logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Druk na płótnie - rozmazany tusz

Strona 1/2  1 2

| 27.03.2023 10:03

Witam,

czy może wie ktoś z Was, dlaczego czarny tusz się rozmazuje na wydruku na płótnie? Wydruk jest wyschnięty, płótno polycotton matt oprofilowane. Wystarczy delikatnie przejechać palcem i powstają błyszczące ślady, a pod mocniejszym naciskiem i pociągnięciem palcem - rozmazuje się, tak jak na zdjęciu. Ploter to Canon Pro-2000.

Miniaturka

brak ikonki
+ +

Jasło
wiadomości: 9
w Signs.pl od 22.01.2015
IP: 83.26.211.XXX

| 27.03.2023 11:03

Bo taka jest natura matowych płócien i matowych papierów oraz czarnego matowego tuszu pigmentowego.

Nie do przeskoczenia. Tak samo jest na pigmentowych Epsonach, HP, Canonach. Również na HP Latex.
Możliwe, że nie będzie tego efektu na solwencie, nie wiem.

Płótno możesz zalakierować lub zawerniksować, to będzie zapobiegać uszkodzeniom.

brak ikonki
+ + + +

Gdańsk
wiadomości: 365
w Signs.pl od 03.09.2015
IP: 89.69.144.XXX

| 28.03.2023 09:03

Dzięki za odpowiedź, no to mnie zmartwiłeś. Miałem wcześniej płótno na którym ten efekt prawie w ogóle nie występował, niestety firma wycofała je ze sprzedaży i teraz poszukuję podobnego (polycotton matt) w zbliżonej cenie, ale na każdym póki co z czarnym tuszem są takie problemy.

brak ikonki
+ +

Jasło
wiadomości: 9
w Signs.pl od 22.01.2015
IP: 83.26.211.XXX

| 28.03.2023 11:03

Na czysto bawełnianym płótnie dostosowanym do druku pigmentowego efekt nie występuje. Przynajmniej u mnie, a jakiś wyjątkowy pod tym względem się nie czuje.
Canvas 100% bawełniany ma np. API, Pakuła, Centrumpapieru...

I absolutnie nie zgodzę się z tym że tusz MK w połączeniu z papierami matowymi się marze - jaki byłby wtedy jego sens? 90% papierów fineart to papiery matowe dedykowane do druku tuszem MK.

brak ikonki
+ + + +

Suche Beskidzka
wiadomości: 305
w Signs.pl od 30.10.2016
IP: 45.90.1.XXX

| 28.03.2023 16:03

Na porządnym papierze lub płótnie nie rozmazuje się. Ale MK zawsze daje ładną "aksamitną" powierzchnię. I wystarczy lekko przejechać paznokciem, albo potrzeć innym papierem (jeśli położysz arkusz na arkusz), by w tym miejscu czarny zmienić się aksamitnego na lekko połyskliwy, przetarty czy jak to nazwać.

I tak jest we wszystkich tuszach, wszystkich producentów, i na wszystkich fineartowych Hahnemuhle, Inova itd.

brak ikonki
+ + + +

Gdańsk
wiadomości: 365
w Signs.pl od 03.09.2015
IP: 89.69.144.XXX

| 28.03.2023 16:03

Na papierze mi się to nigdy nie przytrafiło, jedynie na płótnie. Szczególnie na poliestrowych jest to najbardziej widoczne. Miałem próbkę bawełnianego i dzisiaj zrobiłem test. Rzeczywiście ten czarny się nie rozmazuje. Pewnie trzeba będzie się przerzucić na 100% cotton.

brak ikonki
+ +

Jasło
wiadomości: 9
w Signs.pl od 22.01.2015
IP: 185.200.81.XXX

| 12.04.2023 11:04

Muszę w 100% przyznać rację akwilon_pl, praktycznie na każdym matowym papierze i płótnie, także tych najdroższych matowych FineArt'ach efekt przetarcia na czarnym i mocnych granatach jest zauważalny.
Na jednych jest to mniej widoczne, a na innych bardziej.
Nawet Hahnemuhle na swojej stronie informuje, że wydruki pigmentowe się ścierają.
MBK jest wyjątkowo czuły.
Jak znajdziesz "idealne" płótno matowe na którym nie będzie widocznych przetarć, to podziel się tą informacją.

avatar użytkownika
+ + + +

Bielsko-Biała
wiadomości: 234
w Signs.pl od 03.05.2013
IP: 83.13.130.XXX

| 12.04.2023 12:04

a nie jest tak ze za mat odpowiada własnie powierzchnia i zasadniczo nie unikniesz przetarcia i nabłyszczania właśnie z tego powodu ?
podobnie jak błyszczące ale nie supertwarde powierzchnie tez się łatwo rysują i cały efekt psu w d ?

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + +

bielsko
wiadomości: 2074
w Signs.pl od 31.01.2008
IP: 46.204.108.XXX

| 19.04.2023 07:04

pxl666, 2023-04-12 12:09
a nie jest tak ze za mat odpowiada własnie powierzchnia i zasadniczo nie unikniesz przetarcia i nabłyszczania właśnie z tego powodu ?
podobnie jak błyszczące ale nie supertwarde powierzchnie tez się łatwo rysują i cały efekt psu w d ?


Po części masz rację. Jedno podłoże matowe różni się od drugiego. Przykładowo - wydruki głęboko czarne na TECCO Matt 230 gram lub TECCO Pastell Matt 225 gram będą podatne na przetarcia, podobnie jak wiele podłoży typu FineArt, a te same wydruki na HP Litho Realistic 269 gram nie będą tak podatne na smugi i wybłyszczenia.
To samo jest z płótnami.
W przypadku wydruków pigmentowych na Canonach to jest kumulacja dwóch rzeczy, czyli podłoża o którym powyżej i atramentu MBK (czarny matowy). Wśród 12-tu atramentów Canony mają dwa czarne: "czarny matowy" - MBK, i "czarny fotograficzny" - BK).

avatar użytkownika
+ + + +

Bielsko-Biała
wiadomości: 234
w Signs.pl od 03.05.2013
IP: 83.13.130.XXX

| 19.04.2023 10:04

To nie jest cecha Canonów, tylko tuszu matt black i matowego podłoża. Ten sam efekt występuje na Canonach, Epsonach, HP.
Może się wydawać, że to zależy od konkretnego papieru lub płótna i tuszu, ale to niezupełnie o to chodzi.
Zależy od papieru/płótna oraz PROFILU, a konkretnie od ustawionego ink limit. Im więcej tuszu położone, tym jest ładniejszy i wrażliwszy na dotyk.
100% MBK na jednym papierze to może być 1 ml na kartce, a na innym (z innym ustawionym profilem) będzie np. 3 ml na kartce. A że fabryczne profile producentów mają różne ustawienia ink limit, to można się zasugerować.

brak ikonki
+ + + +

Gdańsk
wiadomości: 365
w Signs.pl od 03.09.2015
IP: 89.69.144.XXX
Strona 1/2  1 2
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764