logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Dentsu - Ad Spend Report

   07.12.2023, przeczytano 515 razy
ilustracja

Najnowsza Prognoza globalnych wydatków na reklamę dentsu, obejmująca 58 rynków na całym świecie, wskazuje, że nakłady na reklamę wzrosną w 2024 roku o 33,0 miliardy USD do 752,8 miliardów USD. Stanowi to dla branży reklamowej wzrost o 4,6% rok do roku – o wiele wyższy niż tempo odnotowane w 2023 roku (+2,7% w stosunku do 2022 r.). Tym niemniej wzrost ten pozostaje nadal pod silnym wpływem inflacji cen mediów, a prognoza zakłada wzrost globalnych nakładów na reklamę w 2024 roku przy stałych cenach jedynie o 2,5%, w porównaniu do nakładów w 2023 roku.*


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dentsu---ad-spend-report,402382,artykul.html

  • Spodziewany wzrost globalnych wydatków na reklamę o 4,6% w 2024 roku, przy inflacji w mediach napędzającej go do poziomu 752,8 miliarda USD. Z kolei w Polsce spodziewany jest wzrost na poziomie 3,2% i wartości do poziomu 10,9 miliarda PLN.

  • Segment cyfrowy z ciągłą tendencją wzrostową, o 6,5% w 2024 roku do poziomu 442,6 miliardów USD i z udziałem w ogólnych wydatkach wynoszącym 58,8%, wobec przyspieszenia inwestycji głównie pod wpływem retail media. W Polsce można spodziewać się wzrostu wydatków na reklamę cyfrową o 6,9% i udziału w ogólnych wydatkach wynoszącym 46%.

Prognoza wydatków reklamowych w Polsce

Podobnie sytuacja wygląda na polskim rynku, gdzie wzrost wydatków na reklamę prognozowany jest na poziomie 3,2% w 2024 roku, to wzrost wartości o 338, 9 miliona PLN.

W Polsce rynek w dalszym ciągu pozostaje pod silną presją inflacyjną, sytuacji w Ukrainie oraz zmian politycznych w kraju. Prawdopodobnie wydarzenia sportowe jak Mistrzostwa w Piłce Nożnej EURO2024 przyczynia się do wzrostu wydatków na reklamę w 2024 roku, co pozwala zachować optymizm – komentuje Tomasz Dziekan, członek zarządu i COO dentsu Polska & CEE.

Możemy spodziewać się dalszego wzrostu udziału reklamy cyfrowej w ogólnych wydatkach na reklamę. Ten segment będzie dodatkowo napędzany przez zmiany powodowane powszechnością wykorzystania AI i machine learning w branży reklamowej i działaniach marketingowych marek. Z pewnością za tym wzrostem będzie stal również rozwój telewizji hybrydowej i nowe formy reklamowe oferowane przez największe platformy streamingowe. Kluczowa w reklamie online będzie też ekonomia uwagi i działania nastawione na pozyskanie jakościowej uwagi odbiorców a nie wyłącznie zasięgów, czyli attention economy – podsumowuje Tomasz Dziekan.

ilustracjastrzałka

Prognoza globalnych wydatków reklamowych

Przewiduje się wzrost sektora cyfrowego do 442,6 miliarda USD w 2024 roku, co stanowi 58,8% globalnych nakładów na reklamę. Zgodnie z prognozami spowolnienie do wzrostu jednocyfrowego, zaobserwowane po raz pierwszy w 2023 roku (6,3%), utrzyma się w 2024 roku (6,5%) i w najbliższych latach stanie się normą: trzyletni skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) wyniesie 6,5% do 2026 roku. Przewiduje się jednak, że sektor cyfrowy będzie nadal głównym czynnikiem napędzającym wzrost globalnych nakładów na reklamę, przejmując większość przyrostowych inwestycji na reklamę w dolarach, przy dodatkowych nakładach wynoszących w przyszłym roku 27,1 miliardy USD.

Bezpłatny dwuletni raport Prognoza globalnych nakładów na reklamę dentsu analizuje zbierane w czasie rzeczywistym dane finansowe z całego świata, wskazując główne zmiany w nakładach na reklamę według kanału mediów, sektora i rejonu geograficznego. Dodatkowo raport przedstawia dwa nowe porównania wiodących marek, umożliwiające uwzględnienie nakładów na reklamę w stosunku do szerszych czynników makroekonomicznych, takich jak demografia rynkowa i produkt krajowy brutto (PKB).

Analiza dentsu wskazuje, że 2024 roku nakłady na reklamę stanowić będą średnio 0,75% produktu krajowego brutto (PKB) w monitorowanych krajach*, co jest spójne ze średnimi rocznymi nakładami na reklamę/wskaźnikiem PKB obserwowanymi w ciągu ostatnich 20 lat (0,70%). Udział niektórych rynków jest istotnie wyższy, przykładowo reklamodawcy w Japonii (1,26%), Wielkiej Brytanii (1,23%) i Stanach Zjednoczonych (1,13%) wydają znacznie więcej niż reklamodawcy na innych rynkach w stosunku do swojego PKB.

Raport wskazuje również, że w 2024 roku reklamodawcy na całym świecie wydadzą średnio 139 USD na osobę. To o 75% więcej niż 20 lat temu (80 USD). Oprócz tego, że reklamodawcy wydają więcej, by przyciągnąć odbiorców, wskaźnik nakładów na reklamę na osobę dowodzi również rosnącej presji reklamowej, jakiej doświadczają odbiorcy.

