logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Drukarka na nitkę – technika haftu w reklamie

   06.11.2006, przeczytano 16318 razy
ilustracjastrzałka
Hafciarka jednogłowicowa

Technika odwzorowania wzorów graficznych za pomocą wielobarwnych nici jest stosowana od tysięcy lat. Wielobarwny obraz można uzyskać stosując metody tkackie, dziewiarskie lub wyszywania, czyli haftu. O ile techniki tkackie i dziewiarskie tworzenia wzoru mogą być zastosowane tylko w trakcie wytwarzania materiałów o tyle haft można wykonywać na gotowych już tkaninach, dzianinach, skórach itp. jak również na gotowych ubiorach.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarka-na-nitke--technika-haftu-w-reklamie,4708,artykul.html

Aż do drugiej połowy XX w. techniki hafciarskie były wyjątkowo pracochłonne co eliminowało zastosowanie ich na szerszą skalę. Haft wykonywany był głównie na drogich strojach sakralnych, wizytowych, mundurach oficerskich itp. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z wprowadzeniem automatów hafciarskich. Można było nareszcie wytwarzać nieograniczone ilości powtarzalnych wzorów. Problemem było jednak nadal ich zaprogramowanie. Dopiero w latach 80-tych szybki rozwój systemów komputerowych pozwolił na stworzenie pierwszych wysoce zautomatyzowanych programów do tworzenia wzorów hafciarskich.

Obecnie dzięki rozwojowi oprogramowania i wydajności maszyn proces tworzenia i wykonania haftu można porównać do procesu wytworzenia grafiki przy użyciu drukarki czy plotera. Do projektowania wzorów wykorzystuje się specjalistyczne programy (np.Wilcom, Pulse, eXPerience... ) w obsłudze przypominające popularne pakiety do tworzenia grafiki wektorowej (np. CorelDraw, Adobe Ilustrator) jak również zintegrowane programy w których wzór graficzny zaprojektowany pod typowym programem graficznym jest automatycznie przetwarzany na wzór hafciarski (np. DRAWings). Gotowy wzór można następnie przenieść na maszynę przy pomocy dyskietki lub przesłać kablem tak jak w drukarce. Wykonanie samego haftu jest równie proste gdyż rola osoby obsługującej hafciarkę sprowadza się prawie tylko do założenia materiału i uzupełniania nici.

Współczesne profesjonalne maszyny hafciarskie to automaty, które potrafią na założonym na tamborek materiale wyszyć wielobarwny wzór automatycznie zmieniając kolor nici. Maszyny tego typu oferowane są jako maszyny wielogłowicowe (ten sam haft wykonywany jest jednocześnie przez każdą z głowic) lub jako maszyny jednogłowicowe, bardzo dobrze sprawdzające się przy krótkich seriach wyrobu oraz przy „logowaniu” w firmach reklamowych. Przykładem takiej współczesnej jednogłowicowej hafciarki może być przedstawiona na fotografii kompaktowa profesjonalna maszyna haftująca.

W maszynie tej każda z 12 igieł nawleczona jest innym kolorem nici, a maszyna w trakcie wyszywania po automatycznym ucięciu nitki przesuwa głowicę na inną igielnicą z innym kolorem. Oprócz maszyn hafciarskich wykonanych wg. klasycznej technologii stosowane są maszyny szyjące ściegiem łańcuszkowym, naszywające cekiny, sznurek, tasiemkę, koraliki oraz najnowsze rozwiązanie maszyny z jedną igielnicą w głowicy w której zmiana koloru nitki dokonywana jest automatycznie za pomocą sprężonego powietrza.

Maszyna taka potrafi w bardzo krótkim czasie odciąć i wyciągnąć nitkę wcześniejszego koloru a na jej miejsce nawlec nitkę o innym kolorze. Taka konstrukcja maszyny nie ma ograniczeń co do ilości automatycznie zmienianych kolorów nici oraz nie wymaga ingerencji operatora w przypadku zerwania się nitki. Dodatkowo nowy mechanizm stopki bardzo wyciszył proces haftowania czyniąc z niej doskonałą „drukarkę na nitkę”.

Obecnie w dobie masowej produkcji odzieży obserwuje się coraz większe zapotrzebowanie na indywidualizację ubioru oraz na umieszczenia na odzieży aktualnych treści reklamowych i znaków firmowych. Do pogodzenia tych pozornie sprzecznych trendów można między innymi użyć wyżej wymienionych niedużych maszyn hafciarskich. Dzięki zastosowaniu w nich wąskiej kolumny chwytacza oraz opuszczanego stołu można wyszywać niepowtarzalne wzory na masowo produkowanych (np. w krajach azjatyckich) wyrobach gotowych. Ponadto nowoczesne automatyczne hafciarki można wyposażyć w przystawki do haftowania na czapkach czy wycinania i grawerowania aplikacji laserem. Wszystko to pozwala uzyskać nową modną indywidualną jakość przy zachowaniu niskich kosztów.

Na koniec warto zaznaczyć że haft jest jedną z najszlachetniejszych technik zdobniczych (dużo trwalszą od popularnego sitodruku) podkreślającą jakość wyrobu finalnego. Haft jako nośnik informacji graficznej znakomicie sprawdza się w zastosowaniu do logowania odzieży firmowej, umieszczania treści reklamowej na odzieży, pamiątkach oraz różnorodnych artykułach reklamowych.

Autor: inż.Witold Jakubiak
www.inbro.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Canon: Technologia druku zmienia sposób, w jaki postrzegamy świat
Zaawansowana technologia druku otwiera przed nami nowe możliwości, pozwalając na odkrywanie otaczającego świata w sposób dotąd niespotykany. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom Canon, takim jak druk wypukły, wizualne treści stają się dostępne również dla osób z dysfunkcjami wzroku, a materiały zyskują wymiar, który możemy odbierać wielozmysłowo....
Jak oświetlenie w biurze wpływa na komfort, estetykę i produktywność
Oświetlenie w przestrzeni biurowej jest kwestią, której często przypisuje się znaczenie drugorzędne, ograniczając jego rolę niemal wyłącznie do estetyki. Tymczasem ma ono bezpośredni wpływ na ergonomię, atmosferę, a także komfort i produktywność pracowników, nie wspominając o wpływie na estetykę przestrzeni biurowej.
Jak wręczać i przyjmować prezenty biznesowe?
Wręczanie i przyjmowanie prezentów biznesowych wymaga umiejętności oraz znajomości odpowiednich zasad savoir - vivre, które podkreślają profesjonalizm i szacunek wobec drugiej strony. Oto kilka kluczowych zasad, które mogą pomóc zarówno w dawaniu, jak i odbieraniu biznesowych upominków.
Techniczna ewolucja w Car Wrappingu - komentarz Antalis
Postęp techniczny w oklejaniu samochodów umożliwia nam przekształcanie naszych pojazdów w auta marzeń. Antalis przygląda się tej ewolucji.
AI w branży poligraficznej
Zrównoważony rozwój to nie tylko trend. Jest to obecnie priorytet w działaniach branży poligraficznej. W ostatnim czasie dużą rolę w tym temacie odegrała sztuczna inteligencja.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764