logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy polski e-commerce potknie się tuż przed żniwami?

  PR 26.10.2021, przeczytano 342 razy
ilustracja

Na październikowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej nieoczekiwanie podwyższyła referencyjną stopę procentową o 40 punktów bazowych – z 0,1 procent do 0,5 procent. Zła wiadomość dla e-handlu nadeszła na samym progu sezonu świątecznego. Firmy, które już zaciągnęły kredyty – czy to bankowe, czy pozabankowe – mogą spodziewać się stopniowego wzrostu oprocentowania rat swoich zobowiązań. Z kolei te, które właśnie szukały zastrzyku zewnętrznego finansowania, mogą zacząć się wahać, czy gra warta jest świeczki. Jak bardzo zmiany zabolą budżety w polskim e-commerce?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-polski-e-commerce-potknie-sie-tuz-przed-zniwami,393544,artykul.html

Za pasem Black Friday, Cyber Monday i cały Black Week, a tuż potem – okres zakupów świątecznych. Dla przedsiębiorców w branży e-commerce zbliża się najważniejszy czas w roku, który nierzadko decyduje o kondycji firmy na kolejne 12 miesięcy. Decyzja Rady Polityki Pieniężnej w takim momencie to prawdziwy sygnał alarmowy – oznacza ona bowiem, że e-biznes będzie miał trudniejszy dostęp do finansowania właśnie wtedy, gdy może go najbardziej potrzebować.

Trudno planować budżet

Od początku pandemii wartość zaległych zobowiązań całego sektora handlu w Polsce wzrosła o 640 milionów złotych. Obecnie jest to najbardziej zadłużona branża, która pozostawia pod tym względem w tyle przemysł, budownictwo, transport czy gospodarkę magazynową[1]. A byłoby gorzej, gdyby nie e-commerce, który umożliwia sklepom docieranie do większej liczby konsumentów za pośrednictwem sieci. Jednak nawet w handlu online nie jest różowo. Wprawdzie rynek ten szybko i konsekwentnie rośnie, a nad Wisłą mamy już 51 tys. internetowych sklepów, jest też druga strona medalu – aż trzy czwarte polskich e-sklepów doświadcza problemów finansowych[2].

– Ekspansja i rozwój zawsze wymagają finansowania. Tymczasem podwyżka stóp procentowych w październiku, na początku gardłowego dla e-handlu kwartału, oznacza, że sprzedawcy online, którzy zaciągnęli kredyt, muszą się liczyć z większymi obciążeniami finansowymi. Co więcej, ekonomiści twierdzą, że to dopiero początek cyklu podwyżek, możliwe więc, że raty będą rosły w nieprzewidywalnym tempie. Trudno w takiej sytuacji planować budżet – mówi Jakub Pietraszek, CEO Booste, firmy finansującej biznesy e-commerce w modelu revenue-based financing.

Obawy te są tym bardziej zasadne, że – jak wynika ze statystyk Komisji Europejskiej – do najistotniejszych źródeł finansowania działalności polskich małych i średnich przedsiębiorstw należą m.in. takie instrumenty jak: linia kredytowa (55 proc.), kredyt kupiecki (40 proc.) czy kredyt bankowy (39 proc.). Jedynie 3 proc. firm za najważniejsze źródło finansowania uważa kapitał własny[3].

Majaczące na horyzoncie widmo nieprzewidywalności kredytów bankowych, w połączeniu z wyśrubowanymi wymaganiami, może zniechęcać e-handlowców do sięgania po kapitał od banków. Co więcej – stopy procentowe idące w górę mogą przełożyć się na szybko rosnące raty również w przypadku finansowania pozyskiwanego z niektórych innych, pozabankowych instytucji, takich jak klasyczne firmy pożyczkowe. Wynika to z przepisów prawa, w myśl których maksymalny koszt odsetek ustawowych jest równy aktualnemu oprocentowaniu. To oznacza, że wraz z podwyżką stopy procentowej, ten koszt zmienił się z 7,2 proc. do 8 proc. – a ekonomiści sugerują, aby spodziewać się dalszych wzrostów.

Drugiej szansy może nie być

Czy to znaczy, że polski e-commerce zatrzyma się w pół kroku, tuż przed swoimi dorocznymi żniwami? Niekoniecznie. Dobra wiadomość jest bowiem taka, że wsparcia finansowego e-handlowcy mogą szukać w innowacyjnym modelu, zwanym revenue-based financing, niewrażliwym na turbulencje związane z decyzją RPP.

– Model ten nie opiera się na stopach procentowych, więc jest odporny na obecne zawirowania. Firmy, które potrzebują dofinansowania na marketing lub zatowarowanie, płacą jedną, jasną opłatę w wysokości odpowiednio 6 proc. lub 9 proc., a całość spłacają w formie stałego procentu od aktualnych obrotów. Nawet więc, jeśli mają więc gorszy miesiąc, rata nie obciąża znacząco ich budżetu i jest znacznie bezpieczniejsza od wysokich rat bankowych, które mogą jeszcze wzrosnąć – podkreśla Jakub Pietraszek, CEO Booste.

W ubiegłym roku aż 47 proc. Polaków planowało w okresie przedświątecznym robić zakupy właśnie w sklepach online[4]. W tym roku już 5 października w Google zaczęła rosnąć liczba wyszukiwań słów kluczowych związanych z Czarnym Piątkiem[5]. Wyhamowanie działalności na progu najgorętszego okresu roku oznaczałoby dla sklepów online utratę okazji do zdobycia nowych klientów i pomnożenia zysków – czyli rezygnację z szansy, która w przypadku wielu z nich może się już nie powtórzyć.

Źródło: Booste

Dodatkowe informacje:

[1] BIG InfoMonitor
[2] Dun&Bradstreet
[3] Badanie SAFE, Komisja Europejska
[4] Picodi
[5] Google Trends

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764