Z perspektywy poszczególnych kanałów prognoza globalnych nakładów na reklamę dentsu na rok 2024 wskazuje, że w sektorze cyfrowym inwestycje w media detaliczne odnotują największe przyspieszenie, z trzyletnim wskaźnikiem CAGR na poziomie 17,2%. Na drugim miejscu uplasują się inwestycje w płatne media społecznościowe (trzyletni CAGR na poziomie 12,3%). Kanały zautomatyzowanego zakupu i sprzedaży powierzchni reklamowej, odpowiadające już za ponad 70% nakładów na reklamę cyfrową, również powinny utrzymać dwucyfrowy wzrost (trzyletni CAGR wynoszący 10,2%).

Po dwóch kolejnych latach spadków w nakładach na reklamę przewiduje się, że telewizja powróci do wzrostów (2,9%) i w 2024 roku będzie odpowiadać za 23,0% nakładów na reklamę. Według prognozy telewizja hybrydowa odnotuje gwałtowny wzrost wynoszący 30,8%, niemal podwajając tempo z 2023 roku (15,9%), w miarę jak główne platformy video będą wprowadzać lub udoskonalać swoją ofertę reklamową.

Pozostałe media powinny odpowiadać za 18,2% nakładów reklamowych w 2024 roku. Wszystkie odnotują wzrost (kino o 6,4%, media zewnętrzne o 4,4%, audio o 1,1%), z wyjątkiem druku, który spadnie o 3,3%.

ilustracjastrzałka

We wszystkich regionach nastąpi wzrost wydatków na reklamę. Przewiduje się, że obie Ameryki, największy region pod względem nakładów na reklamę, wyprzedzą Azję-Pacyfik w dynamice wzrostu, który wyniesie 5,8% w 2024 roku, czyli znacznie więcej niż wzrost na poziomie 2,5% obserwowany w 2023 roku. Według prognozy nakłady na reklamę w regionie będą odnotowywać największe przyspieszenie co najmniej do 2025 roku (wzrost o 4,8%). Wzrost w regionie Azji-Pacyfiku powinien wynieść 4,0% w 2024 roku (+0,5 punktu procentowego w porównanie do 2023 roku), a w Europie, krajach Bliskiego Wschodu i Afryce 2,7% (+0,8 punktu procentowego w porównaniu do 2023 roku).

Podczas gdy pierwszy kwartał będzie najwolniejszy (4,2%), prognoza przewiduje, że wzrost przyspieszy w drugim kwartale (4,9%) i osiągnie szczyt w trzecim kwartale (5,5%) za sprawą dużych imprez sportowych. Oczekuje się, że przede wszystkim dwa sektory odnotują wzrost znacznie szybszy niż globalna średnia – sektor podróży i transportu (7,5%) oraz sektor farmaceutyczny (7,4%).

Źródło: dentsu

Dodatkowe informacje:

O prognozach globalnych nakładów na reklamę dentsu:
Prognoza nakładów na reklamę opracowywana jest na podstawie danych zebranych z agencji dentsu do drugiej połowy października 2023 r. oraz doświadczeń z lokalnych rynków. dentsu stosuje podejście oddolne i przedstawia prognozy dla 58 rynków w Amerykach, Europie, na Środkowym Wschodzie i w Afryce oraz w regionie Azji-Pacyfiku w podziale na media: cyfrowe, telewizja, druk, media zewnętrzne, audio i kino. Sektor cyfrowy obejmuje platformy wyłącznie cyfrowe i nie uwzględnia nakładów reklamowych na cyfrowe rozszerzenia mediów tradycyjnych (np. druk cyfrowy), które ujmowane są w łącznym wyniku dla kanału medialnego (np. druk cyfrowy w kanale druku). Dane o nakładach na reklamę przedstawiane są po wynegocjowanych upustach i po odjęciu prowizji agencji, zgodnie z aktualnymi cenami w lokalnej walucie. Dane globalne i regionalne są centralnie przeliczane na dolary amerykańskie po średnim kursie wymiany z października 2023 roku. Prognozy opracowywane są co dwa lata, na podstawie rzeczywistych danych za poprzedni rok i najnowszych przewidywań na bieżący rok i następne lata, wyrażonych według stałego kursu wymiany.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sylwia Kobus wzmacnia zespół Altavia Kamikaze + K2
Do agencji Altavia Kamikaze + K2 dołączyła Sylwia Kobus, obejmując stanowisko Account Director. Ma prawie 20 lat doświadczenia w branży agencyjnej, ostatnio pracowała w agencji Bluecloud Interactive, także jako Account Director.
Podsumowanie Promo Show 2024: Relacje budują biznes
Ponad 270 wystawców, 600 brandów i blisko 9000 zwiedzających oraz niemal 1900 reprezentantów z ponad 30 krajów. 3 hale, setki artykułów promocyjnych, nowości, warsztaty, pokazy mediów oraz maszyn, premiery produktów oraz urządzeń. Tak w dwóch zdaniach można podsumować Międzynarodowe Targi Reklamy i Druku PROMO SHOW.
Agencja Luckyyou rozbudowuje Business Development
Agencja LUCKYYOU rozbudowuje dział Business Development: do zespołu dołącza Łukasz Kuchna, dotąd Growth Lead w Automation House, Tomasz Dolczewski awansuje na stanowisko Business Development Managera.
24/7Communication, jedna z największych agencji komunikacji strategicznej w Polsce, dołączyła do Crisis Communications Network Europe (CCNE). Jest to sieć niezależnych, europejskich agencji komunikacyjnych i consultingowych, świadczących najwyższej jakości usługi i doradztwo w zakresie komunikacji kryzysowej.
Maybelline New York w kampanii od MullenLowe Warsaw
„Kliknij po efekt rozświetlenia” pod takim hasłem prowadzona jest kampania launchująca nową bazę rozświetlającą 4w1 Instant Perfector Glow marki Maybelline New York (L’Oréal Polska). Za warstwę kreatywną odpowiada agencja MullenLowe Warsaw.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764