logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Dobry brief czyli znam cię i wiem czego potrzebujesz

  PR 18.03.2014, przeczytano 1744 razy
ilustracja

Dobry brief to szansa, zarówno dla zleceniodawcy, jak i dla agencji. Dlaczego? Jak powinien wyglądać dobry, albo raczej idealny brief? Oto jest pytanie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dobry-brief-czyli-znam-cie-i-wiem-czego-potrzebujesz,21137,artykul.html

Brief to w najprostszym ujęciu po prostu zestaw informacji o kliencie, potrzebnych agencji do stworzenia kampanii. Patrząc z drugiej strony to zatem sprecyzowane oczekiwania zleceniodawcy stawiane zleceniobiorcy. To więc podstawa znajomości i zrozumienia czego jedna strona chce od drugiej, jakiego zakresu i efektów działań się spodziewa. Wydaje się zatem, że wiadomości i szczegółów nigdy za wiele. Nie bez powodu jednak dokument ten określa się właśnie angielskim „brief”, czyli zwięzły, treściwy, krótki. Chodzi bowiem o to, by informacje były możliwie jak najbardziej konkretne, związane bezpośrednio z kwestiami kluczowymi dla stworzenia najlepiej dopasowanej, trafnej oferty. Co zatem powinien zawierać dobry brief?

Punkt pierwszy to oczywiście prezentacja firmy. Profil działalności, historia przedsiębiorstwa, jego struktura... Wszystko to może się przydać, może stać się dla agencji inspiracją po warunkiem, że zostało poddane selekcji, ujęte zwięźle, w kilku zdaniach.

Kolejne elementy to tło sytuacyjne, przedstawienie marki i produktu, opis konkurencji i grupy docelowej oraz cele marketingowe. Wszystkie te elementy ujęte jasno i jednoznacznie stawiają doświadczonego eksperta z agencji interaktywnej wobec wyzwania, któremu wie jak sprostać.

Elementem istotnym jest też tak zwana obietnica marki. Producent musi bowiem mieć świadomość co obiecuje swojemu klientowi, czego klient spodziewa się w momencie zakupu danej rzeczy. Warto też zaznajomić agencję z dotychczas przeprowadzonymi działaniami reklamowymi wobec danego produktu. Stosunek zleceniodawcy do tych działań, wnioski z ich przeprowadzenia pozwalają w sposób bezpośredni określić jaką ścieżką firma chce, bądź nie chce dalej podążać.

Oczywiście w briefie muszą znaleźć się też inne, bardzo konkretne elementy, a mianowicie budżet i timing. Znajomość tych wytycznych decyduje o możliwości stworzenia najbardziej dopasowanej kampanii, użyciu trafnych narzędzi i ścieżek w odpowiednim czasie i przy danych nakładach.

Powyższe elementy to podstawa. Nie można jednak zapominać, że każda sytuacja jest inna. Brief idealny to taki, który jest skondensowany, dopasowany do firmy, marki, oczekiwań. Stanowi on inspirację, a nie ciąg niespójnych informacji. Praktyka pozostawia agencjom jednak jeszcze możliwość tak zwanego debriefingu, a więc spotkania precyzującego, uszczegóławiającego ewentualne kwestie. Profesjonaliści wiedzą bowiem jakich informacji potrzebują i będą o nie zabiegać w celu osiągnięcia tego na czym obu stronom najbardziej zależy - efektywnej, skutecznej akcji, reakcji konsumentów i ostatecznym sukcesie.

Przy tworzeniu briefu należy oprzeć się ewentualnej pokusie chociażby lekkiego podkoloryzowania własnej firmy, marki. Należy pamiętać, że brief to nie reklama. To konkret, autentyk, który pozwala agencji poznać firmę i stworzyć dla niej coś, co naprawdę okaże się marketingowym sukcesem – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET – Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że dobry brief się po prostu opłaca. To oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Źródło: GRUPA 365NET

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764