logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Design 32 – języki młodego projektowania

   17.05.2023, przeczytano 807 razy
ilustracjastrzałka

Osiem polskich uczelni publicznych prezentuje po cztery najlepsze dyplomy projektowe z ostatniego roku. Konkurs na Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych pokazuje specyficzny język młodego designu. Język, w którym funkcjonalność przeplata się z estetyką, a poczucie humoru pozwala odczarować trudne tematy. Design 32 co roku prezentuje nadchodzące tendencje i trendy oraz daje szansę na pokazanie się mocnym osobowościom. Kto w tym roku otrzyma główną nagrodę? 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/design-32-%E2%80%93-jezyki-mlodego-projektowania,399982,artykul.html

Konkurs Design 32 to nie tylko prestiż i szansa na rozpędzenie kariery, to także konkretne wsparcie. Pula nagród wynosi 43.500, a dzięki mecenatowi marki OPPO są jeszcze nagrody rzeczowe. 

W konkursie biorą udział absolwenci ośmiu publicznych uczelni artystycznych. Każda z nich nominuje po cztery prace dyplomowe. Design 32 organizuje ASP w Katowicach, a współtworzą go: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu. To jedyny taki konkurs w Polsce. Towarzyszy mu wystawa, którą do 21 maja można oglądać w Galerii ASP Katowice Rondo Sztuki. To jedyny taki konkurs w Polsce. 

Każda odsłona przeglądu pokazuje aktywną stronę designu. Przedmiotem rozważań dyplomantów nie zawsze są tematy nowe. Bardzo często pojawiają się te, które urosły do rangi problemów, które wciąż próbujemy oswoić. Projektanci wskazują tu gotowe rozwiązania bądź koncepcje umożliwiające ich znalezienie. 

Konkursowe prace można podzielić na kilka grup tematycznych. Młodzi projektanci i projektantki mierzą się z potrzebą znalezienia nowej funkcji dla istniejących już miejsc lub przestrzeni. Dodatkowo kilka dyplomów wyróżnia się specyficznym poczuciem humoru, które zwraca uwagę na ważne zagadnienia dotyczące życia społecznego. Nie zabrakło też tematów związanych z cielesnością.  Design 32 przynosi co roku nieszablonowe rozwiązania z dziedziny projektowania produktu. Nowe podejście do rzemiosła wyraża się zarówno w innowacyjności, jak i szacunku do tradycji. Projektantki i projektanci nie zapominają o potrzebach związanych z emocjami i zdrowiem psychicznym. Osobną grupę stanowią dyplomy, które rozwiązują problemy świata wirtualnego. 

Z uwagi na różnorodność poruszanych tematów i wieloaspektowość ich ujmowania konkurs i wystawa Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych, Design 32 są doskonałą platformą do dyskusji nie tylko nad zmieniającymi się tendencjami w projektowaniu – nowościami i urozmaiceniami, ale przede wszystkim do zapoznania się ze samymi mówienia o designie – językami, które opowiadają i sukcesywnie tworzą jego historię.

Laureatów wyłoniło jury w składzie: Tomasz Augustyniak, Agata Kulik-Pomorska, Paweł Sokół, Dorota Stępniak, Mikołaj Wierszyłłowski. Własną nagrodę przyznała marka OPPO. Dodatkową nagrodę City and Design przyznaje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

W tegorocznym konkursie przyznano następujące nagrody:

  • Nagroda Rektorów – Kamila Raeder, ASP w Gdańsku
  • Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kornelia Biały, AS Szczecin
  • Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego – Krzysztof Stępniewski, ASP Warszawa
  • Nagroda Prezydenta Miasta Katowice –  Marianna Lamenta, ASP Łódź
  • Nagroda Mecenasa – firmy OPPO – Zuzanna Mażul, ASP Wrocław 
  • Nagroda City and Design – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – Maria Jarzyna, ASP w Katowicach
  • Wyróżnienie honorowe – Mohammadali Sharifian Dorchech, ASP Katowice
  • Wyróżnienie honorowe – Agata Werochowska ASP Gdańsk,
  • Wyróżnienie honorowe – Renata Ramola-Piórkowska, AS Szczecin,
  • Wyróżnienie honorowe – Marta Jagoda-Błaszczak i Oliwia Michniewska, ASP Katowice

Jury uznało, że na wszystkie nagrodzone prace należy spojrzeć całościowo, jak na pewien ważny i urozmaicony zestaw projektów. Dwa pierwsze nagrodzone dyplomy wpisują się w obszar, w którym  kompleksowy, rzetelny proces projektowy poprzedzony solidną analizą i odpowiadający na realne potrzeby stoi w kontrze do kreowania scenariuszy przyszłości, w których połączenie pasji i wiedzy specjalistycznej umożliwia tworzenie nowego pola projektowego.

Druga grupa dyplomów porusza aspekty związane z problemami społecznymi, tematami tabu, wykazuje się wrażliwością na kwestie etyczne i tożsamościowe. Prace przełamują stereotypy, odstygamtyzowują choroby psychiczne, są wyrazem empatii, a jednocześnie zwracają uwagę na grupy wykluczone lub nierozumiane.

Cztery wyróżnione prace proponują rozwiązania i narzędzia pozwalające na komunikowanie potrzeb cielesnych, włączanie w procesy partycypacyjne; zwracają uwagę  na świadome i ekologiczne projektowanie przestrzeni wirtualnej, a także na kwestie przekraczania granic i budowania wspólnoty.

Wystawę konkursową można oglądać do 21 maja w Galerii ASP w Katowicach RONDO SZTUKI.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football
Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo na opakowaniach. Umowa sponsorska została zawarta na dwa lata. Jest to pierwsza zagraniczna współpraca marketingowa Tarczyński S.A., stanowiąca jednocześnie kluczowy element realizacji...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764