logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

CASE STUDY: Drewno i Mechaniczna Pomarańcza

   20.03.2003, przeczytano 26002 razy

Spośród wszystkich rodzajów szyldów jakie miałem okazję wykonywać, najbardziej cenię sobie realizacje w naturalnym drewnie. Aby odsłonić całą jego urodę - układ słojów, kolory, strukturę - przy wykonywaniu grafiki stosuję technikę piaskowania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drewno-i-mechaniczna-pomarancza,1540,artykul.html

Firmy reklamowe coraz częściej sięgają po ten rodzaj środków wyrazu, zwracając się do nas o wykonanie próbek pozwalających pokazać ich klientom możliwości tej techniki. Jedną z takich realizacji było demo dla Studia Twórczych Pomysłów "Mechaniczna Pomarańcza"

Projekt



Piaskowanie wymaga użycia wycinanej na ploterze folii, a zatem potrzebny jest projekt w formacie wektorowym. Można go przygotować w każdym edytorze wektorowym - np. Corelu. Moje doświadczenie pokazuje, że grubość najcieńszych linii wycinanych w folii do piaskowania nie powinna być mniejsza niż 1 mm, a pojedynczy punkt nie powinien mieć mniej niż 2,5 mm średnicy. W związku z tym projekt musi mieć odpowiednią wielkość, albo drobne szczegóły nie powinny przekraczać tych granicznych wartości.

Drewno
Wybór drewna ma zasadnicze znaczenie dla końcowego efektu. Należy zwrócić uwagę na sęki i usłojenie.



W pokazanym tu przypadku wybrałem drewno olszynowe, właśnie ze względu na rodzaj i kształt usłojenia. Wszystko jednak zależy od tego, co chcecie osiągnąć. Np. sęki mogą być wadą albo zaletą deski. Mogą przeszkadzać w drążeniu, gdy wypadają w miejscu grafiki, ale można też wykorzystać je jako dekorację lub element grafiki.

Klejenie folii
Po przycięciu blatu na wymiar, wyciąłem na ploterze i przykleiłem szablon z folii do piaskowania.



Aby cała praca nie poszła na marne i aby nie trzeba było zaczynać wszystkiego od nowa (łącznie z przygotowaniem nowej deski!) warto zwrócić uwagę na poprawne przyklejenie folii. Różnią się one właściwościami oraz rodzajem kleju. Nie wszystkie folie, które sprawdzają się na kamieniu i szkle, dobrze pracują na drewnie. Przy piaskowaniu drewna używane ciśnienia są dużo większe niż przy innych okazjach i powietrze z piaskiem może poderwać lub spalić źle naniesioną folię.

Piaskowanie



Jeżeli nie posiadacie odpowiedniego sprzętu, piaskowanie można zlecić wyspecjalizowanej firmie - np. zajmującej się czyszczeniem metalu z rdzy. Z drugiej jednak strony tracimy w takim wypadku kontrolę nad tym, co się dzieje z naszym szyldem. Do piaskowania potrzebny jest kompresor o sporej wydajności (od ok. 60 m3/h). Jeśli chcecie sami spróbować piaskowania, kilka rad praktycznych:
- piaskujemy pod kątem prostym (chyba że chcemy osiągnąć jakiś specyficzny efekt)
- głębokość reliefu regulujemy poprzez zmianę czasu piaskowania
- ciśnienie ustawiamy w zależności od tego jakiej wielkości dyszą dysponujemy
- i najważniejsze: w czasie piaskowania musimy stosować środki ochrony dróg oddechowych, czyli po prostu dobrze dopasowaną maskę!

Wykończenie
Szyld wykończyłem malując drewno. Do dyspozycji jest wiele rodzajów farb. W naszej firmie używamy farb i lakierów olejnych. Są trudniejsze w użyciu, bo każdą kolejną warstwę koloru maluje się po odczekaniu ok. 24 godzin. Są one jednak moim zdaniem najtrwalsze z ogólnie dostępnych, szczególnie przy zastosowaniu na zewnątrz - tym bardziej, jeśli prawidłowo się je stosuje.



Świetnym pomysłem na wykończenie reliefowych realizacji w drewnie jest dodanie trójwymiarowego akcentu. Nie zawsze musi być on wykonany z drewna. Pokazany szyld nabrał ostatecznego charakteru poprzez dodanie pomarańczy i listka, które zostały wyrzeźbione z pianki HDU (High Density Urethane - pianka o wysokiej gęstości, w tym wypadku SignFoamII).

Technika którą opisałem jest pracochłonna i czasochłonna ale daje rezultat, który ogląda się z przyjemnością. Wyróżnia się ona wśród plastikowych i blaszanych reklam. Zastosowanie drewna daje okazję do podkreślenia prestiżu, przywiązania do tradycji, związków z naturą - świetnie sprawdza się np. w wypadku firm i lokali z branży spożywczej. W praktyce nie spotkałem zresztą branży, do której szyld drewniany by nie pasował. Walory drewna powodują, że nawet przeciętne pod względem plastycznym projekty zyskują nową jakość.

Zbigniew Grzemski
www.szyldydrewniane.com.pl

Autor jest właścicielem firmy reklamowej Profil-Abanga, specjalizującej się w realizacjach w drewnie.


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Bardzo mi się podoba ta technika. Odpowiednie zastosowanie drewna jest zawsze efektowne (w powiązaniu z dobrym pomysłem i profesjonalnym wykonaniem oczywiście).

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764