logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Druk wielkoformatowy i produkcja POS: Co grafik wiedzieć powinien? - cz. 2.

  PR 20.08.2017, przeczytano 1292 razy
ilustracja

O tym, że druk rządzi się swoimi prawami wie każdy, kto choć raz miał z nim styczność. Dlatego odpowiednie przygotowanie plików do druku to absolutna konieczność, by efekt był taki, jakiego oczekujemy. Kontynuujemy wątek właściwego przygotowania projektu, by przede wszystkim klient, ale również drukarnia byli zadowoleni ze współpracy. oczekujemy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/druk-wielkoformatowy-i-produkcja-pos%3A-co-grafik-wiedziec-powinien---cz.-2.,33444,artykul.html

To prawdziwy temat-rzeka, zatem w dzisiejszym poście kontynuujemy wątek właściwego przygotowania projektu, by zarówno drukarnia wielkoformatowa, jak i jej klienci byli zadowoleni ze współpracy.

Opisaliśmy już kilka podstawowych parametrów, których należy dopilnować, przygotowując plik do druku. Dziś zwrócimy uwagę jeszcze na inne bardzo istotne elementy techniczne.

Fonty

Wszystkie czcionki (fachowo zwane fontami) wykorzystywane w projekcie przed przesłaniem do drukarni powinny zostać zamienione na krzywe (lub spłaszczone w grafice). Jeśli z jakiegoś powodu przekazujemy do druku plik otwarty, warto wraz z nim przesłać także fonty, które zostały wykorzystane w projekcie. Jeśli nie są one zainstalowane w systemie drukarni, mogą nie wyświetlić się poprawnie, niszcząc w ten sposób efekt naszej pracy.

Należy pamiętać, że fonty są chronione prawem autorskim. Możemy jednak wykupić licencje, na podstawie których będziemy mogli udostępniać fonty wszystkim podwykonawcom – np. drukarni czy agencji reklamowej. Zasady rozpowszechniania zawarte są w umowie licencyjnej. Jeśli nie wysyłamy fontów, pamiętajmy o zamianie fontów na krzywe.

Spady i marginesy bezpieczeństwa

Spady, czyli obszar dodatkowy poza normalnym obszarem zadruku, to na ogół element każdego projektu przesłanego do drukarni. Jeśli jest wymóg, aby dany plik posiadał spady – wówczas spady te powinny wynosić od 3-5 mm. Dlaczego? Ze względów technologicznych przy większych nakładach ciętych ze stosu, zawsze istnieje możliwość przesunięcia zadrukowanego arkusza, a wygenerowany spad w grafice pozwala wówczas eliminować takie błędy.

Istotną kwestią jest także wielkość tzw. marginesów bezpieczeństwa. Pozwalają one zachować bezpieczną odległość ważnych elementów od krawędzi gotowego wydruku. Należy pamiętać, by nie zamieszczać tam żadnych kluczowych dla projektu elementów, np. tekstu czy logo firmy, które mogą zostać przycięte albo schowane np. pod ramę OWZ bądź backlight. Zwracamy na to uwagę, bowiem zdarza się, że w tych skrajnych obszarach przesłanego pliku znajduje się istotna dla projektu grafika – zwłaszcza w przypadku materiałów POS lub konstrukcji outdoorowych, jak billboardy czy citilighty. Za obszarem spadu mogą znaleźć się też dodatkowe informacje dotyczące linii cięcia czy paserów.

Wykrojnik

Jeśli przygotowujesz projekt, który wymaga precyzyjnego wycięcia – np. materiały POS takie jak displaye czy human standy – wykrojniki powinny być w projekcie wyraźnie oznaczone. Nie zapomnijmy do wykrojników dodać opcji nadruku - tzw. overprint.

Najlepiej zaznaczyć je przy pomocy osobnych kolorów dodatkowych oraz opisać rodzaj wykrojnika – w zależności od tego, czy ma to być cięcie (cut), biga (crease), perforacja czy otwór. W przypadku druku obustronnego (4+4) wykrojniki znajdujące się n a grafice powinny być wycentrowane na stronie wraz z grafiką.

Kilka praktycznych rad

Mimo zastosowania się do wszystkich wytycznych, czasami może się zdarzyć, że wygenerowany PDF nie prezentuje się tak jak powinien i może generować problemy na etapie druku. Taka przypadłość zdarza się często przy większych plikach z dużą ilością wektorów tj. np. mapy. W takiej sytuacji pomóc może kilka prostych wskazówek:

  • Jeżeli w pliku występują cienie, przezroczystości, efekty 3D, przejścia tonalne czy nachodzące na siebie elementy obrazu, warto je zgrupować, a następnie spłaszczyć. W przypadku gradientów można zwiększyć ilość pasm kolorów, by przejście tonalne było łagodniejsze.
  • Wszystkie teksty oraz wektory postaraj się przesunąć na sam wierzch lub na najwyższą warstwę. Warto również połączyć kilku obiektów wektorowych w jeden lub spłaszczyć je do bitmapy – oczywiście w odpowiedniej rozdzielczości.
  • Wszystkie teksty należy przekonwertować na krzywe.
  • Warto także przeanalizować kolejność nakładania się obiektów – te, które powinny znajdować się w tle dobrze jest pozostawić na samym dole.


Na koniec - może najważniejsza wskazówka - jeśli będziecie pamiętać o końcowej kontroli/sprawdzeniu plików oddawanych do druku – czy na pewno zgodne są ze specyfikacją techniczną i wymogami danej drukarni – na pewno przyspieszycie cały proces produkcji i unikniecie wielu nieprzyjemnych niespodzianek, a przygotowywanie materiałów do druku stanie się czystą przyjemnością.

Źródło: POSperita

posperita.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764