„(NIE)PRZYJEMNOŚCI, czyli raport o guilty pleasure” na nieco ponad stu stronach przybliża, czym jest zjawisko guilty pleasure i jak można je interpretować. Raport z analizy kulturowej oraz badań ankietowych, przeprowadzonych przez badaczki z wrocławskiego kolektywu Brandico, może stanowić inspirację dla twórców komunikacji marketingowej lub po prostu ciekawą lekturę dla osób o socjologicznym zacięciu.
Raport odpowiada zarówno na ogólne pytania o definicję pojęcia, jak i bardziej szczegółowe, na temat ciekawych guilty pleasures widocznych w polskim kontekście kulturowym oraz wykorzystaniu potencjału tego zjawiska przez polskie i światowe marki.
- Rozpoczynając pracę nad raportem nie miałyśmy pojęcia, że guilty pleasure (lub po prostu grzeszne przyjemności) okażą się być tak różnorodne. Ogromna dawka popkulturowej wiedzy zderzona z płynącej z niej insightów wywołała w nas chęć systematyzacji tego zjawiska - mówi Kaja Wójcik - Mnogość narracji, kontekstów i opisów towarzyszących guilty pleasure stała się inspirującą podróżą przez światy interpretacji tego, czym w zasadzie jest to dziwne napięcie między tym, co wstydliwe i przyjemne jednocześnie - dodaje.
Zaglądając do najdalszych zakątków internetu, badaczki z kolektywu Brandico przeprowadziły zorientowaną semiotycznie analizę zawartości, którą później uzupełniły badaniem ilościowym., Rezultatem ich pracy jest raport (NIE)PRZYJEMNOŚCI, w którym wyróżniono aż pięć definicji pojęcia guilty pleasure. Każda unikalna, czerpie z innych kodów kulturowych i w różny sposób odnosi się do, pozornie sprzecznych, emocji winy i przyjemności. W każdym ze światów badaczki wyróżniły najpopularniejsze aktywności i estetyki, aby odzwierciedlić ich różnorodność.
W raporcie, poza obszerną analizą semiotyczną, znalazły się komentarze ekspertów (swoją wiedzą podzielili się: Eliza Kowal-Bourgonjon, Michał Lutostański, Anna Nauka, Marta Ogórkiewicz, Paweł Pawiński, Paweł Sołodki oraz Maja Wellenger), przykłady wykorzystania pojęcia w komunikacji marketingowej oraz wyróżniono trendy i zjawiska pokrewne.
- Raport dostępny do pobrania TUTAJ[PDF]
Źródło: Brandico