ich trwałości, wyglądu i ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-laminaty-monomeryczne-maja-filtry-uv,402433,artykul.html

Podstawowy laminat z monomerycznego PCW nie posiada w swojej strukturze filtrów UV, które gwarantowałyby wydłużenie trwałości wydruku wielkoformatowego. Dodatkowa warstwa PCW naniesiona na wydruk zmniejsza skutki promieniowania UV, co skutkuje częściowym wydłużeniem trwałości wydruku. Nie można jednak określić dokładnego czasu wydłużenia trwałości bez wykonania badań starzeniowych danego wydruku.

Jeżeli klient chciałby wiedzieć, jak długo wydruk zachowa swoją trwałość, pytanie to powinien skierować nie do dostawcy folii czy laminatu, a do dostawcy tuszu. Każdy wiarygodny producent tuszy posiada i udostępnia tego typu informacje.

Zakładając jednak, że producent laminatu przeznacza go do użytku na zewnątrz, można przyjąć, że monomeryczne PCW użyte do produkcji jest odporne na działanie promieniowania UV. Oznacza to, że laminat pod wpływem działania promieniowania słonecznego (w deklarowanym przez producenta czasie) nie zacznie pękać, łuszczyć się, kruszyć czy żółknąć.

W zestawie produktów: folia biała + laminat zabezpieczający, to folia ma zawsze wyższą trwałość zewnętrzną. W przypadku produktów z PCW monomerycznego są to zazwyczaj 3 - 4 lata dla folii, oraz 2 - 3 lata dla laminatu. Trwałość tych produktów w zestawie wynosi 2 - 3 lata (tyle, ile najsłabszy element zestawu, czyli laminat).

Niektórzy markowi producenci mediów do druku przeprowadzają testy starzeniowe swoich wyrobów i gwarantują czas użytkowania danego zestawu dla danego obszaru geograficznego (np. środkowoeuropejskiego). Informacje te można znaleźć na stronach www producentów mediów.

Testy polegają na umieszczeniu w komorze starzeniowej wydruku wykonanego na konkretnym modelu drukarki (z użyciem tuszy i z wykorzystaniem zalecanego profilu) i laminatu, oraz na wykonaniu testu.

W przypadku oczekiwań użytkownika co do trwałości na przynajmniej 3 lata, warto rozważyć produkty z polimerycznego PCW.

Zestawy produktów monomerycznych wytrzymują maksymalnie 2-3 lata – jest to realny czas przy aplikacji w nasłonecznionym miejscu. Przy zewnętrznych realizacjach średnio i długookresowych wydruk należy wykonywać przy pomocy sprawdzonych tuszy, których producent gwarantuje wymaganą trwałość wydruku.

Podsumowując, wydaje się, że większość podstawowych laminatów monomerycznych z monomerycznego PCW nie posiada wbudowanych filtrów UV. Brak tych filtrów może wpływać na trwałość wydruków wielkoformatowych, szczególnie gdy są one eksponowane na działanie promieniowania UV. Warto zatem zastanowić się nad alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak laminaty z dodatkowymi warstwami ochronnymi, które mogą redukować negatywne skutki promieniowania UV i przyczyniać się do wydłużenia trwałości wydruków.

Jednakże, aby uzyskać bardziej precyzyjne informacje dotyczące konkretnego laminatu, zawsze zaleca się skonsultowanie się z producentem danego produktu. Niektóre specjalistyczne laminaty mogą być zaprojektowane z myślą o ochronie przed promieniowaniem UV, a dostawcy mogą udzielić szczegółowych informacji na ten temat. Ostateczny wybór powinien zależeć od konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta, uwzględniając planowany okres ekspozycji wydruków na warunki atmosferyczne.

Masz więcej pytań? Zgłoś się do swojego opiekuna w Integart.

Źródło: Integart

www.integart.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

Ja pierdziele, żeby teksty branżowe generować przez ChatGPT i nawet się nie postarać coś dodać to witki opadają. Brak słów. Artykuł o niczym - bez konkretów. Zaraz się jakiś producent przyczepi, że jego laminat monomerowy ma filtr UV.

Najnowsze w tym dziale

Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
Panasonic: projekcja immersyjna i trendy w technologii wizualnej
Chad Kunimoto z Panasonic Connect wyjaśnia, w jaki sposób innowacje w dziedzinie technologii obrazu przyczyniają się do zwiększenia interakcji i zainteresowania wśród odwiedzających różnorodne atrakcje na całym świecie.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764