logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Dobra wiadomość dla rynku reklamy zewnętrznej: pasażerowie wracają do kolei

  PR 29.01.2022, przeczytano 334 razy
ilustracja

Po trudnym, pandemicznym 2020 roku kolej wraca – nomen omen – na właściwe tory. Od kwietnia 2021 r. przewozów pasażerskich jest więcej niż przed rokiem. To dobra informacja nie tylko dla kolei, ale też dla rynku reklamy i wielu przedsiębiorców, dla których zmniejszenie ruchu w środkach komunikacji oznaczało ogromne straty.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dobra-wiadomosc-dla-rynku-reklamy-zewnetrznej%3A-pasazerowie-wracaja-do-kolei,394581,artykul.html

Właściciele tablic reklamowych, punktów gastronomicznych, sklepów i kiosków zlokalizowanych wzdłuż linii i stacji kolejowych to tylko niektórzy przedstawiciele biznesów, którzy ucierpieli z powodu zmniejszenia ruchu w przewozach pasażerskich. A ten spadł drastycznie.

Zielone światło

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w kwietniu 2019 r. kolejarze przewieźli 28,15 mln pasażerów, w maju nieco więcej, bo 28,46 mln osób. Po wybuchu pandemii ruch spadł diametralnie. Dla porównania, w kwietniu 2020 r. koleje przewiozły zaledwie 6,1 mln pasażerów, a w maju 9,80 mln. Choć w wakacyjnych miesiącach było ich znów dwa razy więcej, to i tak przewieziono w tym czasie o 8-9 mln pasażerów mniej niż rok wcześniej.

- Zmniejszenie ruchu dało się mocno we znaki branży reklamy. Z powodu pandemii zrezygnowaliśmy z podróży i ruch w kolejach, na trasach znacząco się zmniejszył, w konsekwencji reklamodawcy zredukowali niepotrzebne wydatki marketingowe. Odbicie poczuliśmy dopiero w ubiegłym roku. Budżety reklamowe wróciły wraz ze wzrostem ruchu samochodowego i kolejowego. Dziś sprzedaż reklam w pociągach rośnie szybciej niż popyt na zewnętrzne nośniki. Tymczasem w ubiegłym roku bardzo trudno je było wypełnić – tłumaczy Tomasz Sokół, prezes zarządu OOH.pl, firmy specjalizującej się w reklamie zewnętrznej.

Według danych Publicis po trzech kwartałach 2021 r. rynek reklamy outdoorowej wzrósł o 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu pandemicznego 2020 r. Większy wzrost odnotowano tylko w obszarze reklamy internetowej (23%), telewizja, radio odnotowały nieco mniejsze wzrosty.

Odetchnąć mogą też przedstawiciele kolei, bo powrót pasażerów oznacza dla nich zwiększenie przychodów i pieniądze na inwestycje, a także branże, które dostarczają usługi dla kolei albo działają w okołokolejowym ekosystemie: restauratorzy czy sklepikarze.

Słaby początek roku i mocna końcówka

Co ciekawe jeszcze w styczniu, lutym i marcu ubiegłego roku w porównaniu do 2020 r. koleje notowały spadki. Z miesiąca na miesiąc były one jednak coraz mniejsze. W styczniu 2021 r. przewieziono o 14,9 mln mniej pasażerów, co oznaczało spadek o ponad połowę w porównaniu do roku ubiegłego, ale w marcu patrząc na liczbę pasażerów tych przewozów było już „zaledwie” o 14 proc. mniej. Przełomowy okazał się kwiecień, gdy zanotowano po raz pierwszy dodatki wynik i przewieziono o 7,8 mln pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.  To oznacza wzrost aż o 129 proc. Listopad znów pozytywnie zaskoczył. Według danych UTK wzrost wyniósł 102 proc – w sumie w tym czasie przewieziono aż o 12,6 mln pasażerów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Lepszy rok

Od stycznia do listopada 2021 r. (bo jeszcze UTK nie podsumował całego roku) przewieziono 222 mln osób. Wiadomo, że to już więcej niż w 2020 r., gdy w całym roku podróżowało 209 mln pasażerów. Choć do rekordowego 2019 r.  jeszcze brakuje - przewieziono wówczas 335,9 mln pasażerów – to wiele wskazuje na to, że ta pozytywna zmiana jest trwała.

- Część pracowników wróciła do biur, część lada moment do nich wróci. W szkołach zaczęły się lekcje. Odbicie w branży reklamowej jest dowodem na to, że wracamy do normalności. – zwraca uwagę Tomasz Sokół z OOH.pl. - Komunikacja miejska i koleje znów stają się atrakcyjne dla reklamodawców, bo kontakt z reklamą jest tam znacznie dłuższy niż w Internecie czy telewizji a grupa odbiorców, zróżnicowana i przez to atrakcyjna. Jeszcze w ubiegłym roku podpisaliśmy umowy z Kolejami Mazowieckimi i Wielkopolskimi na obsługę nośników reklamowych, byt móc obsłużyć zwiększony popyt – dodaje.

Widać wzrost

Tendencję rosnącej liczby przewozów dostrzega też Warszawska Kolej Dojazdowa. Według danych zgromadzonych za okres 10 miesięcy 2021 roku z przejazdów pociągami na linii WKD skorzystało 3,8 mln pasażerów, tj. o 207 tys. mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku, ale począwszy od maja przewozów było więcej niż w 2020 roku. W październiku z przejazdów na linii WKD skorzystało jeszcze więcej pasażerów – ponad 560 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 47,13% w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Z kolei PKP Intercity miało ok. 35,5 mln pasażerów w 2021 r., czyli o blisko 9 mln więcej niż rok wcześniej.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy ubiegłego roku, liderem przewozów pasażerskich było Polregio z 25,7 - procentowym udziałem w rynku. Na podium znalazły się Koleje Mazowieckie (20,9 proc.) oraz PKP SKM (12,9%).

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Isa Soares Tonight”: nowy program informacyjny CNN International
CNN International zapowiada nowy program informacyjny „Isa Soares Tonight”, który poprowadzi wyróżniona Emmy dziennikarka Isa Soares. Program wejdzie do europejskiej ramówki stacji 4 lipca i będzie nadawany w regionie EMEA na żywo z siedziby CNN w Londynie co tydzień o godz. 20:00 CET.
Już od najbliższego poniedziałku, 4 lipca br. w ramówce Radia TOK FM znajdą się dwa nowe programy. Audycje „Przewodnik o podróżach” oraz „Przewodnik o kuchni” to nowe, letnie propozycje dla słuchaczy stacji. W czasie wakacji na antenie Radia TOK FM pojawi się również dodatkowe wydanie programu „Jeszcze Więcej Sportu”, a zmianie...
63 proc. ankietowanych dziewcząt doświadczyło różnych form nękania w mediach społecznościowych. 38 proc. osób z niepełnosprawnościami padło ofiarą mowy nienawiści w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie – czytamy w raporcie Think Tanku Parlamentu Europejskiego.
Patrycja Pupiec z redakcji Poradnikzdrowie.pl została laureatką I nagrody w kategorii „Nowotwór - przełamać strach, wygrać życie”. Nasza redakcyjna koleżanka została nagrodzona za artykuł „Ignorancja a może niewiedza? Dlaczego kobiety umierają na raka?”.
Od 28 czerwca anglojęzyczny kanał TVP World jest dostępny bezpłatnie dla odbiorców telewizji naziemnej w Estonii.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764