logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czym jest obieg zamknięty i jakie wskaźniki należy uwzględnić projektując swoje opakowania?

  PR 07.10.2021, przeczytano 425 razy
ilustracjastrzałka

Społeczeństwo dotąd funkcjonowało w modelu konsumpcji liniowej (biorę-wykorzystuję-wyrzucam). W obliczu kryzysu klimatycznego negatywne efekty tej beztroskiej postawy stają się bardziej niż oczywiste Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) pozwala przełamać ten sposób myślenia i dłużej wykorzystywać zasoby. W tym tekście przybliżymy główne założenia tej koncepcji oraz opowiemy o Wskaźnikach Projektowania dla Obiegu Zamkniętego, które pomagają firmom produkcyjnym i e-commerce tworzyć bardziej zrównoważone łańcuchy dostaw.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czym-jest-obieg-zamkniety-i-jakie-wskazniki-nalezy-uwzglednic-projektujac-swoje-opakowania,393292,artykul.html

Czym jest gospodarka obiegu zamkniętego?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii definiuje GOZ jako koncepcję, w której produkty oraz surowce pozostają w użyciu najdłużej jak jest to możliwe, a tworzenie odpadów jest minimalizowane.Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu: od jego projektowania przez produkcję, konsumpcję, zbieranie odpadów, aż do ich zagospodarowania.

Opakowania są ważnym elementem logistycznego łańcucha dostaw większości produktów obecnych na rynku. Badania wskazują, że konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na sposób, w jaki zapakowane są nabywane przez nich towary.

W raporcie Ipsos, aż 85% respondentów przyznało, że preferuje produkty, które wykorzystują jak najmniejszą ilość opakowań. 32% z nich uznało natomiast, że radzenie sobie z ilością wytwarzanych przez siebie odpadów jest jednym z trzech najważniejszych wyzwań.

Te dane pokazują, że trendu zrównoważonych łańcuchów dostaw nie można już ignorować.

Jak tworzyć rozwiązania dla obiegu zamkniętego?

Myśląc o produkcji rozwiązań dla obiegu zamkniętego w przypadku materiałów najczęściej koncentrujemy się na:

  • opakowaniach na bazie włókien tekturowych nadających się do recyclingu,
  • opakowaniach z certyfikatem kontroli pochodzenia produktu (FSC),
  • opakowaniach eliminujących elementy z tworzywa sztucznego.

Tymczasem to dopiero pierwszy etap cyklu. Największym wyzwaniem przy gospodarowaniu zasobami jest wydłużenie ich życia i czasu wykorzystywania. Cykl można “zamknąć” dzięki współpracy producenta opakowań oraz ich użytkownika.

W tym celu przydatne są opracowane przez DS Smith Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego (Circular Design Metrics), które pozwalają ocenić jak przyjazne środowisku jest tworzone opakowanie.

Jest to pierwsze takie rozwiązanie na rynku wspierające firmy, które chcą osiągać cele zrównoważonego rozwoju i zmniejszać swój ślad węglowy poprzez używane przez siebie opakowania. Wybieranie tego typu rozwiązań jest przejawem troski o planetę, ale także też istotnym elementem budującym wizerunek marki w oczach coraz bardziej świadomych konsumentów.

Jakie Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego warto uwzględnić?

Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego obejmują osiem kluczowych wytycznych. Są to:

  • Zoptymalizowanie pod kątem łańcucha dostaw (Supply chain optimised)
  • Łatwość recyklingu (Recyclable)
  • Bezpieczne dla planety (Planet safe)
  • Zużycie materiałów (Material utilisation)
  • Odnawialne źródła (Renewable source)
  • Zawartość surowców wtórnych (Recycled content)
  • Ślad węglowy (Carbon footprint)
  • Możliwość ponownego użycia (Designed for reuse)

Dzięki zastosowaniu tych wskaźników firmy mogą zacząć identyfikować obszary do poprawy i już na etapie projektowania wydłużać używalność materiałów oraz minimalizować odpady.

Podstawową zaletą opakowań tworzonych w oparciu o powyższe wskaźniki jest jasność na ile są one przyjazne są środowisku i jak wypadają one np. w porównaniu do innych projektów. Dzięki temu charakteryzują się one takimi cechami, jak:

  • Wysoki procent materiałów, z których je wykonano nadaje się do recyklingu.
  • Tam, gdzie tylko możliwe, nie zawierają one tworzyw sztucznych.
  • W ich wytwarzaniu kładzie się nacisk na maksymalne wykorzystanie potrzebnych surowców, aby redukować ilość odpadów produkcyjnych.
  • Sprzyjają tworzeniu zamkniętego obiegu surowca.

Jak zacząć wdrażanie obiegu zamkniętego w swojej firmie?

Rozpoczynając proces projektowania i wdrażania obiegu zamkniętego w swojej firmie na pewno warto skorzystać z wskazówek i doświadczenia ekspertów. Z myślą o potrzebach Państwa firmy już 26 października 2021 organizujemy darmowe wydarzenie online w pełni poświęcone tej tematyce.

W jego trakcie eksperci DS Smith podzielą się wiedzą jak wygląda wykorzystanie wskaźników w praktyce oraz przedstawią inspirujące case studies opakowań w obiegu zamkniętym.

Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego już dziś zapraszamy do rejestracji TUTAJ.

Źródło: DS Smith

www.dssmith.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak subskrypcyjny model biznesu zmienia rynek druku?
Zamiast posiadania – wypożyczenie i uzyskanie dostępu. Model, który od dawna znany jest głównie z branży szeroko pojętej rozrywki, staje się coraz bardziej popularny także w biznesie. ­– To dobry trend, bo wpisuje się również w zasady gospodarki obiegu zamkniętego – komentują eksperci Canon Polska.
Httpool z projektem na Black Friday
Httpool przygotowała projekt na okoliczność zbliżającego się tegorocznego Black Friday. Firma opracowała zbiór wytycznych dotyczących jak najbardziej efektywnego wykorzystania Twittera w działaniach marketingowych związanych z tym światowym dniem wielkich wyprzedaży i zakupowego szaleństwa.
Efektywna strategia sprzedaży oparta o narzędzia marketingu online
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w sieci pojawiło się 257 milionów nowych użytkowników. To oznacza 257 mln potencjalnych klientów. Internet nie tylko udostępnił firmom nowe kanały sprzedaży, ale przede wszystkim umożliwił prowadzenie nowych form komunikowania z potencjalnymi klientami. Efektywna strategia sprzedaży oparta jest obecnie głównie o...
Jak wybrać ploter dla projektanta?
Ogromne ilości dokumentacji technicznej to problem każdego biura projektowego. Aby zdążyć z realizacją projektu w terminie, projektanci potrzebują dziś urządzeń, które wyręczą ich w zadaniach związanych z drukiem. Lafrentz Polska, jeden z liderów polskiej branży inżynieryjnej, postawił na ploter wielkoformatowy ColorWave 3500 od Canon.
Czy w planie strategicznym firm z sektora IT jest miejsce marketing online?
Jak pokazują dane firmy analitycznej Gartner, wartość światowego rynku IT w 2019 roku wynosiła ponad 2,4 bln dolarów. W latach 2012-19 rosła o 3,4% rocznie. A epidemia wcale nie spowolniła tego trendu. Sektor IT wciąż nie jest nasycony produktami i usługami, które wspierają pracę lub codzienne funkcjonowanie firm. Nie oznacza to jednak braku konkurencji w branży....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764