logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy nowa czołówka Wiadomości to plagiat? Rzecznik TVP nie rozumie kontrowersji

   02.01.2015, przeczytano 2493 razy

Od pierwszego stycznia telewizyjne Wiadomości szczycą się nową czołówką, której wprowadzenie TVP przedstawiła jako rewolucję wyznaczającą nowe standardy dla programów informacyjnych. W rzeczywistości zrealizowana w technice 3D czołówka robi wrażenie bardzo przeciętnej, żeby nie powiedzieć nawet – kiczowatej. W dodatku okazuje się, że jest niepokojąco podobna do zrealizowanej ładnych parę lat temu czołówki serwisu ITV News.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-nowa-czolowka-wiadomosci-to-plagiat-rzecznik-tvp-nie-rozumie-kontrowersji,23590,artykul.html

W utrzymanym w megalomańskim tonie komunikacie prasowym TVP czytamy m.in.: „Od Nowego Roku „Wiadomości” będą wyróżniać się jedną z najnowocześniejszych czołówek i tym samym wyznaczą nowe standardy także dla innych programów informacyjnych Telewizji Polskiej, a z czasem zapewne i dla innych polskich stacji tv.”.

Tymczasem w serwisie YouTube pojawiło się wideo prezentujące podobieństwa nowej czołówki TVP oraz czołówki brytyjskiego serwisu informacyjnego ITV News, wykorzystywanej na antenie w latach 2008-2009. Różnice polegają głównie na tym, że podniebna, wieczorna podróż kamery kończy się w pierwszym przypadku na tarczy zegara Big Ben w Londynie, w drugim zaś widz dociera do zegara na szczycie warszawskiego Pałacu Kultury.

O kontrowersjach wokół podobieństw obu czołówek poinformował m.in. serwis Dziennik.pl. W odpowiedzi rzecznik Telewizji Polskiej Jacek Rakowiecki napisał:
Oczywiście, że znaliśmy czołówkę wyprodukowaną przez ITN (Independent Television Network) podobnie jak setki innych. Inspiracji szuka się przez obserwację świata - nie inaczej. W dodatku tylko laik może nie zrozumieć, że każdy przelot kamery przez duże miasto leżące nad rzeką wygląda tak samo, nic na to nie poradzimy. Podobieństwo jest faktycznie w zegarze, ale trochę od nas niezależne. Oba zegary wyglądają podobnie i oba są rozpoznawalnymi elementami horyzontu obu miast. Mogliśmy pokazać na końcu inny budynek, ale tylko Pałac Kultury jest powszechnie rozpoznawalny w całej Polsce. Warto też pamiętać, że bardzo podobnie wyglądają wszystkie inne loty kamery na obiektami - w animacji 3D, np w czołówkach do filmów Walta Disney’a. Wielokrotnie ten chwyt stosowano już w kinie, jak np. Peter Jackson w całej trylogii tolkienowskiej i w „Hobbicie” – to, co go różni, to fakt, że kamera leci na ogół nie nad miastem, ale nad urozmaiconym krajobrazem czy polem bitwy.

W komunikacie prasowym TVP podkreślała unikatowość nowej czołówki sugerując, że jest to to przełom technologiczny i estetyczny, który będzie wyznaczał nowe standardy dla całej polskiej branży programów informacyjnych. Pozostaje mieć nadzieję, że deklaracja ta podzieli los większości tzw. „noworocznych postanowień”.

Źródło: Signs.pl, Dziennik.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Hahaha, rzeczywiście przełom - możemy być dumni :)
Nie oglądam telewizji, więc dopiero przed chwilą poznałem obie czołówki i uważam, że ITV News jest lepsza. Ta polska jakby bardziej chaotyczna.
W każdym razie, plagiat w czystej postaci, moim zdaniem. I znowu wstyd na pół Europy...

brak ikonki
,

Chcieli skopiować znaną czołówkę ale troche im nie wyszło.

Najnowsze w tym dziale

II tura w mediach społecznościowych – porównanie kandydatow
Choć wyniki wyborów samorządowych zostały już ogłoszone, w wielu miastach wojewódzkich wciąż nie udało się wyłonić prezydentów miast podczas I tury wyborów. Należy zauważyć, że zgodnie z raportem PRCN „Kandydaci na Prezydentów miast wojewódzkich w social mediach - Który z kandydatów na prezydentów...
Fake kNOw more: emocje a podatność młodzieży na dezinformację
Młodzi ludzie są bardzo narażeni na manipulację w internecie. Często klikają w różne treści nie zdając sobie sprawy, że robią to pod wpływem emocji. To właśnie one stanowią punkt wyjścia w programie Fake kNOw more , który pokazuje młodzieży, że lepsze rozpoznawanie emocji, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje także te w internecie....
Raport Seegame: potencjał reklamowy Twitcha
Reklamy na platformach live streamingowych są coraz popularniejszym sposobem dotarcia do pożądanych grup odbiorców – na Twitchu, już co trzecia osoba zwraca na nie uwagę 1 . Które kreacje przyciągają wzrok społeczności, co motywuje ją do oglądania reklam, a także jakie elementy powinien zawierać angażujący przekaz? Open Mobi (na...
Polskie Radio z wpisem o stanie likwidacji w KRS
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako reprezentant Skarbu Państwa będącego właścicielem 100% akcji Spółki, informuje, że Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy dokonał wpisu do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, na mocy którego Polskie Radio zostało postawione w stan likwidacji. Jedynym uprawnionym organem do zarządzania Spółką jest likwidator Paweł Majcher.
KRRiT: Sygnał Radia Maryja zakłócano z Rosji
Sekretarz Wykonawczy IGO EUTELSAT informuje Przewodniczącego KRRiT:
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764