logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czym jest marketing emocji i dlaczego warto go stosować?

  PR 10.12.2020, przeczytano 1740 razy
ilustracja

Co takiego może zrobić przedsiębiorca wprowadzający nowy produkt lub usługę na wysoce konkurencyjny rynek? Jak przebić się do świadomości potencjalnych klientów i jak zostać długofalowo zapamiętanym? Jak umiejętnie poznać potrzeby i oczekiwania grupy odbiorców, aby zdobyć jej uwagę oraz zaufanie? Odpowiedzią na te wszystkie pytania może okazać się marketing emocji, na który mogą zdecydować się marketerzy. Na czym polega i jakie działania stosowane są w jego ramach?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czym-jest-marketing-emocji-i-dlaczego-warto-go-stosowac,389520,artykul.html

Marketing emocji w głównym stopniu bazuje na założeniu, że klient podejmując decyzje w sklepie lub punkcie usługowym, kieruje się przede wszystkim swoimi emocjami, impulsowością, a dopiero po wykonaniu transakcji zakupu, swój wybór racjonalizuje i logicznie tłumaczy sam przed sobą.

- Nasze globalne badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w sklepie, którego atmosfera im odpowiada. To pokazuje jak duże znaczenie w procesie zakupowym mają emocje klienta – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Umiejętne zarządzanie działaniami marketingu emocji jest silnie skorelowane z odpowiednim wykorzystywaniem różnorodnych narzędzi w celu zbudowania emocjonalnego związku klienta z marką. Obecnie razem z konkretnym produktem lub usługą sprzedawane są zdefiniowane wrażenia, i doznania pożądane przez określoną grupę konsumentów – grupę docelową klientów danej marki. Marketing emocjonalny ma na celu potęgowania poczucia szczęścia klienta oraz pokazaniu mu wyjątkowej opieki, tak aby czuł się zaopiekowany przez markę. Działa on niezwykle podobnie jak klasyczny marketing sensoryczny, który bazuje na pobudzaniu zmysłów klienta, wprawiając go w pożądany przez marketerów nastrój. Dzięki zastosowaniu umiejętnie dobranych obrazów, dźwięków, zapachów, smaków oraz dotyku, powinien wywoływać pozytywne doznania.

Emocje w reklamach świątecznych

Zapadające w pamięć emocje można wywołać np. poprzez poruszającą reklamę, nawiązująca do ważnych dla grupy docelowej idei, wartości, aspiracji, czy też wspomnień. Dużo tego typu przekazów, pojawia się właśnie przed świętami. Reklamy skupiają się bardziej na sytuacjach lub zjawiskach, a sama marka lub produkt stanowi jedynie delikatne tło, ale poprzez taki zabieg często jest lepiej zapamiętywana w pozytywnym kontekście. Podczas świątecznych reklam często na pierwszym planie pojawiają się bohaterowie i sytuacje, które wpływają na emocje odbiorców przekazu. Np. uśmiechnięta rodzina spożywająca wspólny posiłek przy świątecznym stole, mikołaj wchodzący przez komin z prezentami czy też pomagający sobie nawzajem radośni sąsiedzi.

Silny impuls emocjonalny do zakupu, odsuwający na bok racjonalne zakupy i realne potrzeby, w dużym stopniu wywołują przecież także wszelkie obniżki cenowe, zwłaszcza te, które są krótkotrwałe – postrzegane jako limitowane. Żadna dodatkowe namawianie klientów często nie  będzie przy tym potrzebne. Gro klientów będzie skłonne włożyć do koszyka w sklepie stacjonarnym oraz online, coś, czego jeszcze przed chwilą nie potrzebowali lub nie planowali, tylko dlatego, że znaleźli niezwykle atrakcyjną w ich mniemaniu okazję cenową. Tego typu zakupy wywołują satysfakcję i wprawiają klienta w pozytywny nastrój, choćby dlatego, że pozornie zaoszczędził pieniądze.

Marketing emocji wymaga umiejętnego zidentyfikowania potrzeb oraz pragnień grupy docelowej klientów. Pozwala to bowiem na określenie, jak najlepiej połączyć je z cechami produktu czy też usługi. Marki które celnie oceniają swoje walory i charakterystykę oraz efektywnie przeprowadzą ten proces, może zbudować długofalową relację z lojalnymi klientami.

- Marketing emocji pozwala nawiązywać wyjątkowo głębokie więzi z klientami. Na skutek pozytywnych doznań, osoba która kupiła produkt raz, prawdopodobnie zechce zrobić to ponownie w przyszłości. W dzisiejszych czasach do konsumentów można docierać na wiele sposobów i pielęgnować z nimi relacje przez wiele dostępnych kanałów, także tych które umożliwiają  wręcz natychmiastową interakcję. Trudno jednak w dobie tak dużej konkurencji działać skutecznie, pomijając w swojej komunikacji marketingowej emocje – dodaje Aleksandra Potrykus-Wincza.

Źródło: Mood

www.moodmedia.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764