logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Dlaczego open source sprawdza się w e-commerce?

  PR 29.06.2021, przeczytano 442 razy
ilustracja

W 2020 roku z GitHub, serwisu udostępniającego darmowy hosting oprogramowania open source, korzystało na świecie 56 milionów developerów, którzy dodali 1,9 miliardów poprawek. To właśnie społeczność skupiająca użytkowników i pasjonatów stanowi siłę napędową open source. Szybka reakcja na potrzeby rynku i innowacyjność to główne powody, dla których ten typ oprogramowania sprawdza się w branży e-commerce.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dlaczego-open-source-sprawdza-sie-w-e-commerce,392079,artykul.html

Open source software (OSS) to oprogramowanie bazujące na ogólnodostępnym kodzie. Umożliwia ono użytkownikom modyfikację rozwiązań na własny użytek. Jest podstawą wielu systemów wykorzystywanych na co dzień przez zwykłych użytkowników, takich jak Android czy Mozilla Firefox. Coraz częściej jednak po open source sięgają również klienci biznesowi. Korzystanie z niego deklaruje już 90% liderów działów IT na świecie, a 79% przewiduje wzrost jego wykorzystania w najbliższych dwóch latach.

Ile kosztuje otwarte oprogramowanie?

Zgodnie z intencją twórców oprogramowania open source, użytkownicy nie muszą się przejmować wątpliwościami związanymi z ochroną własności intelektualnej. Jednak gdy na bazie rozwiązań open source powstaje własny produkt, z którego planujemy korzystać komercyjnie – np. sklep internetowy − konieczne jest zweryfikowanie założeń licencji, na jakiej udostępniane jest oprogramowanie. Wiele z nich umożliwia dowolną modyfikację i użycie jednak z wymogiem zamieszczenia notki o prawie autorskim i licencji.

W przypadku wykorzystania rozwiązania open source w procesie tworzenia własnego e-sklepu konieczne jest również uwzględnienie innych kosztów – hostingu czy pracy developerów.

− Korzystanie z modelu open source w e-commerce można porównać do otrzymania mieszkania w stanie surowym. Konieczna jest inwestycja w wykończenie. Trudno oszacować, jakie to będą koszty, bo wszystko zależy od oczekiwanego standardu, wielkości itp. Zaletą jest jednak możliwość personalizacji, dostosowania oprogramowania do swoich potrzeb. Z kolei stosowanie rozwiązań typu SaaS przypomina wynajem mieszkania. Koszty są bardziej przewidywalne, ale możliwość ingerencji i modyfikacji jest ograniczona – tłumaczy Matthieu Bondu  Country Manager na Polskę w PrestaShop.

Skalowanie biznesu

Elastyczność i możliwość skalowania biznesu to powody, dla których z otwartego oprogramowania korzystają coraz częściej duże sklepy, posiadające w swoim portfolio dziesiątki tysięcy produktów. Na opensourcowej platformie PrestaShop działają między innymi francuskie sklepy - Carrefour i Decathlon (na 30 rynkach krajowych), a w Polsce  – Inglot, Mosquito, Skiteam i Świat Baterii.

Chociaż zastosowanie open source generuje koszty na początku działalności to w długofalowej perspektywie pozwala dostosowywać sklep do swoich potrzeb. Dostępność modułów do integracji z płatnościami, zarządzania logistyką czy promocji umożliwia rozbudowywanie sklepu wraz z rozwojem firmy i powiększaniem bazy klientów. Dodatkowo oprogramowanie open source najlepiej sprawdza się pod kątem SEO.

Platformy OSS to środowisko w którym pracuje wielu developerów. Decydując się na takie rozwiązanie właściciel sklepu internetowego ma więc dostęp do dużej liczby specjalistów, nie jest uzależniony od jednego dostawcy usług.

Społeczność – główna siła open source

W 2020 roku w serwisie GitHub dodano 60 milionów nowych repozytoriów. To aż 35% więcej niż rok wcześniej. Otwarte oprogramowanie zawdzięcza swój rozwój i innowacyjność społeczności, która systematycznie wprowadza poprawki i nowe funkcjonalności do istniejącego kodu.

– Społeczność to kluczowy element ekosystemu, który funkcjonuje wokół open source. Błędy zgłaszane przez indywidualnych użytkowników są analizowane i pomagają wprowadzać kolejne aktualizacje oprogramowania. Taki model umożliwia bieżące odpowiadanie na potrzeby użytkowników – wskazuje Matthieu Bondu

Źródło: PrestaShop

www.prestashop.com

Dodatkowe informacje:

Źródła:
State of Octoverse 2020”
„2021 State of Enterprise Open Source: A Red Hat Report”.
Raport” eCommerce w Polsce 2019. Jak sklepy eCommerce radzą sobie w Internecie”: Senuto

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Fusion shoppers nowym wyzwaniem handlu detalicznego
Eksperci DS Smith twierdzą, że obostrzenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały ewolucję zachowań konsumenckich. W efekcie doszło do narodzin nowego rodzaju konsumenta tzw. fusion shopper. Tego typu osoba dzieli swój czas na zakupy w sklepach stacjonarnych, internetowych i click&collect, stawiając detalistów przed ogromną presją nadążenia za nowymi nawykami...
Umowa o przeniesienie praw autorskich – co powinno się w niej znaleźć?
Z umową o przeniesienie autorskich praw majątkowych wcześniej czy później spotka się każdy twórca. O czym powinien pamiętać twórca, który zamierza podpisać umowę o przeniesienie praw autorskich? Co powinno znaleźć się w prawidłowo stworzonej umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych?
10 faktów o sterowcach Goodyear Blimp
Goodyear eksploatuje sterowce od ponad 100 lat. Kultowe obiekty powietrzne w niebiesko-żółtych barwach stały się rozpoznawalnym symbolem marki dzięki obecności na najważniejszych wydarzeniach sportowo-kulturalnych. Obecnie w Ameryce Północnej i Europie działają cztery statki powietrzne Goodyear Blimp, powszechnie nazywane sterowcami, ale gdyby rozpatrywać je w ujęciu...
Wyzwania w branży tekstylnej dzięki cięciu laserem – Summa L Series
Inwestowanie w nową technologię cięcia może być trudnym zadaniem, w ramach którego uwzględnić trzeba naprawdę sporo czynników. Jednakże w przemyśle tekstylnym sytuacja się zmienia, a zmiany te zachodzą całkiem szybko. Trendy ulegają przekształceniu, a wyzwania, jakim są odpady muszą zostać skutecznie podjęte. Jeśli spojrzeć na niezawodność i wszechstronność cięcia...
Już na etapie pomysłu wprowadzania nowej marki na rynek, wybierania nazwy, pod jaką będziemy działać czy domeny internetowej warto jest pomyśleć o przyszłości. W tym celu dobrze jest „zbadać” czy nowa marka ma szansę na uzyskanie prawnej ochrony w postaci rejestracji znaku towarowego. Co istotniejsze należy też zweryfikować czy wchodząc z nią na rynek nie dojdzie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764