logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Design vs science fiction w Gdyni

  PR 01.12.2013, przeczytano 587 razy
ilustracjastrzałka

Ile jest we współczesnym designie fantastyki, a ile namacalnych i użytecznych projektów, które ujrzały światło dzienne? Czy bliżej mu do fikcji, czy do nauki? Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas piątego spotkania z cyklu TEMATY TRENDowate, organizowanego przez Centrum Designu Gdynia. Zapraszamy 5 grudnia do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/design-vs-science-fiction-w-gdyni,20339,artykul.html

Nierealne. Futurystyczne. Niemożliwe, by kiedykolwiek weszło do użytku. Nie dałoby się czegoś takiego wyprodukować. Nie istnieje taka technologia. Co to za wynalazek!? To jakieś science fiction!

O czym mowa? Powiedzmy, że o świecie przedstawionym w dowolnym filmie SF. Zaludniają go, o ile to właściwe słowo, roboty i cyborgi. Wszechobecne są inteligentne maszyny. Przedstawiciele rodzaju ludzkiego mają do dyspozycji żywność w pastylkach i zarządzają swoimi sprawami, obsługując z wprawą wielkie dotykowe ekrany. W razie awarii któregoś ze swych narządów, korzystają z ogólnodostępnych implantów. Wyobraźnia poniosła twórców? Niekoniecznie, ale o tym za chwilę.

Wyobraźnia to pojęcie wspólne dla science fiction i designu. Zarówno jedno, jak i drugie rodzi się przecież z wyobraźni. Wyobraźnia twórców SF wyprzedza czasy, w których żyją. A jak jest w przypadku designu? Czy określeń przywołanych na początku można użyć, mówiąc o współczesnym designie? Teoretycznie tak i zapewne niejeden prototyp takie właśnie reakcje wywołuje. Wystarczy jednak posłuchać wiadomości, by przekonać się, że wiele pomysłów, znanych do tej pory z filmów lub literatury science fiction, nabrało całkiem realnych kształtów.

Jeden z bohaterów Star Treka, Geordi La Forge, był niewidomy i używał implantów gałki ocznej. Nie każdy zapewne wie, że implant zwany bionicznym okiem już istnieje i wykorzystywany jest do częściowego przywracania wzroku niewidomym, m.in. w Stanach Zjednoczonych. A Oscar Pistorius, lekkoatleta, który na protezach z włókna węglowego stanął do wyścigu z pełnosprawnymi zawodnikami? On nie jest filmowym bohaterem, lecz człowiekiem z krwi i kości. No właśnie – czy jest jeszcze człowiekiem, czy już cyborgiem?

Zarówno literatura i kino science fiction jak i design opowiadają historie o przyszłości. Kreślą wizje innej rzeczywistości, budują prototypy przedmiotów, urządzeń, pojazdów i budynków. Pokazują, jak  mógłby wyglądać świat za kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Od czego zależy, czy wizje te staną się rzeczywistością, czy pozostaną w sferze fantazji?

Odpowiedzi na to pytanie postarają się udzielić goście zaproszeni na piąte spotkanie z cyklu TEMATY TRENDowate. Zapraszamy 5 grudnia o godz. 17.30 podczas 2 urodzin Centrum Designu Gdynia do Nowych Prototypowni Pomorskiego Parku-Naukowo Technologicznego Gdynia.


ZAPROSZENI GOŚCIE:

Jacek Sobczyński - absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Selekcjoner festiwalu Transatlantyk, redaktor emitowanego w TVP1 programu Weekendowy Magazyn Filmowy. Publikował i publikuje m.in. w czasopismach K MAG, Exklusiv, Przekrój, Futu Paper oraz na portalach dwutygodnik.com, www.t-mobile-music.pl, filmweb.pl i onet.pl. Współpracował m.in. ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich oraz siecią kin Cinema City.

Jacek Ryń studiował wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Podczas studiów był na stypendium Socrates Erasmus w Design Academy Eindhoven. W 2007 roku odbył staż w Droog w Amsterdamie. Jest asystentem w Pracowni Projektowania Produktu Autorskiego na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2008 roku wspólnie z żoną Pauliną Ryń założył grupę projektową Razy2. Jest laureatem wielu nagród oraz uczestnikiem wystaw krajowych i zagranicznych.

Krzysztof Giełdziński studiuje Automatykę i Robotykę, specjalność Robotyka i Systemy Mechatroniczne. Od początku studiów aktywnie działa w Naukowym Kole Studentów Automatyk. W 2013 roku został prezesem koła. Wyróżniony stypendiami Prezesa Rady Ministrów, Rektora Politechniki Gdańskiej i Nagrodą Dziekana Wydziału Elektrotechniki i Automatyki.

Autorką cyklu TEMATY TRENDowate oraz moderatorką dyskusji jest Marta Flisykowska – doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pracuje na Wydziale Architektury i  Wzornictwa w pracowni Designu Eksperymentalnego – INFRAVIOLET. Interesuje się różnymi aspektami projektowania, również w kontekście społecznym. Swoje spostrzeżenia wykorzystuje w projektach i publikacjach, m.in. TAKE ME, TRENDBOOK 2011+,2012+,2013+. Przygotowywana przez nią praca doktorska dotyczy glokalności w projektowaniu. Współpracuje z Fundacją STARTER przy innowacyjnym programie POMORSKA FABRYKA DESIGNU i zasiada w zarządzie Pomorskiego Stowarzyszenia Projektantów PoCoTo.

Źródło: Centrum Designu Gdynia

gci.gdynia.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Folie magnetyczne Coala MagForce dostępne w Antalis
Antalis wprowadza na rynek Coala MagForce, folię magnetyczną nowej generacji, która zapewnia większą siłę trzymania przy jednoczesnej redukcji wagi.
21 czerwca br. Shell wystartował z akcją promocyjną, w ramach której klubowicze Shell ClubSmart mogą zaoszczędzić do 40 gr na litrze paliwa. Z oferty można skorzystać przez 7 dni w tygodniu, tankując minimum 10 l wskazanego paliwa. Promocja potrwa do 15 września 2024 r.
Sekretne zakupy zwierząt domowych w kampanii Frisco
Sklep internetowy Frisco poszerza ofertę asortymentową produktów dla zwierząt domowych. Kategoria Dla Zwierząt obejmuje teraz szeroki wybór karm i przysmaków. To odpowiedź na zapotrzebowanie klientów na kompleksowe zakupy online również dla czworonożnych członków rodziny. W nowej kampanii „Sekretne zakupy zwierząt domowych” lider...
AMS: efektywnościowe rozliczanie retargetowanych reklam wideo
Efektywnościowy model rozliczenia Cost Per View (CPV) jest już dostępny w AMS w retargetingu reklamy OOH na urządzenia mobilne i uwzględnia tylko spoty reklamowe obejrzane w całości.
Saatchi & Saatchi kampanią loterii konsumenckiej OBI
Agencja Saatchi & Saatchi (Publicis Groupe) odpowiada za koncept strategiczno-kreatywny oraz realizację materiałów kampanii promującej „Wielką Loterię w aplikacji heyOBI”. Działania obejmują telewizję, social media oraz content video.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764