logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Czy przedsiębiorcy obawiają się pracować z freelancerami?

  PR 01.03.2024, przeczytano 537 razy
ilustracja

Aż 57% ankietowanych, przedsiębiorców z Polski, nie wyraża obaw przed zatrudnianiem freelancerów. Co ważne aż 61% spośród nich zlecała już lub obecnie zleca projekty wolnym strzelcom wynika z badania opinii przeprowadzonego w połowie lutego 2024 roku przez Freelancehunt - platformy dla freelancerów i zleceniodawców obsługującej już ponad milion wolnych strzelców z Europy Środkowej i Wschodniej, w tym z Polski. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-przedsiebiorcy-obawiaja-sie-pracowac-z-freelancerami,403290,artykul.html

Freelancing jako nowoczesna forma zatrudnienia tak w Polsce, jak i większości krajów Europy Środkowej i Wschodniej bije rekordy popularności. Szacuje się, że obecnie w Polsce z tej formy pracy korzysta około 350 tys. osób. O dynamice wzrostu tego sektora rynku pracy decydują niższe koszty dla przedsiębiorców, elastyczność w odniesieniu do czasu potrzebnego na zatrudnienie specjalisty oraz skalowanie zespołów freelancerów, a także coraz wyższa specjalizacja w wielu dziedzinach marketingu, czy programowania. 

O badaniu

Badanie Freelancehunt w formie ankiety elektronicznej przeprowadzono w połowie lutego 2024 na próbie 312 przedsiębiorców lub osób zarządzających firmami, działających w Polsce. 

Podstawowe pytanie w badaniu dotyczyło obaw lub ich braku, przed zatrudnieniem freelancera do projektu marketingowego. Firmy biorące udział w badaniu wywodziły się z wielu sektorów biznesu. 

Chcą freelancerów

57% ankietowanych wyraziło chęć zlecenia projektu freelancerowi lub freelancerom. Co ważne z tej grupy aż 61% zlecało już lub zleca obecnie zadania wolnym strzelcom. Skąd tak duża gotowość do podjęcia współpracy z freelancerami? 

Taka forma pracy, delegowania zadań przez przedsiębiorców, wiąże się z szeregiem korzyści”, mówi Valentyn Ziuzin, prezes Freelancehunt.com. 

Wśród nich te niezaprzeczalne to radykalnie niższe koszty podatkowe oraz brak kosztów ubezpieczeń społecznych, świadczeń pracowniczych, urlopów, chorobowych, a także utrzymania biura. To również olbrzymia elastyczność i skalowalność zespołów w zależności od zmieniającego się obciążenia pracy. Koronnym argumentem jednak dla części firm jest dostęp do wysokiej klasy ekspertów niemalże na zawołanie”, tłumaczy Valentyn Ziuzin. 

Wśród respondentów wyrażających obawy przed taką współpracą tj. 43%, jedynie 7% z nich zlecało projekty freelancerom. A czego przedsiębiorcy obawiają się najbardziej? 

  • Niedotrzymania terminu: 54%
  • Niskiej jakości wykonania zlecenia: 37%
  • Niezrozumienia zadania i problemów komunikacyjnych: 24%
  • Powierzania informacji biznesowych nieznanej osobie: 12%
  • inne: 7% - wśród nich np. zbyt dużo energii poświęconej na znalezienie odpowiedniego freelancera, negocjacje umowy oraz trudności w ocenie umiejętności

Czego obawiają się przedsiębiorcy? 

Zanim zlecą pierwszy projekt lub zaangażują freelancera jako stałego członka swojego zespołu, przedsiębiorcy najczęściej obawiają się, że zadanie nie zostanie zrealizowane poprawnie lub na czas. Mają również sporo pytań odnośnie oceny umiejętności, wiarygodności freelancera. Czy jednak mają się czego obawiać? 

Z pomocą przychodzą nowoczesne platformy organizujące współpracę pomiędzy zleceniodawcami i freelancerami. Dzięki nim obie strony mogą w większym stopniu skupić się na projekcie, a w mniejszym na zabezpieczaniu transakcji, wykonania zadania na czas i otrzymania zapłaty za pracę. Przykładem może być usługa SEJF na platformie Freelancehunt, która zabezpiecza środki dla freelancera jeszcze przed rozpoczęciem przez niego pracy, a jednocześnie daje gwarancję zleceniodawcy, że środki zostaną uwolnione tylko jeśli zadanie zostanie zrealizowane zgodnie z umową. Dodatkowo bezpieczeństwo podnosi np. obowiązkowa ocena po wykonaniu zlecenia, która zachęca freelancera do rzetelnej pracy nad swoim portfolio i opiniami. 

Obawy przed nieznanym to rzecz zupełnie naturalna”, potwierdza Oleg Topchiy, założyciel platformy Freelancehunt. 

