logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

CASE STUDY: Drewno i Mechaniczna Pomarańcza

   20.03.2003, przeczytano 24757 razy

Spośród wszystkich rodzajów szyldów jakie miałem okazję wykonywać, najbardziej cenię sobie realizacje w naturalnym drewnie. Aby odsłonić całą jego urodę - układ słojów, kolory, strukturę - przy wykonywaniu grafiki stosuję technikę piaskowania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drewno-i-mechaniczna-pomarancza,1540,artykul.html

Firmy reklamowe coraz częściej sięgają po ten rodzaj środków wyrazu, zwracając się do nas o wykonanie próbek pozwalających pokazać ich klientom możliwości tej techniki. Jedną z takich realizacji było demo dla Studia Twórczych Pomysłów "Mechaniczna Pomarańcza"

Projekt



Piaskowanie wymaga użycia wycinanej na ploterze folii, a zatem potrzebny jest projekt w formacie wektorowym. Można go przygotować w każdym edytorze wektorowym - np. Corelu. Moje doświadczenie pokazuje, że grubość najcieńszych linii wycinanych w folii do piaskowania nie powinna być mniejsza niż 1 mm, a pojedynczy punkt nie powinien mieć mniej niż 2,5 mm średnicy. W związku z tym projekt musi mieć odpowiednią wielkość, albo drobne szczegóły nie powinny przekraczać tych granicznych wartości.

Drewno
Wybór drewna ma zasadnicze znaczenie dla końcowego efektu. Należy zwrócić uwagę na sęki i usłojenie.



W pokazanym tu przypadku wybrałem drewno olszynowe, właśnie ze względu na rodzaj i kształt usłojenia. Wszystko jednak zależy od tego, co chcecie osiągnąć. Np. sęki mogą być wadą albo zaletą deski. Mogą przeszkadzać w drążeniu, gdy wypadają w miejscu grafiki, ale można też wykorzystać je jako dekorację lub element grafiki.

Klejenie folii
Po przycięciu blatu na wymiar, wyciąłem na ploterze i przykleiłem szablon z folii do piaskowania.



Aby cała praca nie poszła na marne i aby nie trzeba było zaczynać wszystkiego od nowa (łącznie z przygotowaniem nowej deski!) warto zwrócić uwagę na poprawne przyklejenie folii. Różnią się one właściwościami oraz rodzajem kleju. Nie wszystkie folie, które sprawdzają się na kamieniu i szkle, dobrze pracują na drewnie. Przy piaskowaniu drewna używane ciśnienia są dużo większe niż przy innych okazjach i powietrze z piaskiem może poderwać lub spalić źle naniesioną folię.

Piaskowanie



Jeżeli nie posiadacie odpowiedniego sprzętu, piaskowanie można zlecić wyspecjalizowanej firmie - np. zajmującej się czyszczeniem metalu z rdzy. Z drugiej jednak strony tracimy w takim wypadku kontrolę nad tym, co się dzieje z naszym szyldem. Do piaskowania potrzebny jest kompresor o sporej wydajności (od ok. 60 m3/h). Jeśli chcecie sami spróbować piaskowania, kilka rad praktycznych:
- piaskujemy pod kątem prostym (chyba że chcemy osiągnąć jakiś specyficzny efekt)
- głębokość reliefu regulujemy poprzez zmianę czasu piaskowania
- ciśnienie ustawiamy w zależności od tego jakiej wielkości dyszą dysponujemy
- i najważniejsze: w czasie piaskowania musimy stosować środki ochrony dróg oddechowych, czyli po prostu dobrze dopasowaną maskę!

Wykończenie
Szyld wykończyłem malując drewno. Do dyspozycji jest wiele rodzajów farb. W naszej firmie używamy farb i lakierów olejnych. Są trudniejsze w użyciu, bo każdą kolejną warstwę koloru maluje się po odczekaniu ok. 24 godzin. Są one jednak moim zdaniem najtrwalsze z ogólnie dostępnych, szczególnie przy zastosowaniu na zewnątrz - tym bardziej, jeśli prawidłowo się je stosuje.



Świetnym pomysłem na wykończenie reliefowych realizacji w drewnie jest dodanie trójwymiarowego akcentu. Nie zawsze musi być on wykonany z drewna. Pokazany szyld nabrał ostatecznego charakteru poprzez dodanie pomarańczy i listka, które zostały wyrzeźbione z pianki HDU (High Density Urethane - pianka o wysokiej gęstości, w tym wypadku SignFoamII).

Technika którą opisałem jest pracochłonna i czasochłonna ale daje rezultat, który ogląda się z przyjemnością. Wyróżnia się ona wśród plastikowych i blaszanych reklam. Zastosowanie drewna daje okazję do podkreślenia prestiżu, przywiązania do tradycji, związków z naturą - świetnie sprawdza się np. w wypadku firm i lokali z branży spożywczej. W praktyce nie spotkałem zresztą branży, do której szyld drewniany by nie pasował. Walory drewna powodują, że nawet przeciętne pod względem plastycznym projekty zyskują nową jakość.

Zbigniew Grzemski
www.szyldydrewniane.com.pl

Autor jest właścicielem firmy reklamowej Profil-Abanga, specjalizującej się w realizacjach w drewnie.


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Bardzo mi się podoba ta technika. Odpowiednie zastosowanie drewna jest zawsze efektowne (w powiązaniu z dobrym pomysłem i profesjonalnym wykonaniem oczywiście).

Najnowsze w tym dziale

Działania marek w okresie pandemii
Część marek działających na polskim rynku zintensyfikowały działania komunikacyjne skierowane do klientów i pracowników, jednak większość wstrzymała informowanie o swoich działaniach – wynika z tygodniowego podsumowania działań marek przygotowanego przez agencję Magna Talenta, specjalizującą się w budowaniu wizerunku marek, w tym prezesów największych, polskich...
Wszelkie zmiany, w szczególności te nagłe i narzucone odgórnie, budzą opór pracowników. Jednak w czasie panującej epidemii komunikacja zmian jest nieunikniona. Przedsiębiorstwa, chcąc utrzymać biznes, muszą dostosować się do okoliczności i wdrożyć nowe systemy oparte o pracę zdalną, automatyzację, nowe technologie czy sprzedaż on-line....
W czasie pandemii przed markami stanęły nowe wyzwania i ograniczenia. Agencja Dziadek do orzechów postanowiła podzielić się swoimi przemyśleniami, na temat tego jak w czasie panującego kryzysu powinny zachowywać się marki. „Komunikacja w pandemii” to opracowanie zawierające praktyczne rady dla każdego marketera i agencji reklamowych.
Reklama DOOH i jej wpływ na pokolenie Millenialsów
Zaletą kreowania reklam skierowanych do pokolenia Z i Millenialsów jest fakt, iż większość osób zaliczanych do tej grupy populacji dorastało wraz z rozwojem cyfrowych mediów. Jednak pokolenie Millenialsów ma również  bardzo częsty kontakt z reklamą, co może budzić w nim poczucie, iż już wcześniej natknęli się na podobną formę przekazu....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764