logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czym jest programmatic direct?

   21.03.2019, przeczytano 787 razy
ilustracja
fot. ilker/freeimages.com

W świecie reklamy cyfrowej niewątpliwie króluje programmatic. Badania i prognozy serwisu eMarketer sugerują, że w USA wydatki na tego typu reklamę wyniosły w 2018 roku 82,5% wszystkich budżetów. Z czego 58% z nich było przeznaczone na programmatic direct. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czym-jest-programmatic-direct,381733,artykul.html

Branżowa definicja

Programmatic direct to rozwiązanie, które wprowadza duże ułatwienie do branży reklamowej. To sposób nawiązania bezpośredniej umowy pomiędzy wydawcą (sprzedawcą) a reklamodawcą (kupującym) za pośrednictwem programatycznego systemu zakupu powierzchni. Dodatkowo, może on zawierać różne oferty programowe, m.in. prywatne aukcje, preferowane stawki czy gwarantowane oferty i formaty. W przypadku pozostałych transakcji programatycznych odbywa się to zazwyczaj za pośrednictwem serwera, a technologia RTB służy do licytowania zasobów reklamowych podczas ogólnych aukcji.

Programmatic direct a guaranteed

Wspomniane modele są bardzo podobne. Jednak w przypadku programmatic direct, tak jak zostało to opisane wyżej, może on zawierać lub nie umowy gwarantowane pomiędzy wydawcami a reklamodawcami. Natomiast programmatic guaranteed to metoda, w której reklamodawca dokonuje zakupu powierzchni reklamowej od wydawcy i jest ona wiązana umową na konkretną liczbę wyświetleń, czas dostarczenia wskaźników, a przede wszystkim z góry ustaloną ceną.

Korzyści dla wydawców

  • Wyższa wydajność – programmatic direct pozwala zapewnić współczynnik wypełnienia strony na wysokim poziomie. Dodatkowo, wydawcy uzyskują wyższe ceny za swoje zasoby reklamowe.
  • Lepsza kontrola – gdy wydawca otrzyma od reklamodawcy konkretne zapytanie w kontekście powierzchni oraz grupy docelowej, może wówczas negocjować lepsze warunki współpracy. Pomaga to również w prognozowaniu oraz dokładniejszym pomiarze przychodów.
  • Przejrzystość – bezpośredni kontakt pomiędzy wydawcami a reklamodawcami to przede wszystkim cenne informacje na temat kreacji, liczby wyświetleń, typie odbiorców oraz wielu innych współczynnikach. Wydawcy zyskują większą kontrolę nad zasobami reklamowymi, co pomaga im optymalizować pracę.

Ograniczenia modelu

  • Model ten nie gwarantuje wypełnienia powierzchni reklamowej w 100% i sprzedaży wszystkich zasobów reklamowych. Może się to wiązać z tym, że wydawcy będą szukać innego sposobu na osiągnięcie wskaźników.
  • Bezpośredni dostęp – aby w pełni dokonać transakcji przy pomocy programmatic direct, kupujący otrzyma dostęp do zasobów reklamowych wydawcy za pośrednictwem interfejsu API. Aby ten proces był sprawny i bez szkody dla żadnej ze stron, koordynacja i współpraca musi przebiegać sprawnie i bezproblemowo.
  • Header bidding – o ile licytacja stawek za reklamę stanowi standard u większości wydawców, to w przypadku programmatic direct te możliwości są ograniczone. Reklamodawca otrzymuje konkretną kwotę za wyświetlenie reklamy, a wydawca nie może w pełni wykorzystać zasobów reklamowych premium.

W nieustannie zmieniającym się krajobrazie technologii i reklamy cyfrowej, programmatic direct odgrywa zasadniczą rolę, pomimo pewnych wyzwań jakie za sobą niesie. Nic więc dziwnego, że przez wydawców jest to preferowana metoda sprzedaży. A w jaki sposób reklamodawcy wykorzystają zasoby programmatic direct? Przekonamy się o tym wkrótce.

Źródło: Yield Riser

www.yieldriser.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Jakub Szczęsny, CTO Yield Riser

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Tak uśmiech, jak i grymas, to niewerbalne sposoby komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność odszyfrowania tego, co oznaczają, to prawie jak czytanie w myślach. Już niedługo taki dar posiądzie biznes. Według firm analitycznych, sektor światowej gospodarki zajmujący się automatycznym rozpoznawaniem emocji już w 2021 osiągnie wartość 40 mld USD, a zaledwie 3 lata później...
Reputacja stanowi 63 proc. wartości rynkowej przedsiębiorstwa
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Weber Shandwick, globalną sieć działającą w obszarze komunikacji i zaangażowania, reputacja ma coraz większe znaczenie i staje się jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zdaniem ankietowanych przedstawicieli wyższych kadr kierowniczych, reputacja odpowiedzialna jest średnio za...
Zmiany i wyzwania w handlu 4.0 – technologie w służbie maszynowej
Rozważania na temat cyfrowej transformacji w sektorze internetowego handlu zdają się mieć nieco groteskowy charakter, z racji tego, że każda platforma sprzedażowa opiera większość swojego funkcjonowania na nowych technologiach. Mimo wszystko, wchodząc w nowy rok, warto przeanalizować dynamikę rozwoju IT i e-handlu w branżach, z którymi najtrudniej utożsamić nam...
Adidasy, aspiryna czy pampersy to przykłady nazw, dawniej wyłącznie własnych, które dziś znaczą więcej niż kiedyś. Słowem adidasy możemy nazwać każde buty sportowe, aspiryna to po prostu lek na przeziębienie i grypę, a pampers znaczy tyle, co jednorazowa pieluszka. Niektóre z tych słów już zupełnie przestały być kojarzone z nazwą marki lub produktu, a...
Marketing u dewelopera - rozwiązania zwiększające sprzedaż nieruchomości
Branża deweloperska opiera się na ludziach i relacjach. Nowe technologie i rozwiązania, które zdominowały wiele innych gałęzi gospodarki, i w tym przypadku mogą stanowić efektywne narzędzie do zarządzania tymi relacjami. W jaki sposób wykorzystać je, aby prowadzić skuteczny marketing w branży deweloperskiej? Odpowiedź poniżej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764