logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Czy zakupy w erze Post-Covid przeniosą się do sieci?

  PR 14.05.2020, przeczytano 671 razy
ilustracjastrzałka

Coraz więcej Polaków realizuje zakupy przez Internet. Według badań zrealizowanych przez Kantar, wiele osób w ostatnim miesiącu dokonało e-zakupów po raz pierwszy w życiu. Niemal 80% Polaków deklaruje pozostanie przy nowych zwyczajach, które przetestowali podczas pandemii. Jak będą wyglądały zakupy w świecie Post-Covid?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-zakupy-w-erze-post-covid-przeniosa-sie-do-sieci,387006,artykul.html

– Marketing to połączenie marki i konsumenta – złożona relacja, która jest szczególnie wrażliwa na wszelkie zmiany nastrojów i potrzeb. Gdy nawyki i zachowania konsumentów ewoluują, my naturalnie dostrajamy się do nowej sytuacji. Epidemia COVID-19 weryfikuje tę współzależność w dość gwałtowny sposób, wymagając od wielu marketerów podejmowania nieraz bardzo radykalnych działań. Aby jak najbardziej horyzontalnie przyglądać się zachodzącym zmianom, w grupie WPP łączymy kompetencje w ramach różnych podmiotów, w tym przypadku łącząc siły z największą polską firmą badawczą Kantar – tłumaczy Jakub Kossut, CEO MediaCom Warszawa.

Centra handlowe zamknięte, tworzą się wirtualne kolejki

Społeczna dyscyplina, związana z pozostaniem w domu, znajduje swoje odbicie w badaniach mobilności. Raporty Google Mobility Trends pod koniec kwietnia wskazywały wyraźne obniżenie ruchu osobowego w lokalizacjach takich jak centra handlowe, tereny rekreacyjne, apteki, parki i sklepy.

ilustracjastrzałka

–  Koronawirus zmienia również nasze nawyki zakupowe. W pierwszej fali badania, zrealizowanej pod koniec marca br., 35 % respondentów deklarowało zwiększenie swojej aktywności w sklepach stacjonarnych, prawdopodobnie w kontekście zrobienia zapasów artykułów spożywczych i higienicznych. Już niespełna dwa tygodnie później szala wyraźnie przechyliła się na drugą stronę na korzyść zakupów online. Ruch przenosi się do sieci – tłumaczy Stanisław Grabowski, Head of Strategy z MediaCom.

Rosnąca popularność e-sklepów stanowi wyzwanie dla firm, które nie mają rozwiniętego kanału e-commerce, o tyle trudniejsze, że trzeba myśleć o współpracy z partnerami, którzy taką formę sprzedaży już realizują.

Okres próby dla rozwiązań e-commerce

– Jesteśmy w okresie, w którym ogromna ilość osób po raz pierwszy spróbowała e-zakupów. Według badania Kantar - 10% respondentów po raz pierwszy kupiło w sieci kosmetyki czy środki pielęgnacji osobistej online, 8% usługi telekomunikacyjne, 11% ubrania, 11% żywność i napoje. 8% czy 11% może się wydawać niską wartością, ale pamiętajmy, że mówimy o skali ogólnopolskiej. Jeśli kilkanaście procent Polaków niemal z dnia na dzień "włączyło się" w zakupy w sieci - zmiana jest kolosalna! – dodaje ekspert MediaCom.

– Pamiętajmy o tym, że mówimy o grupie konsumentów często zlokalizowanych w miejscach, gdzie e-commerce jeszcze nie dotarł lub dopiero stawia pierwsze kroki. Modele biznesowe, bazujące na szerokim dotarciu z uwzględnieniem mniejszych miejscowości dotychczas postrzegano jako niszowe i niekoniecznie aż tak bardzo rentowne. Dziś e-commerce wchodzi nie tylko do dużych miast, ale na terenie całego kraju. Także w kategoriach typu produkty spożywcze – komentuje Michał Rogowski Business Development Director, Kantar.

Przez Internet kupujemy lokalnie

Podczas zakupów Polacy zwracają uwagę na cenę produktów w koszyku oraz ich pochodzenie. 60% Polaków deklaruje zwiększoną uważność w stosunku do cen (prawie dwa razy więcej niż średnia w Europie), 45% podczas zakupu przykłada wagę do lokalnego rodowodu produktów.

ilustracjastrzałka

–  Trend lokalności rósł jeszcze przed pandemią. Natomiast teraz niewątpliwie ta tendencja się pogłębia. Bezpośrednie dotknięcie skutkami pandemii zaburza naszą percepcję. W efekcie może nam się wydawać, że to, co jest lokalne, jest bezpieczniejsze. W odpowiedziach ankietowanych upatrujemy nowego aspektu lokalności - wołania o bezpieczeństwo w sytuacji, gdy nasza podstawowa egzystencja jest zagrożona. To modyfikacja motywacji konsumentów – do wspierania lokalnych wytwórców (co też wybrzmiewa mocno w czasie pandemii, gdy ci wytwórcy potracili rynki zbytów) dochodzi właśnie bezpieczeństwo i zaufanie związane z miejscem pochodzenia. Co więcej, robieniu zapasów, które zaobserwowaliśmy w momencie wprowadzenia obostrzeń i zamknięcia szkół, towarzyszy także częste zwracanie uwagi na ceny. Poza oczywistymi powodami, dochodzi czynnik związany z niepokojem, że niektóre sieci handlowe czy sklepy, a wręcz niektórzy producenci, mogą wykorzystać pandemię do podwyższenia cen. Te obawy na szczęście się nie spełniły, może poza incydentalnymi sytuacjami – dodaje Michał Rogowski.

Coraz chętniej za zakupy płacimy bezgotówkowo

Dla wielu osób okres pandemii wiąże się z koniecznością testowania dotychczas nie wykorzystywanych narzędzi płatniczych. Opłacając zakupy w sklepach internetowych  oswajamy się z bezgotówkowymi formami płatności. Niemal 80% Polaków deklaruje pozostanie przy nowych zwyczajach, które przetestowali podczas pandemii. Żyjemy w okresie masowego trialu różnych produktów czy usług, jak choćby płatności elektronicznych. Tylko 17% respondentów planuje powrót do dotychczasowych przyzwyczajeń, związanych z tradycyjnymi metodami płatności, takimi jak płacenie za zakupy gotówką.

Źródło: MediaCom

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764