Big Picture będzie odpowiadać za doradztwo i komunikację PR tej prywatnej instytucji kultury w szczególnym dla niej momencie. Na 2023 rok zaplanowano rozwój nowych dziedzin kolekcjonerskich (m.in. urban art, design, komiks), kolejne rekordowe aukcje, projekty na skalę europejską, a przede wszystkim: ponad 100 otwartych dla zwiedzających wystaw w ciągu roku, które plasują DESA Unicum w czołówce najbardziej aktywnych instytucji kultury w Polsce. Do zadań agencji należeć będzie nie tylko wsparcie stałych relacji z mediami, ale także budowanie partnerstw z innymi instytucjami, obsługa kontraktów z markami, a także koordynacja wydarzeń specjalnych.
DESA Unicum - marka nr 1 na polskim rynku sztuki
DESA Unicum potwierdziła w 2022 roku pozycję bezapelacyjnego lidera na polskim i środkowo-europejskim rynku sztuki, deklasując konkurencję, z obrotem całkowitym na poziomie blisko 290 mln zł. Utrzymuje się także w czołówce instytucji sprzedających sztukę w skali całej Europy i regionu, zajmując dziś 9 miejsce według raportu Artnet – „Auction House Rankings in Europe”.
Na konsekwentną strategię spółki składają się: rozwój nowych kategorii aukcyjnych, duża intensywność projektów, ciągły rozwój bazy klientów oraz budowanie ich wiedzy, a przede wszystkim konsekwentne inwestycje w kompetencje i skalę zespołu, które pozwoliły na zorganizowanie nieosiągalnych dla innych instytucji spektakularnych aukcji. W 2022 roku w DESA Unicum odnotowano historyczny rekord licytacji (obraz Jacka Malczewskiego „Rzeczywistość” osiągnął cenę 20,4 mln zł), największą we współczesnej historii regionu aukcję kolekcji – w tym przypadku części zbiorów Grażyny Kulczyk, czy ponad 200 aukcji i 100 wystaw obejmujących dzieła największych twórców.
W najbliższym roku DESA Unicum zapowiada kolejne projekty na skalę europejską, dalszy rozwój kategorii, m.in. młodej sztuki, win oraz biżuterii i zegarków, a także poszerzenie portfolio o nowatorskie aukcje z dziedziny komiksu, designu, urban art. Przede wszystkim zaś planuje w jeszcze większym stopniu postawić na edukację i wypełniać rolę aktywnej i dostępnej dla wszystkich miłośników sztuki warszawskiej instytucji kultury – w 2023 roku zwiedzający będą mogli za darmo obejrzeć ponad 100 doskonałych wystaw.
DESA Unicum. Prywatna instytucja, społeczna misja
Na największym prywatnym podmiocie na polskim rynku sztuki spoczywa ogromna odpowiedzialność za rozwój rynku i edukację klientów.
- Jesteśmy już szczęśliwie po pandemii i wracamy do realizowania misji, która napawa nas dumą. Chcemy, aby DESA Unicum była instytucją otwartą dla wszystkich wielbicieli sztuki, dlatego organizujemy ponad 100 wystaw rocznie, a wszystkie z nich od zawsze są dostępnie bezpłatnie dla odwiedzających. Często można na nich obejrzeć dzieła sztuki po raz pierwszy prezentowane dla publiczności. Zależy nam na tym, aby osoby odwiedzające nasze wystawy mogły z nich czerpać jak najwięcej – pragniemy opowiadać o tym, dlaczego sztuka jest tak ważna i wyjątkowa, a także przybliżać sylwetki artystów, nie tylko polskich, lecz także zagranicznych. Planujemy organizować wiele inicjatyw w tym zakresie: oprowadzań kuratorskich, paneli dyskusyjnych czy wernisaży” – mówi Juliusz Windorbski, Prezes DESA S.A.
Big Picture, które od pierwszego kwartału 2023 roku pracuje z Desa UNICUM na stałe, wcześniej odpowiadało m.in. za komunikację największej w historii polskiego rynku sztuki aukcji, organizowanej przez dom aukcyjny w ramach sprzedaży 200 dzieł z kolekcji Grażyny Kulczyk. Agencja związana jest z Mecenaską sztuki od lat – prowadziła m.in. komunikację Starego Browaru 50/50, Fundacji Art Stations Foundation, Art. And Fashion Forum by Grażyna Kulczyk oraz otwarcie Muzeum Susch w Szwajcarii. Unikalne kompetencje w zakresie sztuki zespól rozwijał także realizując projekty m.in. z Galerią Zachęta i Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych, a ekspertyzę doradztwa dla największych instytucji kultury – uczestnicząc m.in. w budowie oraz wdrożeniu strategii PR Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Źródło: Big Picture