logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Czy polscy przedsiębiorcy toną? Jak jest naprawdę?

  PR 26.01.2021, przeczytano 654 razy
ilustracja

W 2020 roku nasza gospodarka weszła w spowolnienie. Z powodu lockdownu wiele branż zagrożonych jest bankructwem. Liczba ogłoszonych upadłości konsumenckich bije rekordy. Tymczasem w 2020 roku upadło w Polsce oficjalnie… 587 firm, a w 2019 roku - 586. Co więcej, liczba nowych i zamkniętych działalności nie odbiega istotnie od poziomu z zeszłego roku. Jak jest naprawdę?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-polscy-przedsiebiorcy-tona-jak-jest-naprawde,389957,artykul.html

- Trzeba popatrzeć na liczby inaczej. Otóż w 2020 roku sądy oddaliły 738 wniosków firm o upadłość. Przede wszystkim z powodu niewystarczającego majątku do przeprowadzenia upadłości. To jest ważny sygnał. Po drugie, pełniejszy obraz sytuacji daje połączenie postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. To w sumie daje prawie 1400 firm, które znalazły się oficjalnie w tarapatach. – tłumaczy Norbert Banaszek z firmy doradczej Lege Advisors.

Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w 2020 roku zarejestrowano 47 218 podmiotów w Rejestrze Przedsiębiorców KRS (spółki, stowarzyszenia, fundacje). W 2019 roku liczba ta była tylko o 1,8 procenta większa. W 2020 r. najwięcej spółek powstało w województwie: mazowieckim 31,3%, wielkopolskim 10,32% i podkarpackim 30,1%.  

Istotnym wskaźnikiem koniunktury jest statystyka dotycząca jednoosobowych działalności gospodarczych. Małych firm jest w Polsce najwięcej i ich sytuacja ma ważny wpływ na obraz stanu gospodarki. Według CEIDG w 2020 roku założono 269 tys. małych firm (w 2019 – 309 tys.). Zamknięto 146 tys. (w 2019 – 173 tys.). Zawieszono 250 tysięcy podmiotów (w 2019 – 307 tys.). Zważywszy na prawie roczne już ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, wyniki te nie wydają się katastrofalne.

- Niemała część mikroprzedsiębiorców żyje jeszcze z tarcz antykryzysowych i z różnego typu zwolnień oraz ulg. O odkładanych oszczędnościach już zapomniano. Kredyty w banku czekają na lepsze czasy, a więc popularnością cieszą się inne produkty, jak pożyczka leasingowa i faktoring. – mówi Monika Mojzesowicz z serwisu Finfinder.pl. – Statystyki z pewnością poprawiła akcja wspierania nowych biznesów poprzez nisko oprocentowane pożyczki. Według Banku Gospodarstwa Krajowego tego typu finansowanie „na start” cieszyło się ogromnym zainteresowaniem wśród studentów, absolwentów i bezrobotnych. – dodaje

Koniec 2020 roku pokazał, że sytuacja polskiego biznesu nie zmierza ku dobremu. Widać to w statystykach upadłości firm, restrukturyzacjach oraz zawieszeniach i zamknięciach działalności. Grudzień w bazach danych wysłał wyraźny sygnał, że obecny rok będzie cięższy.

- Upadłości firm było więcej niż w listopadzie. Restrukturyzacje weszły na rekordowy poziom. Zawieszono prawie 30 000 działalności. Zamknięto prawie 19 000. Upadłości konsumenckie pobiły rekord z liczbą 13 000. To nie są dane, które napawają optymizmem. Przedłużenie lockdownu do kwietnia przyniesie nam katastrofę. – uważa Przemysław Furmanek z serwisu Upadanie.pl.

Źródło: Lege Advisors

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Niektóre firmy są niezbyt dobrze zarządzane. Poza tym czasy się zmieniają. Rosną płace, opłaty, a ceny niektórych usług stanęły. I tu jest clou problemu.

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764