logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czym jest programmatic direct?

   21.03.2019, przeczytano 2641 razy
ilustracja
fot. ilker/freeimages.com

W świecie reklamy cyfrowej niewątpliwie króluje programmatic. Badania i prognozy serwisu eMarketer sugerują, że w USA wydatki na tego typu reklamę wyniosły w 2018 roku 82,5% wszystkich budżetów. Z czego 58% z nich było przeznaczone na programmatic direct. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czym-jest-programmatic-direct,381733,artykul.html

Branżowa definicja

Programmatic direct to rozwiązanie, które wprowadza duże ułatwienie do branży reklamowej. To sposób nawiązania bezpośredniej umowy pomiędzy wydawcą (sprzedawcą) a reklamodawcą (kupującym) za pośrednictwem programatycznego systemu zakupu powierzchni. Dodatkowo, może on zawierać różne oferty programowe, m.in. prywatne aukcje, preferowane stawki czy gwarantowane oferty i formaty. W przypadku pozostałych transakcji programatycznych odbywa się to zazwyczaj za pośrednictwem serwera, a technologia RTB służy do licytowania zasobów reklamowych podczas ogólnych aukcji.

Programmatic direct a guaranteed

Wspomniane modele są bardzo podobne. Jednak w przypadku programmatic direct, tak jak zostało to opisane wyżej, może on zawierać lub nie umowy gwarantowane pomiędzy wydawcami a reklamodawcami. Natomiast programmatic guaranteed to metoda, w której reklamodawca dokonuje zakupu powierzchni reklamowej od wydawcy i jest ona wiązana umową na konkretną liczbę wyświetleń, czas dostarczenia wskaźników, a przede wszystkim z góry ustaloną ceną.

Korzyści dla wydawców

  • Wyższa wydajność – programmatic direct pozwala zapewnić współczynnik wypełnienia strony na wysokim poziomie. Dodatkowo, wydawcy uzyskują wyższe ceny za swoje zasoby reklamowe.
  • Lepsza kontrola – gdy wydawca otrzyma od reklamodawcy konkretne zapytanie w kontekście powierzchni oraz grupy docelowej, może wówczas negocjować lepsze warunki współpracy. Pomaga to również w prognozowaniu oraz dokładniejszym pomiarze przychodów.
  • Przejrzystość – bezpośredni kontakt pomiędzy wydawcami a reklamodawcami to przede wszystkim cenne informacje na temat kreacji, liczby wyświetleń, typie odbiorców oraz wielu innych współczynnikach. Wydawcy zyskują większą kontrolę nad zasobami reklamowymi, co pomaga im optymalizować pracę.

Ograniczenia modelu

  • Model ten nie gwarantuje wypełnienia powierzchni reklamowej w 100% i sprzedaży wszystkich zasobów reklamowych. Może się to wiązać z tym, że wydawcy będą szukać innego sposobu na osiągnięcie wskaźników.
  • Bezpośredni dostęp – aby w pełni dokonać transakcji przy pomocy programmatic direct, kupujący otrzyma dostęp do zasobów reklamowych wydawcy za pośrednictwem interfejsu API. Aby ten proces był sprawny i bez szkody dla żadnej ze stron, koordynacja i współpraca musi przebiegać sprawnie i bezproblemowo.
  • Header bidding – o ile licytacja stawek za reklamę stanowi standard u większości wydawców, to w przypadku programmatic direct te możliwości są ograniczone. Reklamodawca otrzymuje konkretną kwotę za wyświetlenie reklamy, a wydawca nie może w pełni wykorzystać zasobów reklamowych premium.

W nieustannie zmieniającym się krajobrazie technologii i reklamy cyfrowej, programmatic direct odgrywa zasadniczą rolę, pomimo pewnych wyzwań jakie za sobą niesie. Nic więc dziwnego, że przez wydawców jest to preferowana metoda sprzedaży. A w jaki sposób reklamodawcy wykorzystają zasoby programmatic direct? Przekonamy się o tym wkrótce.

Źródło: Yield Riser

www.yieldriser.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Jakub Szczęsny, CTO Yield Riser

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764