logo
WIADOMOŚCI

Dorobek Karola Śliwki na wystawie „Polskie Projekty Polscy Projektanci”

   13.07.2018, przeczytano 556 razy
ilustracjastrzałka

Podczas piątej wystawy z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, Muzeum Miasta Gdyni zaprezentuje dorobek Karola Śliwki (ur. 1932), wybitnego grafika, autora ponad 400 znaków graficznych, które przez ostatnie 60 lat współtworzyły codzienność Polaków, kształtując ikonosferę przestrzeni publicznej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dorobek-karola-sliwki-na-wystawie-_polskie-projekty-polscy-projektanci_,37237,artykul.html

Będzie to największa do tej pory wystawa monograficzna poświęcona temu twórcy, obejmująca projekty, szkice, notatki, fotografie, obrazy i obiekty z prywatnego, nieudostępnianego do tej pory archiwum Karola Śliwki, uzupełnione o prace z instytucji i muzeów z całego kraju oraz przedmioty z kolekcji prywatnych.

Karol Śliwka jest bardzo wszechstronnym twórcą. Ma w swoim dorobku projekty opakowań, okładek książek i płyt, znaczków oraz plakatów. Szczególne miejsce w jego karierze zajmują jednak znaki graficzne, stworzone m.in. dla Instytutu Matki i Dziecka, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, Biblioteki Narodowej, firmy Adamed czy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Niektóre z nich są dziś uznawane za kultowe – nie ma chyba w Polsce osoby, która nie kojarzyłaby charakterystycznej, typograficznej skarbonki PKO Banku Polskiego.

W hołdzie dla twórczości Karola Śliwki powstał mural prezentujący zaprojektowane przez niego znaki graficzne. Można go oglądać w Gdyni, przy ulicy Obrońców Wybrzeża.

Choć wiele projektów Karola Śliwki po dziś dzień funkcjonuje w przestrzeni publicznej i w świadomości kolejnych pokoleń, to on sam jako autor wielokrotnie pozostaje anonimowy. Na wystawie oddamy więc głos Karolowi Śliwce: cytaty wybrane z rozmów z twórcą prowadzić nas będą przez kolejne etapy życia i twórczości mistrza. Pełne humoru i nostalgii historie barwnie opowiedziane przez Karola Śliwkę, pozwolą spojrzeć na pracę projektanta grafiki „od kuchni” oraz przybliżą realia kolejnych etapów jego twórczości, począwszy od PRL, przez okres transformacji ustrojowej aż do czasów współczesnych. Rozłożymy na czynniki pierwsze najbardziej charakterystyczne znaki Śliwki, analizując ich poszczególne elementy i opowiadając stojące za nimi historie i anegdoty. Zastanowimy się co sprawia, że znak jest dobry, oraz jakie elementy czynią go rozpoznawalnym.

Na przykładzie autentycznych obiektów z pracowni projektanta pokażemy tradycyjny warsztat grafika: narzędzia, materiały i techniki, które dziś, w epoce wszechobecnej technologii, odchodzą w zapomnienie. Zastanowimy się, co inspiruje grafika, którego prace współkształtowały codzienność kilku pokoleń, oraz czy jego pracę należy postrzegać w kategoriach rzemiosła, czy może raczej sztuki. Wreszcie, analizując twórczość doświadczonego projektanta „z zasadami”, zapytamy o wartości, jakie może nieść ze sobą projektowanie graficzne.

  • KURATORZY: Patryk Hardziej, Agata Abramowicz, Agnieszka Drączkowska
  • WERNISAŻ WYSTAWY: 7.07.2018, godz. 18:00
  • CZAS TRWANIA WYSTAWY: 8.07.2018 – 14.10.2018
  • MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia
  • PARTNER STRATEGICZNY WYSTAWY: PKO Bank Polski
  • PARTNER WYSTAWY: Centrum Designu Gdynia, Pomorski Park Naukowo Technologiczny, Teatr Miejski w Gdyni, Pan tu nie stał, drukomat, Muzeum Poczty Polskiej i Telekomunikacji we Wrocławiu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, traffic design, Biblioteka Narodowa, DS Smith, Hardziej Studio,
  • PATRONI MEDIALNI: F5, GRAFMAG, LabelMagazine, ELLE decoration, STGU – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Radio Gdańsk, Dziennik Bałtycki, Kurier Gdyński, magazyn Together, trojmiasto.pl


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Po otrzymaniu oświadczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego w sprawie wizualnizacji logo portu „Solidarność” otrzymaliśmy dodatkowe wyjaśnienia ze strony agencji Partner of Promotion, które publikujemy w oryginale poniżej.
W związku z publikacją jednej z wizualizacji nowego logotypu Centralnego Portu Komunikacyjnego zawierającej grafikę przedstawiającą projekt lotniska Amsterdam Schiphol, pragniemy oświadczyć, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd przez wykonawcę identyfikacji wizualnej. Studio Graficzne Podpunkt, które przygotowywało dla nas materiały graficzne nie posiadało praw do w/w...
Ricoh ze złotym wyróżnieniem w rankingu Ecovadis
Ricoh po raz czwarty z rzędu zostało wyróżnione za działania w obszarze zrównoważonego rozwoju w rankingu EcoVadis i uzyskało najwyższy, złoty stopień. Firma została doceniona za konsekwentnie realizowane założenia przyjętych przez ONZ Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Komputronik startuje ze świąteczną kampanią
Rusza świąteczna kampania Komputronik, która będzie trwała aż do Wigilii Bożego Narodzenia. Szereg działań promocyjnych otwiera trwająca 30 dni loteria, w której pula nagród wynosi ponad 100 tys. złotych. Nagrody rzeczowe będzie można zdobywać codziennie, aż do 15 grudnia. W wielkim finale zwycięzca otrzyma bon na 20 tys. złotych do wykorzystania w salonach...
29 listopada: PR & Marketing Days – najlepsi z najlepszych
W dniach 29-30 listopada w siedzibie dziennika „Rzeczpospolitej”  przy ul. Prostej 51 w Warszawie odbędzie się wydarzenie z cyklu PR & MARKETING DAYS. Partnerem merytorycznym jest agencja MSL GROUP. Celem warsztatów jest zaprezentowanie praktycznych rozwiązań w dziedzinie marketingu i public relations.
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone