Grupa komunikacyjna Dentsu Aegis Network opublikowała raport CSR za 2019 rok. Działania grupy realizowane są w duchu social impact, czyli wywierania wpływu na najbliższe otoczenie, oraz skoncentrowane na digitalu i rozwijaniu gospodarki cyfrowej. Raport przedstawia najlepsze praktyki realizowane przez grupę w 2019 roku oraz jej cele i priorytety na 2020 rok.
Strategia CSR grupy Dentsu opiera się na przekonaniu, że gospodarka cyfrowa powinna służyć wszystkim oraz być odpowiedzią na wyzwania społeczne, edukować, zwalczać nierówności i pomagać. Misją firmy jest zobowiązanie do wykorzystywania eksperckiej wiedzy, kreatywności, nowych technologii oraz danych do rozwiązywania największych wyzwań społecznych. Wszystko po to, by - korzystając z potencjału gospodarki cyfrowej - zmieniać na lepsze otaczający nas świat.
- Z dużą satysfakcją dzielę się naszym raportem wpływu społecznego za 2019 rok. W zbieranie danych do niego byłam osobiście zaangażowana i cieszy mnie kształt finalnego opracowania. Publikacja została wydana przez centralę Dentsu Aegis Network, ale zawiera również dane z Polski. Jak wynika z lektury, jako grupa poczyniliśmy znaczne postępy w realizacji większości naszych celów, co napawa mnie dumą, bo Polska jest jednym z krajów, który zawsze traktował te działania priorytetowo. W raporcie wszyscy interesariusze będą mogli zapoznać się z naszą strategią Social Impact (dawniej CSR), kluczowymi danymi, zobaczyć globalne programy i bardzo ciekawe lokalne case studies z wielu krajów świata. - Jadwiga Jadziewicz, CSR Manager Dentsu Aegis Network
Globalne programy CSR Dentsu skupiają się na trzech obszarach
- DIGITAL SKILLS: dzielenie się umiejętnościami digitalowymi z młodymi ludźmi, inspirowanie ich oraz przygotowywanie do współtworzenia gospodarki cyfrowej.
W Polsce w 2019 roku zainaugurowaliśmy program „THE CODE” jako trzeci rynek na świecie. Do tej pory udało się nam lokalnie zorganizować Dni Przedsiębiorczości, zaangażować w konkurs dla najlepszych młodzieżowych startupów, przeprowadzić warsztaty w szkołach oraz przygotować dla licealistów webinary nt. wykorzystania social mediów. Działamy w partnerstwie z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
- TOMORROW LEADERS: wspieranie różnorodności gospodarki cyfrowej poprzez mentoring kobiet - liderek.
W Polsce w 2019 i 2020 roku zaangażowaliśmy się w projekt Uniwersytet Sukcesu, zainicjowany przez Fundację Digital University. Inicjatywa jest skierowana do młodych kobiet opuszczających domy dziecka i placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub osobistej, u progu ich decyzji dotyczących ścieżki kariery. Udało się nam przeprowadzić warsztaty przybliżające uczestniczkom programu pracę w digitalu, czy social mediach, udzieliliśmy wsparcia mentoringowego i pomogliśmy przygotować się im do rekrutacji.
- DIGITAL FOR SOCIETY: współpraca z partnerami i klientami, by wspólnie zmieniać rolę marek i mediów, budować lepszą rzeczywistość, edukować konsumentów oraz promować właściwe zachowania.
W Polsce w 2019 roku wraz z 9 dużymi korporacjami, m.in.: Orange, Żywiec, PwC, czy DHL, zorganizowaliśmy dla 100 utalentowanych pracowników dwudniowy Ideathon, na którym, zgodnie z metodą Design Thinking, wypracowywaliśmy rozwiązania dla podopiecznych Fundacji Integracja. Na bazie tego wydarzenia w czasie pandemii przeprowadziliśmy e-Ideathon dla pracowników Dentsu.
Najważniejsze wyniki
Globalny program mentorski „Female Foundry” jest obecnie dostępny w każdym regionie i wspiera w sumie 72 firmy założone przez kobiety. W marcu br. przenieśliśmy program do świata wirtualnego i 30 kolejnych przedsiębiorczych kobiet w USA otrzymało dodatkowe wsparcie dla swoich firm w czasie pandemii.
Przekroczyliśmy nasz cel, jakim było dotarcie do 1 miliarda ludzi do 2020 roku poprzez kampanie wspierające realizację celów zrównoważonego rozwoju - nasze komunikaty dotarły do 1,67 miliarda ludzi. Skupiliśmy się globalnie na celu SGD3: Zdrowie i dobre samopoczucie oraz SDG5: Gender Equality and Empowering Women.
