logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Czy UOKiK wprowadza w błąd e-sklepy?

  PR 19.12.2014, przeczytano 1041 razy

Każdy z nas wie, że Internet jest pełen śmieciowych informacji, dlatego trzeba korzystać z nich ostrożnie, jednak mało kto spodziewa się tego na stronach instytucji państwowych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-uokik-wprowadza-w-blad-e-sklepy,23546,artykul.html

Przedsiębiorcy mają świadomość, że błędna interpretacja przepisów może narazić ich na kary, dlatego chętnie korzystają z informacji podawanych przez urzędników. Problem polega na tym, że urzędnicy często nie rozumieją biznesu i nadużywają ogólników, które mogą wprowadzać w błąd nieuważnych czytelników.

Na przykład administratorzy danych osobowych odpowiedzialni za e-sklepy mogą dowiedzieć się na stronie zarządzanej przez UOKiK, że „Jeżeli korzystamy z nich (danych osobowych) wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej, to zawierającego je zbioru nie musimy zgłaszać do rejestracji GIODO.”. To oczywiście jest prawda, problem w tym, że blisko 100% sklepów internetowych nie zbiera danych osobowych wyłącznie w tych celach. Po co zatem UOKiK podaje taką, mogącą wprowadzać w błąd, informację?

„Każdy kto choć raz kupował przez Internet ten wie, że dane osobowe zbierane są przez e-sklepy w celu zawarcia umowy sprzedaży oraz w celu jej realizacji, w tym w szczególności w celu realizacji prawa do odstąpienia od umowy przez konsumentów, ale przede wszystkim w celu dostarczenia przesyłki.” - uważa Piotr Jarosz, Prezes Zarządu serwisu SafeBuy.pl i współautor kodeksu dobrych praktyk eCommerce Fair Play. – „W takim przypadku nie znam przepisu, który zwalniałby administratora danych osobowych z obowiązku rejestracji zbioru danych w GIODO, dlatego nie rozumiem celu informacji zamieszczonych na portalu ezakupy.UOKiK.gov.pl. Moim zdaniem takie informacje są szkodliwe, gdyż mogą wprowadzać w błąd o czym świadczą liczne telefony i maile sprzedawców, kierowane do naszej redakcji po opublikowaniu wyników ankiety badającej znajomość nowych przepisów konsumenckich.”.

Badanie znajomości nowej ustawy konsumenckiej przeprowadzone wśród e-sprzedawców w dniach 9-11 grudnia 2014 przez serwisy SafeBuy.pl i Sklepy24.pl zawierało pytanie dotyczące obowiązku rejestracji zbioru danych osobowych. Okazało się, że 35% sprzedawców błędnie uważa, że nie musi rejestrować zbioru danych osobowych w GIODO.

 „Wszyscy mają pretensje do przedsiębiorców jeśli nie stosują się oni do przepisów prawa, jednak nie każdy z nas zadaje sobie pytanie z czego to wynika i czy zawsze jest to zła wola lub świadome zaniedbanie przedsiębiorcy.”  - kontynuuje Piotr Jarosz – „Moim zdaniem brakuje w naszym kraju nie tylko przejrzystego prawa „dla ludzi” a nie dla prawników, ale brakuje także odważnych urzędników, którzy potrafiliby realnie pomóc przedsiębiorcom w poprawnej interpretacji tego prawa poprzez podawanie konkretnych przykładów jego użycia zamiast cytowania ustaw i stosowania ogólników. Najświeższym przykładem takiego problemu jest nowy ustawowy obowiązek oznaczania w e-sklepach guzika zamawiania teksem „Zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub tekstem równoważnym, jak podaje ustawa. Problem polega na tym, że ustawowy tekst może odstraszać od robienia zakupów, ale przedsiębiorcy boją się zastosować inne równoważne określenia, gdyż mają złe doświadczenia włącznie z pozwami do sądu SOKiK. Dotyczy to np. informowania o prawie do odstąpienia od umowy, które czasami sprzedawcy zamiennie nazywają prawem do rezygnacji z zakupów, co oczywiście nie jest w 100% równoważne, ale za to bardziej zrozumiałe dla konsumentów.”.

Ze szczegółowymi wynikami ankiety można zapoznać się pod adresem: http://safebuy.pl/sprzedawcy-internetowi/ankieta-ustawa-konsumencka

Z obowiązkami spoczywającymi na e-sklepach związanych z ochroną danych osobowych można zapoznać się pod adresem: http://safebuy.pl/sprzedawcy-internetowi/ochrona-danych-osobowych-w-sklepie-internetowym

Z artykułem na stronie UOKiK można zapoznać się pod adresem: http://ezakupy.uokik.gov.pl/faq/czy-prowadzac-e-sklep-przedsiebiorca-powinien-zglaszac-do-rejestracji-przez-giodo-baze-transakcji/

Źródło: SafeBuy.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Obserwacja zachowań 450 tys. konsumentów w ponad 710 obiektach wykazała, że w I kwartale br. ruch w galeriach spadł o blisko 5% rdr. Natomiast odwiedzających było o niecały 1% mniej niż rok wcześniej. Częstotliwość wizyt zmniejszyła się rok do roku o ponad 4%, za to zwiększył się czas spędzany w tego typu placówkach. Ostatnio był średnio dłuższy o ponad 2...
Leasing uwolniony z papieru po 24 latach?
Czy umowę leasingu, podobnie jak umowę kredytu lub pożyczki, będzie można wreszcie zawrzeć elektronicznie? Jest projekt ustawy, który usuwa archaiczny nakaz zachowania formy pisemnej, obowiązujący od 2000 roku . Oszczędności z wyeliminowania papierowych umów leasingu mogą wynieść ok. 15 mln zł rocznie – szacuje Carsmile.
Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764