logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Drukarki Brother - postępowanie UOKiK

   12.10.2018, przeczytano 429 razy
Marek Niechciał, Prezes UOKiK

Czy ceny drukarek marki Brother były w Polsce ustalane w niedozwolony sposób, a konsumenci płacili drożej za te produkty? UOKiK wszczął postępowanie dotyczące naruszenia prawa konkurencji. Za takie praktyki grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarki-brother---postepowanie-uokik,379713,artykul.html

Postępowanie prowadzone jest przeciwko Brother Central & Eastern Europe (Brother). Spółka wchodzi w skład koncernu Brother Industries i zajmuje się dystrybucją produktów tej marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Choć Brother bezpośrednio sprzedaje produkty jedynie hurtownikom, utrzymuje także relacje handlowe ze sklepami detalicznymi, m.in. opracowuje sugerowane ceny detalicznej sprzedaży produktów Brother.

- Samo sugerowanie cen jest dozwolone. Sprzedawcy powinni mieć jednak dowolność w ich końcowym ustalaniu. Tymczasem posiadamy dowody, że Brother nadzorował, żeby ceny detaliczne nie były niższe od sugerowanych, a także dyscyplinował sklepy, które chciały sprzedawać drukarki taniej. Takie działanie może być niezgodne z prawem, prowadzić do ograniczenia konkurencji i powodować, że konsumenci muszą płacić drożej za towary – mówi prezes UOKiK,  Marek Niechciał.

Z informacji, które urząd uzyskał od anonimowego sygnalisty oraz z materiałów pozyskanych w trakcie przeszukania przedsiębiorcy wynika, że pracownicy Brother monitorowali ceny sprzedawców detalicznych. Jeżeli były niższe niż ustalone kontaktowali się ze sklepami i starali się nakłonić je do podwyższenia ceny np. grożąc m.in. pozbawieniem lub ograniczeniem rabatów i dopłat. Jednocześnie sprzedawcy wzajemnie obserwowali swoje ceny i informowali  Brother o tych, którzy oferowali drukarki taniej.

Za naruszenie prawa konkurencji grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Tak dotkliwej sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy z UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia.

Źródło: Biuro Prasowe UOKiK

www.uokik.gov.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Tak szczerze to nie bardzo rozumiem na czym polega "ograniczenie konkurencji" w takim wypadku? Czy producent nie ma prawa prowadzić własnej polityki cenowej i pilnować aby produkt nie był np. sprzedawany za tanio, bo źle to wpływa na pozycjonowanie marki?

avatar użytkownika
,

Nie znamy szczegółów tej sprawy więc trudno ją oceniać. Dyskusyjna jest też kwestia na ile producent powinien mieć prawo kształtowania ceny opierając się na czymś więcej niż tylko na własnej polityce cenowej wobec dostawców. Jest jednak prawdą że znamy przypadki - choćby z rynku wydawniczego - gdy producent (wydawca) narzuca cenę dla końcowego odbiorcy i nie budzi to żadnych kontrowersji. Ważne jest na pewno czy takie "narzucanie" odbywa się oficjalnie, czy zakulisowo i wbrew oficjalnym deklaracjom. Nie wiemy jak było w tym wypadku.  

Najnowsze w tym dziale

„Roll-up gate”: Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego
Umyślna i nieuzasadniona odmowa świadczenia usług powinna być w Polsce zgodna z prawem, a penalizujący ją art. 138 Kodeksu Wykroczeń jest niekonstytucyjny – wynika ze środowego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Wniosek rozpatrywany był w związku ze sprawą łódzkiego drukarza, który odmówił druku roll up’u, tłumacząc się niechęcią do „promocji ruchów...
Polacy wydają coraz więcej na wakacje
Na letni wypoczynek Polacy wydadzą w tym roku średnio niemal 3400 zł – wynika z najnowszego badania Providenta. To prawie o 670 zł więcej niż w ubiegłym roku. Większość badanych zamierza sfinansować wakacyjny wyjazd z oszczędności.
Mają wysoką siłę nabywczą, świetnie odnajdują się w świecie nowych technologii, dysponują wolnym czasem, który inwestują w zainteresowania, dbają o swoje zdrowie, są aktywni i przeżywają drugą młodość. Wyniki badania „Power Generation. Pieniądze seks i władza – co napędza osoby po 50.” przeczą wszystkim stereotypom na ich temat.  
Prestashop i Woocommerce dominują w polskim e-commerce
PrestaShop jest najpopularniejszym silnikiem e-commerce w Polsce – wykorzystuje go 52 proc. właścicieli sklepów i programistów e-commerce. 39 proc. wskazań zanotował z kolei WooCommerce. W sumie, jak wynika z badań - oba te rozwiązania mają ponad 90 procent rynku! Dla właścicieli sklepów i developerów e-commerce w Polsce przede wszystkim liczy się...
Rok po wprowadzeniu w UE ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) nadal zauważalne są rozbieżne opinie na temat jego skuteczności.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764