logo
WIADOMOŚCI

Drukarki Brother - postępowanie UOKiK

   12.10.2018, przeczytano 263 razy
Marek Niechciał, Prezes UOKiK

Czy ceny drukarek marki Brother były w Polsce ustalane w niedozwolony sposób, a konsumenci płacili drożej za te produkty? UOKiK wszczął postępowanie dotyczące naruszenia prawa konkurencji. Za takie praktyki grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarki-brother---postepowanie-uokik,379713,artykul.html

Postępowanie prowadzone jest przeciwko Brother Central & Eastern Europe (Brother). Spółka wchodzi w skład koncernu Brother Industries i zajmuje się dystrybucją produktów tej marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Choć Brother bezpośrednio sprzedaje produkty jedynie hurtownikom, utrzymuje także relacje handlowe ze sklepami detalicznymi, m.in. opracowuje sugerowane ceny detalicznej sprzedaży produktów Brother.

- Samo sugerowanie cen jest dozwolone. Sprzedawcy powinni mieć jednak dowolność w ich końcowym ustalaniu. Tymczasem posiadamy dowody, że Brother nadzorował, żeby ceny detaliczne nie były niższe od sugerowanych, a także dyscyplinował sklepy, które chciały sprzedawać drukarki taniej. Takie działanie może być niezgodne z prawem, prowadzić do ograniczenia konkurencji i powodować, że konsumenci muszą płacić drożej za towary – mówi prezes UOKiK,  Marek Niechciał.

Z informacji, które urząd uzyskał od anonimowego sygnalisty oraz z materiałów pozyskanych w trakcie przeszukania przedsiębiorcy wynika, że pracownicy Brother monitorowali ceny sprzedawców detalicznych. Jeżeli były niższe niż ustalone kontaktowali się ze sklepami i starali się nakłonić je do podwyższenia ceny np. grożąc m.in. pozbawieniem lub ograniczeniem rabatów i dopłat. Jednocześnie sprzedawcy wzajemnie obserwowali swoje ceny i informowali  Brother o tych, którzy oferowali drukarki taniej.

Za naruszenie prawa konkurencji grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Tak dotkliwej sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy z UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia.

Źródło: Biuro Prasowe UOKiK

www.uokik.gov.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Tak szczerze to nie bardzo rozumiem na czym polega "ograniczenie konkurencji" w takim wypadku? Czy producent nie ma prawa prowadzić własnej polityki cenowej i pilnować aby produkt nie był np. sprzedawany za tanio, bo źle to wpływa na pozycjonowanie marki?

avatar użytkownika
,

Nie znamy szczegółów tej sprawy więc trudno ją oceniać. Dyskusyjna jest też kwestia na ile producent powinien mieć prawo kształtowania ceny opierając się na czymś więcej niż tylko na własnej polityce cenowej wobec dostawców. Jest jednak prawdą że znamy przypadki - choćby z rynku wydawniczego - gdy producent (wydawca) narzuca cenę dla końcowego odbiorcy i nie budzi to żadnych kontrowersji. Ważne jest na pewno czy takie "narzucanie" odbywa się oficjalnie, czy zakulisowo i wbrew oficjalnym deklaracjom. Nie wiemy jak było w tym wypadku.  

Najnowsze w tym dziale:

E-Marketing zawodem przyszłości?
Znów będzie mnóstwo zajęcia dla marketingowców. Niestety, nie oznacza to wcale, że osoby reprezentujące wielką falę studentów z lat poprzednich bez problemu dostaną pracę. Zdaniem Antala, chodzi o nowy typ specjalisty poruszającego się bez problemu w mediach społecznościowych i wszystkich technologiach, które powstają dosłownie z dnia na dzień
We wrześniu wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 1,9 proc., a więc tylko minimalnie mniej niż miesiąc wcześniej. Mocniej niż poprzednio drożała żywność, nadal mocno rosną ceny paliwa.
W tym roku polski e-handel będzie wart prawie 50 mld zł
Wartość polskiego rynku e-commerce sięgnie w tym roku blisko 50 mld zł, a w 2020 roku – już 70 mld zł. To wciąż prężnie rosnący segment sprzedaży, odpowiadający dziś za 7 proc. zakupów przy globalnej średniej na poziomie 10 proc. Polskie e-sklepy w większości są już obecne na zagranicznych rynkach, ale stawiają pierwsze kroki jeszcze dość ostrożnie....
Wskaźnik koniunktury w przemyśle obrazujący nastroje managerów oraz z wyprzedzeniem sygnalizujący zmiany koniunktury, spadł we wrześniu do 50,4 punktu, czyli do poziomu bliskiego stagnacji.
Badanie: Które formy promocji zyskują a które tracą?
Niezmiennie najpopularniejszą formą promocji jest obniżka ceny produkty czy usługi, jednak w ciągu ostatnich dwóch lat popularność korzystania z tej formy promocji spadła o 14 punktów procentowych. Obecnie dwie trzecie konsumentów deklaruje, że korzysta z tej formy promocji. Z kolei kilkukrotne wzrosty popularności w porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat odnotowały: konkursy,...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
. Wszystkie prawa zastrzeżone