logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy wiemy, czego chcemy? O UX w wyszukiwarkach w e-sklepach

  PR 07.10.2019, przeczytano 227 razy
ilustracjastrzałka

Na pierwszy rzut oka wyszukiwarka znajdująca się w górnej części sklepu internetowego może wydawać się tematem błahym. Jednak coraz więcej internautów, według badań Nielsen Group jest to 50%, reprezentuje podejście search-dominant. Przechodzą bezpośrednio do paska wyszukiwania poszukiwaniu konkretnego produktu lub informacji – bez wcześniejszego przeglądania zawartości sklepu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-wiemy%2C-czego-chcemy-o-ux-w-wyszukiwarkach-w-e-sklepach,384249,artykul.html

Trend na search-dominant

Zwiększający się udział tego typu wyszukiwań w e-sklepach odzwierciedla ogólne zmiany w modelu zakupowym. Coraz więcej klientów jest świadomych, wie, czego szuka i nie ma czasu na „szperanie” w sklepie czy szukanie ręcznie po kategoriach. Tacy użytkownicy doskonale wiedzą, po co przyszli do sklepu – i chcą załatwić zakupy szybko i sprawnie. Jeśli znajdą odpowiadający im produkt – dokonują zakupu. Wizyta użytkownika korzystającego z wyszukiwarki to 2-3 razy wyższa szansa konwersji niż takiego, który z niej nie korzysta.

Internauci, którzy po wejściu na stronę kierują się bezpośrednio do paska wyszukiwania, generują od 14 do 30% wszystkich przychodów e-sklepów. Te dane obrazują, jak kluczowym elementem w e-biznesie jest taki detal jak pole z lupką, które – jeśli będzie dobrze zaprojektowane pod względem wyglądu i obsługi zapytań – ma bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe. Szerzej ten temat omawia raport „Wygodne wyszukiwarki w e-commerce".  

Wyszukiwarka nie taka oczywista

Wyszukiwarka na stronie witryny zakupowej ma zasadniczo podobną funkcję jak wyszukiwarka internetowa. Google przeszukuje zasoby Internetu, natomiast wyszukiwarka w sklepie jego zasoby. Położona jest w górnej części strony, ale już zależnie od sklepu będzie umiejscowiona centralnie lub wyrównana do jednej ze stron. Składa się z pola, w którym użytkownik wprowadza swoje zapytanie oraz coraz częściej również z podpowiedzi, które pojawiają się podczas wpisywania szukanej frazy. Czasem, jak na stronie domodi.pl czy wittchen.com, wyszukiwarka rozwija się dopiero po kliknięciu lupki. Jednak zazwyczaj jest dostępna od razu po wejściu na stronę, co zachęca do jej natychmiastowego użycia (i zwiększa szansę konwersji).

Niemniej ważne od samego paska wyszukiwania są jego funkcje: sugerowane podpowiedzi (czy występują i jaka jest ich liczba – najlepiej nie więcej niż 10), wyniki wyszukiwania (trafność, przejrzystość), obsługa różnego rodzaju zapytań. Ważna jest szybkość prezentacji – podpowiedzi i wyników, możliwość zawężenia wyników po kategorii produktowej oraz z użyciem odpowiednich filtrów.

Projektujemy „dla wszystkich”?

Parafrazując powiedzenie jak jest dla każdego, to jest do niczego – wyszukiwarka musi odpowiadać na oczekiwania i nawyki konkretnej, znanej nam grupy klientów. Oczywiście rządzi się ona pewnymi ogólnymi prawami np. co do wyglądu i ogólnego sposobu działania. Jest to m.in. 59 kryteriów analizy, które znajdziecie w raporcie „Wygodne wyszukiwarki w e-commerce” (link na końcu artykułu). Jednak bez dobrego poznania użytkownika naszego sklepu wyszukiwarka będzie przeciętna. Inaczej bowiem szuka się pralki a inaczej sukienki wieczorowej. Zrozumienie danej grupy użytkowników ułatwia zaawansowana analiza danych dostępnych w Google Analytics, obserwacja nagrań i danych z narzędzia typu HotJar czy badania jakościowe np. testy z użytkownikami.