Globalnie 22 rynki zwiększyły udział w wolontariacie, w tym Polska (do poziomu 22%), a 11 rynków osiągnęło cel 50%. Odnotowaliśmy również znaczny wzrost wartości mediów pro bono i wsparcia prawnego.
Środowisko naturalne
Globalnym założeniem Dentsu jest dekarbonizacja działalności poprzez przejście na odnawialne źródła energii. Naszym drugim celem jest zmniejszenie wpływu na środowisko poprzez wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w biurach i promowanie odpowiedzialnych zachowań wśród pracowników.
W Polsce już od 2017 roku kupujemy certyfikaty zielonej energii, wspierając tym samym OZE. Dodatkowo w naszych biurach segregujemy odpady, nie używamy butelkowanej wody, stosujemy politykę oszczędnego wydrukowania oraz elektroniczny system dokumentów. Nasz główny biurowiec posiada rozwiązania proekologiczne, np. czujniki ruchu, LEDowe oświetlenie, czy wykładzinę powstałą z sieci rybackich wyłowionych z dna oceanu. Angażujemy się w inicjatywy pro środowiskowe tj. zbiórki elektroodpadów czy wspólne sprzątanie ziemi, a w kwietniu 2020 roku założyliśmy na dachu biurowca pasiekę „Bee Dentsu”.
Najważniejsze wyniki
Globalne założenia w zakresie ochrony środowiska naturalnego osiągnęliśmy o rok wcześniej zmniejszając emisję CO2 (carbon footprint) na 1 pracownika o 43%. Dodatkowo na dzień dzisiejszy już 89% energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych; udało się też w całej sieci ograniczyć ilość papieru i odpadów, w tym wody, odpowiednio o 94% i 82%.
Obszary do poprawy w drugiej połowie 2020 roku
Z danych wynika, że istnieją przynajmniej trzy obszary, na których globalnie powinniśmy się skupić by osiągnąć nasze cele na rok 2020.
- Globalnie rośnie liczba podróży służbowych. Co prawda pandemia Covid-19 ograniczy je w tym roku, jednak w dłuższej perspektywie jest to tendencja, którą musimy odwrócić.
- Zbyt mała skala programu globalnego: THE CODE, inicjatywa ta jest obecnie dostępna na dziewięciu rynkach, w tym w Polsce. Mimo że program osiąga dobre wyniki, jest realizowany we współpracy z naszymi globalnymi klientami, nie jest jednak na tyle skalowany, jak zakładano na początku. W związku z tym trudno będzie nam osiągnąć nasz cel, jakim było wsparcie 100 000 młodych ludzi do 2020 roku. Widzimy szansę w digitalizacji tego programu, w odpowiedzi na Covid-19.
- Mniejsze zaangażowanie w wolontariat w całej sieci wiąże się m.in. z restrukturyzacją. Aby wzmocnić nasze zaangażowanie w wolontariat w 2020 roku, pracownicy Dentsu na całym świecie mają prawo przeznaczenia 2 dni pracy na ten cel, rezerwując ten czas w taki sam sposób, jak coroczny urlop. W Polsce ta polityka została wprowadzona już w 2018 roku.
Plany na przyszłość
Zmiany klimatu, utrata bioróżnorodności, napięcia i pogłębiające się nierówności społeczne to globalne megatrendy, które zmieniają nasz świat. W 2019 r. odnotowaliśmy znaczny wzrost świadomości, jak i aktywności we wszystkich grupach naszych interesariuszy. Zarówno pracownicy, inwestorzy, klienci i konsumenci domagają się zmian, na które biznes musi zacząć reagować i nasza branża nie jest wyjątkiem. Również wpływ COVID-19 będzie długotrwały i prawdopodobnie doprowadzi do weryfikacji naszych priorytetów, ale też wzajemnych powiązań między przedsiębiorstwami, społeczeństwem i rządem.
W związku tym Dentsu na bieżąco weryfikuje strategię Social Impact, oceniając najbardziej istotne kwestie dla naszej firmy i otoczenia. Naszym celem będzie nadal przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, promowanie zrównoważonej konsumpcji i produkcji, dbanie o prawa człowieka i pomoc w tworzeniu zróżnicowanego, inkluzywnego i sprawiedliwego społeczeństwa oraz gospodarki.
- Pełen raport CSR Dentsu znajduje się TUTAJ[PDF]
Źródło: Dentsu Aegis Network Polska