Przełamanie oporu następuje zwykle, gdy przedsiębiorca ma pozytywne przykłady wokół lub potencjalne korzyści wynikające z zatrudnienia freelancera przewyższają obawy i oczekiwane ryzyko. Wszyscy pamiętamy też jak COVID-19 dosłownie rozpuścił strach przed pracą zdalną dla całych firm, działów zarówno w poszczególnych krajach jak i globalnie”, przypomina Oleg Topchiy. 

Inny zestaw obaw pojawia się w przypadku zatrudnienia freelancera z zagranicy. Czy jesteśmy w stanie komunikować się w języku obcym, czy mamy podobny kod kulturowy i zrozumienie podstaw? Jak inne godziny pracy, inne strefy czasowe, wpłyną na dostępność freelancera i sprawność komunikacji? 

AI, zwłaszcza narzędzia do tłumaczeń, w znacznym stopniu zmniejszają dystans komunikacyjny. W firmach o zasięgu międzynarodowym, czy globalnym włączanie osób z innych stref kulturowych, języków, światopoglądów stanowi wartość samą w sobie. W takich sytuacjach freelancerzy mogą wnieść w funkcjonowanie firmy nie tylko sprawną realizację zadań i projektów, ale także nową perspektywę, odmienną od tej wyznawanej przez resztę zespołu. 

Rośnie również poziom znajomości języka angielskiego wśród freelancerów. Mimo coraz lepszego działania tłumaczy AI, język angielski nadal pozostaje jednym z podstawowych zasobów umożliwiających swobodne wyjście do zleceniodawców z USA oraz Europy zachodniej. 

Urealnianie wizerunku freelancera pomaga

Z naszych rozmów z przedsiębiorcami wynika, że coraz rzadziej wyobrażają sobie freelancera na egzotycznej plaży z laptopem i drinkiem z parasolką, a częściej z dobrze zorganizowanym profesjonalistą, zdyscyplinowanym, odpowiedzialnym i pracowitym, dbającym o swoją reputację wśród klientów i w sieci”, mówi Valentyn Ziuzin z Freelancehunt. 

Taki obraz zmienia nastawienie do współpracy i podważa stereotypy, które w najlepszym razie są rzadkim wyjątkiem, a nie normą wśród dzisiejszych freelancerów”, dodaje Valentyn Ziuzin.

Źródło: Freelancehunt

Dodatkowe informacje:

Freelancehunt.com to europejska platforma dla freelancerów i zleceniodawców działająca od 2005 roku i obsługująca już ponad milion użytkowników z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w tym z Polski.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Joanna Brodzik ambasadorką marki Fine Life
Celem najnowszej kampanii „Gotowanie na wyzwanie z Joanną Brodzik” jest zbudowanie rozpoznawalności produktów marki własnej Fine Life, w ofercie której dostępnych jest około 400 wysokiej jakości artykułów w atrakcyjnej cenie. Cykl składa się z ośmiu odcinków, które co miesiąc będą pojawiały się na kanale Youtube, dedykowanej stronie...
Familijne w nowych opakowaniach
Familijne odświeżają wizerunek całej linii najpopularniejszych wafli rodzinnych w Polsce. Marka stawia na minimalizm i nowoczesny wygląd, przemawiający do współczesnych konsumentów. Asortyment w udoskonalonych opakowaniach sukcesywnie trafia do punktów sprzedaży, zastępując produkty z dotychczasowym designem. 
Grillowanie jest jednym z najpopularniejszych sposobów spędzania wolnego czasu przez Polaków w okresie wiosenno-letnim. Darchem Cosmetics Sp. z o.o., polski producent chemii gospodarczej, a także produktów grillowych pod marką Flambit, rozpoczyna akcję wizerunkową Główny Operator Grilla. Inicjatywa ma docenić osoby, które operują rusztem podczas biesiadowania w gronie przyjaciół...
Chrupki Curly z nowym smakiem wsparte kampanią
Orzechowy smak z nutą karmelu, opakowanie zaskakujące konsumentów fioletowym kolorem, niesmażone i wegetariańskie – takie są nowe chrupki Curly Słony Karmel od Lorenz, które można już znaleźć na sklepowych półkach. Wprowadzenie produktu na rynek będzie wsparte szeroką kampanią marketingową. 
Żabka rozgrzewa kampanią „Weź to na gorąco!”
Na miłośników szybkiego i smacznego jedzenia poza domem czeka prawdziwa rewolucja. 22 maja br. Żabka ruszyła z kampanią „Weź to na gorąco!”, której jednym z kluczowych założeń jest zaprezentowanie szerokiej oferty przekąsek na gorąco PROSTO z PIECA, potocznie nazywanej street foodem. Kampania obejmuje czołowe stacje telewizyjne i radiowe, kina, nośniki w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764