logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czym jest programmatic direct?

   21.03.2019, przeczytano 413 razy
ilustracja
fot. ilker/freeimages.com

W świecie reklamy cyfrowej niewątpliwie króluje programmatic. Badania i prognozy serwisu eMarketer sugerują, że w USA wydatki na tego typu reklamę wyniosły w 2018 roku 82,5% wszystkich budżetów. Z czego 58% z nich było przeznaczone na programmatic direct. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czym-jest-programmatic-direct,381733,artykul.html

Branżowa definicja

Programmatic direct to rozwiązanie, które wprowadza duże ułatwienie do branży reklamowej. To sposób nawiązania bezpośredniej umowy pomiędzy wydawcą (sprzedawcą) a reklamodawcą (kupującym) za pośrednictwem programatycznego systemu zakupu powierzchni. Dodatkowo, może on zawierać różne oferty programowe, m.in. prywatne aukcje, preferowane stawki czy gwarantowane oferty i formaty. W przypadku pozostałych transakcji programatycznych odbywa się to zazwyczaj za pośrednictwem serwera, a technologia RTB służy do licytowania zasobów reklamowych podczas ogólnych aukcji.

Programmatic direct a guaranteed

Wspomniane modele są bardzo podobne. Jednak w przypadku programmatic direct, tak jak zostało to opisane wyżej, może on zawierać lub nie umowy gwarantowane pomiędzy wydawcami a reklamodawcami. Natomiast programmatic guaranteed to metoda, w której reklamodawca dokonuje zakupu powierzchni reklamowej od wydawcy i jest ona wiązana umową na konkretną liczbę wyświetleń, czas dostarczenia wskaźników, a przede wszystkim z góry ustaloną ceną.

Korzyści dla wydawców

  • Wyższa wydajność – programmatic direct pozwala zapewnić współczynnik wypełnienia strony na wysokim poziomie. Dodatkowo, wydawcy uzyskują wyższe ceny za swoje zasoby reklamowe.
  • Lepsza kontrola – gdy wydawca otrzyma od reklamodawcy konkretne zapytanie w kontekście powierzchni oraz grupy docelowej, może wówczas negocjować lepsze warunki współpracy. Pomaga to również w prognozowaniu oraz dokładniejszym pomiarze przychodów.
  • Przejrzystość – bezpośredni kontakt pomiędzy wydawcami a reklamodawcami to przede wszystkim cenne informacje na temat kreacji, liczby wyświetleń, typie odbiorców oraz wielu innych współczynnikach. Wydawcy zyskują większą kontrolę nad zasobami reklamowymi, co pomaga im optymalizować pracę.

Ograniczenia modelu

  • Model ten nie gwarantuje wypełnienia powierzchni reklamowej w 100% i sprzedaży wszystkich zasobów reklamowych. Może się to wiązać z tym, że wydawcy będą szukać innego sposobu na osiągnięcie wskaźników.
  • Bezpośredni dostęp – aby w pełni dokonać transakcji przy pomocy programmatic direct, kupujący otrzyma dostęp do zasobów reklamowych wydawcy za pośrednictwem interfejsu API. Aby ten proces był sprawny i bez szkody dla żadnej ze stron, koordynacja i współpraca musi przebiegać sprawnie i bezproblemowo.
  • Header bidding – o ile licytacja stawek za reklamę stanowi standard u większości wydawców, to w przypadku programmatic direct te możliwości są ograniczone. Reklamodawca otrzymuje konkretną kwotę za wyświetlenie reklamy, a wydawca nie może w pełni wykorzystać zasobów reklamowych premium.

W nieustannie zmieniającym się krajobrazie technologii i reklamy cyfrowej, programmatic direct odgrywa zasadniczą rolę, pomimo pewnych wyzwań jakie za sobą niesie. Nic więc dziwnego, że przez wydawców jest to preferowana metoda sprzedaży. A w jaki sposób reklamodawcy wykorzystają zasoby programmatic direct? Przekonamy się o tym wkrótce.

Źródło: Yield Riser

www.yieldriser.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Jakub Szczęsny, CTO Yield Riser

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wkłady – część 1.

Publikacje książkowe (7): Wkłady – część 1.

Nie szata zdobi czło­wieka, ani okładka książkę. Trudno zgo­dzić się z tym stwier­dze­niem, a jed­nak w obu przy­pad­kach to, co naprawdę war­to­ściowe i trwałe, ukryte jest pod zewnętrzną, wysta­wioną na publiczny widok powłoką i zapra­sza nas do spo­tka­nia ze sobą, na zupeł­nie innym...
Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego...
Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764