Należy pamiętać, że użytkownicy zmieniają się z czasem – uczą się i oczekują więcej – i na te nowe potrzeby należy odpowiadać. Dlatego tak ważna jest analityka wyszukiwań na stronie i dostosowywanie UX wyszukiwarki do aktualnych trendów w zachowaniach. Dzięki raportom dotyczącym wyszukiwania w witrynie można dowiedzieć się, w jakim zakresie użytkownicy korzystali z funkcji wyszukiwania, jakich słów szukali i czy otrzymane wyniki pozwoliły im na dalszą interakcję z witryną – i finalnie zakup. Optymalizacja wyszukiwarki to sposób na podwyższenie konwersji – bez zwiększania ilości ruchu nowych użytkowników.

Przyszłość wyszukiwarek w e-commerce

Wyszukiwarki się zmieniają i w tym temacie trzeba trzymać rękę na pulsie. Na pewno na znaczeniu zyska wyszukiwanie głosowe (voice search), które przyśpiesza proces zakupowy. Nie inaczej będzie jeśli chodzi o wyszukiwarkę w wersji mobilnej – udział ruchu mobilnego wzrasta (w Europie prawie 44% – za statcounter.com, a w Polsce ponad 57% – za gemius.com/pl) i liczba wyszukiwań bezpośrednich na mobile będzie również rosnąć.

Jak wynika z raportu „Wygodne wyszukiwarki e-commerce”, najwięcej do udoskonalenia pozostało w obszarze obsługi różnego rodzaju zapytań. Można przewidywać, że w tym kierunku również będziemy się rozwijać.

Teaser raportu, który zawiera audyt 50 wyszukiwarek w sklepach internetowych można pobrać bezpłatnie TUTAJ. Premiera pełnej wersji raportu zaplanowana jest na 8 października 2019 r. Dowiecie się z niego więcej na temat dobrze zaprojektowanej wyszukiwarki i tego, jak jej poprawa może zwiększyć sprzedaż.

Źródło: Nielsen Group

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ile warta jest dobra reklama?
Kiedy mówimy o promocji firmy, nasuwa nam się myśl: reklama w telewizji lub bilbordy. Świadome kształtowanie wizerunku firmy to coraz ważniejszy aspekt jej obecności w przestrzeni publicznej. Jaka jest prawdziwa wartość dobrze dobranych narzędzi reklamowych i co wziąć pod uwagę przy planowaniu kampanii?
Sprzedaż sezonowa – wszystko, co musisz o niej wiedzieć
Branża e-commerce stale szuka i znajduje kolejne powody, które napędzają koniunkturę sprzedaży online. Black Friday czy Cyber Monday to początek zakupowego szaleństwa, jakie towarzyszy nam w listopadzie i grudniu. Jak wykorzystać ten czas, aby zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowych klientów?
„Słodkie lisa ucha berety” – czyli jak Aliexpress wykorzystuje unikalne cechy marki w swojej komunikacji?
Zakupy na AliExpress to doświadczenie niespotykane w innych sklepach internetowych. Współtworzone jest na równi przez markę, sam serwis, jego jedyny w swoim rodzaju interfejs, kolosalną bazę produktów, sposób dostawy oraz samych użytkowników. Jak AliExpress wykorzystuje to w swojej komunikacji w mediach społecznościowych?
Jak aranżacja biura zwiększa efektywność pracowników?
Przeprowadzka do nowej siedziby to szansa na modyfikacje kultury i stylu pracy w firmie – wynika najnowszego raportu pt. „Lepiej niż w domu. Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy”, opracowanego przez Well.hr, Colliers International i PwC. Publikacja zawiera inspiracje, jak poprzez aranżację przestrzeni wpływać na styl i kulturę pracy, oraz opisuje...
Druk 3.0: nowe preferencje konsumentów, nowa rola druku
Rola druku zmienia się wraz z preferencjami konsumentów. Paradoksalnie – w świecie, w którym odbiorcę otacza coraz więcej ekranów, marki mogą wykorzystać druk już nie tylko jako nośnik informacji. Przede wszystkim może on być narzędziem działającym na różne zmysły adresata komunikatu. Głównie na zmysł dotyku.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764