logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

CASE STUDY: Drewno i Mechaniczna Pomarańcza

   20.03.2003, przeczytano 24822 razy

Spośród wszystkich rodzajów szyldów jakie miałem okazję wykonywać, najbardziej cenię sobie realizacje w naturalnym drewnie. Aby odsłonić całą jego urodę - układ słojów, kolory, strukturę - przy wykonywaniu grafiki stosuję technikę piaskowania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drewno-i-mechaniczna-pomarancza,1540,artykul.html

Firmy reklamowe coraz częściej sięgają po ten rodzaj środków wyrazu, zwracając się do nas o wykonanie próbek pozwalających pokazać ich klientom możliwości tej techniki. Jedną z takich realizacji było demo dla Studia Twórczych Pomysłów "Mechaniczna Pomarańcza"

Projekt



Piaskowanie wymaga użycia wycinanej na ploterze folii, a zatem potrzebny jest projekt w formacie wektorowym. Można go przygotować w każdym edytorze wektorowym - np. Corelu. Moje doświadczenie pokazuje, że grubość najcieńszych linii wycinanych w folii do piaskowania nie powinna być mniejsza niż 1 mm, a pojedynczy punkt nie powinien mieć mniej niż 2,5 mm średnicy. W związku z tym projekt musi mieć odpowiednią wielkość, albo drobne szczegóły nie powinny przekraczać tych granicznych wartości.

Drewno
Wybór drewna ma zasadnicze znaczenie dla końcowego efektu. Należy zwrócić uwagę na sęki i usłojenie.



W pokazanym tu przypadku wybrałem drewno olszynowe, właśnie ze względu na rodzaj i kształt usłojenia. Wszystko jednak zależy od tego, co chcecie osiągnąć. Np. sęki mogą być wadą albo zaletą deski. Mogą przeszkadzać w drążeniu, gdy wypadają w miejscu grafiki, ale można też wykorzystać je jako dekorację lub element grafiki.

Klejenie folii
Po przycięciu blatu na wymiar, wyciąłem na ploterze i przykleiłem szablon z folii do piaskowania.



Aby cała praca nie poszła na marne i aby nie trzeba było zaczynać wszystkiego od nowa (łącznie z przygotowaniem nowej deski!) warto zwrócić uwagę na poprawne przyklejenie folii. Różnią się one właściwościami oraz rodzajem kleju. Nie wszystkie folie, które sprawdzają się na kamieniu i szkle, dobrze pracują na drewnie. Przy piaskowaniu drewna używane ciśnienia są dużo większe niż przy innych okazjach i powietrze z piaskiem może poderwać lub spalić źle naniesioną folię.

Piaskowanie



Jeżeli nie posiadacie odpowiedniego sprzętu, piaskowanie można zlecić wyspecjalizowanej firmie - np. zajmującej się czyszczeniem metalu z rdzy. Z drugiej jednak strony tracimy w takim wypadku kontrolę nad tym, co się dzieje z naszym szyldem. Do piaskowania potrzebny jest kompresor o sporej wydajności (od ok. 60 m3/h). Jeśli chcecie sami spróbować piaskowania, kilka rad praktycznych:
- piaskujemy pod kątem prostym (chyba że chcemy osiągnąć jakiś specyficzny efekt)
- głębokość reliefu regulujemy poprzez zmianę czasu piaskowania
- ciśnienie ustawiamy w zależności od tego jakiej wielkości dyszą dysponujemy
- i najważniejsze: w czasie piaskowania musimy stosować środki ochrony dróg oddechowych, czyli po prostu dobrze dopasowaną maskę!

Wykończenie
Szyld wykończyłem malując drewno. Do dyspozycji jest wiele rodzajów farb. W naszej firmie używamy farb i lakierów olejnych. Są trudniejsze w użyciu, bo każdą kolejną warstwę koloru maluje się po odczekaniu ok. 24 godzin. Są one jednak moim zdaniem najtrwalsze z ogólnie dostępnych, szczególnie przy zastosowaniu na zewnątrz - tym bardziej, jeśli prawidłowo się je stosuje.



Świetnym pomysłem na wykończenie reliefowych realizacji w drewnie jest dodanie trójwymiarowego akcentu. Nie zawsze musi być on wykonany z drewna. Pokazany szyld nabrał ostatecznego charakteru poprzez dodanie pomarańczy i listka, które zostały wyrzeźbione z pianki HDU (High Density Urethane - pianka o wysokiej gęstości, w tym wypadku SignFoamII).

Technika którą opisałem jest pracochłonna i czasochłonna ale daje rezultat, który ogląda się z przyjemnością. Wyróżnia się ona wśród plastikowych i blaszanych reklam. Zastosowanie drewna daje okazję do podkreślenia prestiżu, przywiązania do tradycji, związków z naturą - świetnie sprawdza się np. w wypadku firm i lokali z branży spożywczej. W praktyce nie spotkałem zresztą branży, do której szyld drewniany by nie pasował. Walory drewna powodują, że nawet przeciętne pod względem plastycznym projekty zyskują nową jakość.

Zbigniew Grzemski
www.szyldydrewniane.com.pl

Autor jest właścicielem firmy reklamowej Profil-Abanga, specjalizującej się w realizacjach w drewnie.


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Bardzo mi się podoba ta technika. Odpowiednie zastosowanie drewna jest zawsze efektowne (w powiązaniu z dobrym pomysłem i profesjonalnym wykonaniem oczywiście).

Najnowsze w tym dziale

Besymbio - jak wprowadzić markę kosmetyków w czasie pandemii?
Polska marka innowacyjnych naturalnych produktów, których skład opiera się na certyfikowanych wyciągach roślinnych zamkniętych w szklanych opakowaniach – tym właśnie jest BeSymbio. Launch tego brandu jest potwierdzeniem na to, że nie warto odkładać realizacji biznesowych marzeń na później, pomimo trudnego czasu pandemii. Jakie działania miały miejsce w pierwszych tygodniach...
Od chwili, gdy więcej czasu spędzamy w domach, a mniej w galeriach, handel internetowy jest na fali. Jednocześnie wraz z recesją stajemy się mniej skłonni do beztroskich zakupów. E-sklepy już się na nią przygotowują i zmieniają swoją strategię działania. Eksperci Shoper opisują pięć zjawisk, które będą się umacniać w świecie postpandemicznym.
Wiarygodność to podstawa, czyli o plasowaniu eksperta w mediach
Ekspert dla mediów to nie tylko specjalista w konkretnej dziedzinie. To także osoba, która w zrozumiały dla odbiorców sposób, potrafi przekazać swoją wiedzę. Jak wygląda proces budowania wizerunku eksperta w mediach i na co zwrócić uwagę we współpracy na linii PR-owiec-dziennikarz w tym aspekcie?
Rozszerzona rzeczywistość w reklamie to już nie science fiction
Firmom z każdej branży coraz trudniej wyróżnić się na rynku, zaangażować odbiorców i ich utrzymać. Klienci oczekują silnych bodźców i prawdziwych emocji, które umocnią autentyczność marki i jej historię. Według badań, ich uwagę można jednak przyciągnąć jedynie na 8 sekund. O ten czas rywalizują dziesiątki komunikatów jednocześnie....
Co wyróżnia najlepsze programy lojalnościowe?
Najlepsze programy lojalnościowe to takie, które angażują klientów i budują emocjonalny związek pomiędzy marką i jej odbiorcami. A jednak, wiele z nich opiera się na podobnych mechanizmach. Dlatego postanowiliśmy wyodrębnić najlepsze pomysły na programy lojalnościowe i zebrać je w jednym tekście.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764