logo
WIADOMOŚCI

Drukarki Brother - postępowanie UOKiK

   12.10.2018, przeczytano 370 razy
Marek Niechciał, Prezes UOKiK

Czy ceny drukarek marki Brother były w Polsce ustalane w niedozwolony sposób, a konsumenci płacili drożej za te produkty? UOKiK wszczął postępowanie dotyczące naruszenia prawa konkurencji. Za takie praktyki grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarki-brother---postepowanie-uokik,379713,artykul.html

Postępowanie prowadzone jest przeciwko Brother Central & Eastern Europe (Brother). Spółka wchodzi w skład koncernu Brother Industries i zajmuje się dystrybucją produktów tej marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Choć Brother bezpośrednio sprzedaje produkty jedynie hurtownikom, utrzymuje także relacje handlowe ze sklepami detalicznymi, m.in. opracowuje sugerowane ceny detalicznej sprzedaży produktów Brother.

- Samo sugerowanie cen jest dozwolone. Sprzedawcy powinni mieć jednak dowolność w ich końcowym ustalaniu. Tymczasem posiadamy dowody, że Brother nadzorował, żeby ceny detaliczne nie były niższe od sugerowanych, a także dyscyplinował sklepy, które chciały sprzedawać drukarki taniej. Takie działanie może być niezgodne z prawem, prowadzić do ograniczenia konkurencji i powodować, że konsumenci muszą płacić drożej za towary – mówi prezes UOKiK,  Marek Niechciał.

Z informacji, które urząd uzyskał od anonimowego sygnalisty oraz z materiałów pozyskanych w trakcie przeszukania przedsiębiorcy wynika, że pracownicy Brother monitorowali ceny sprzedawców detalicznych. Jeżeli były niższe niż ustalone kontaktowali się ze sklepami i starali się nakłonić je do podwyższenia ceny np. grożąc m.in. pozbawieniem lub ograniczeniem rabatów i dopłat. Jednocześnie sprzedawcy wzajemnie obserwowali swoje ceny i informowali  Brother o tych, którzy oferowali drukarki taniej.

Za naruszenie prawa konkurencji grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Tak dotkliwej sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy z UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia.

Źródło: Biuro Prasowe UOKiK

www.uokik.gov.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Tak szczerze to nie bardzo rozumiem na czym polega "ograniczenie konkurencji" w takim wypadku? Czy producent nie ma prawa prowadzić własnej polityki cenowej i pilnować aby produkt nie był np. sprzedawany za tanio, bo źle to wpływa na pozycjonowanie marki?

avatar użytkownika
,

Nie znamy szczegółów tej sprawy więc trudno ją oceniać. Dyskusyjna jest też kwestia na ile producent powinien mieć prawo kształtowania ceny opierając się na czymś więcej niż tylko na własnej polityce cenowej wobec dostawców. Jest jednak prawdą że znamy przypadki - choćby z rynku wydawniczego - gdy producent (wydawca) narzuca cenę dla końcowego odbiorcy i nie budzi to żadnych kontrowersji. Ważne jest na pewno czy takie "narzucanie" odbywa się oficjalnie, czy zakulisowo i wbrew oficjalnym deklaracjom. Nie wiemy jak było w tym wypadku.  

Najnowsze w tym dziale:

Różnice w cenach produktów, które najczęściej wybieramy na prezenty sięgają nawet kilkudziesięciu procent
ZUS od przychodu nie dla wszystkich
Składki ZUS wyliczane od przychodu miały być ulgą dla sporej grupy osób prowadzących działalność gospodarczą na niewielką skalę. Tymczasem okazuje się, że ustawodawca wprowadził do przepisów sporo wykluczeń. Aby móc płacić mniejsze składki, należy wypełnić określone warunki. Jeśli przedsiębiorca nie spełni choćby jednego z nich, nie będzie...
Zapotrzebowanie na rozwiązania z zakresu analityki danych w Polsce może wzrosnąć w przyszłym roku nawet o 25-30 proc. Głównymi czynnikami rozwoju „datyzacji” polskiego biznesu będą: rozwój chmury publicznej oraz zmiana świadomości przedsiębiorców, wynika z analizy firmy TogetherData. Wyzwaniem może być wieloźródłowość danych, albowiem...
Marka Mila Professional to odpowiedź na aktualne wymagania rynku fryzjerskiego, czerpiąca z niemal 30-letniego, europejskiego doświadczenia firmy Polwell. To kosmetyki o ugruntowanej pozycji, darzone zaufaniem fryzjerów, którzy szczególnie doceniają farby Milaton, rozjaśniacz Mila Silver Plex i pięknie pachnące maski odżywcze. Kosmetyki Mila cieszą się popularnością nie tylko na...
Raport Aon: Czy czeka nas zmierzch rynku pracownika?
Połowa Polaków jest zaangażowana – to wniosek płynący z corocznego badania Aon Best Employers. Czujemy się bezpieczniej i stabilniej. To odwrócenie trendu z 2017 roku, kiedy lojalność, poczucie wpływu czy chęć pozytywnego mówienia o firmie zanotowały znaczące spadki. Polski pracownik zaczyna dostrzegać starania swoich pracodawców, co ma bezpośrednie przełożenie na...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone