logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Drukarki Brother - postępowanie UOKiK

   12.10.2018, przeczytano 391 razy
Marek Niechciał, Prezes UOKiK

Czy ceny drukarek marki Brother były w Polsce ustalane w niedozwolony sposób, a konsumenci płacili drożej za te produkty? UOKiK wszczął postępowanie dotyczące naruszenia prawa konkurencji. Za takie praktyki grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarki-brother---postepowanie-uokik,379713,artykul.html

Postępowanie prowadzone jest przeciwko Brother Central & Eastern Europe (Brother). Spółka wchodzi w skład koncernu Brother Industries i zajmuje się dystrybucją produktów tej marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Choć Brother bezpośrednio sprzedaje produkty jedynie hurtownikom, utrzymuje także relacje handlowe ze sklepami detalicznymi, m.in. opracowuje sugerowane ceny detalicznej sprzedaży produktów Brother.

- Samo sugerowanie cen jest dozwolone. Sprzedawcy powinni mieć jednak dowolność w ich końcowym ustalaniu. Tymczasem posiadamy dowody, że Brother nadzorował, żeby ceny detaliczne nie były niższe od sugerowanych, a także dyscyplinował sklepy, które chciały sprzedawać drukarki taniej. Takie działanie może być niezgodne z prawem, prowadzić do ograniczenia konkurencji i powodować, że konsumenci muszą płacić drożej za towary – mówi prezes UOKiK,  Marek Niechciał.

Z informacji, które urząd uzyskał od anonimowego sygnalisty oraz z materiałów pozyskanych w trakcie przeszukania przedsiębiorcy wynika, że pracownicy Brother monitorowali ceny sprzedawców detalicznych. Jeżeli były niższe niż ustalone kontaktowali się ze sklepami i starali się nakłonić je do podwyższenia ceny np. grożąc m.in. pozbawieniem lub ograniczeniem rabatów i dopłat. Jednocześnie sprzedawcy wzajemnie obserwowali swoje ceny i informowali  Brother o tych, którzy oferowali drukarki taniej.

Za naruszenie prawa konkurencji grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Tak dotkliwej sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy z UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia.

Źródło: Biuro Prasowe UOKiK

www.uokik.gov.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Tak szczerze to nie bardzo rozumiem na czym polega "ograniczenie konkurencji" w takim wypadku? Czy producent nie ma prawa prowadzić własnej polityki cenowej i pilnować aby produkt nie był np. sprzedawany za tanio, bo źle to wpływa na pozycjonowanie marki?

avatar użytkownika
,

Nie znamy szczegółów tej sprawy więc trudno ją oceniać. Dyskusyjna jest też kwestia na ile producent powinien mieć prawo kształtowania ceny opierając się na czymś więcej niż tylko na własnej polityce cenowej wobec dostawców. Jest jednak prawdą że znamy przypadki - choćby z rynku wydawniczego - gdy producent (wydawca) narzuca cenę dla końcowego odbiorcy i nie budzi to żadnych kontrowersji. Ważne jest na pewno czy takie "narzucanie" odbywa się oficjalnie, czy zakulisowo i wbrew oficjalnym deklaracjom. Nie wiemy jak było w tym wypadku.  

Najnowsze w tym dziale

Pierwszy w Polsce Sąd Arbitrażowy Online już działa
Postępowanie od początku do końca jest prowadzone elektronicznie, a Sąd jest dostępny przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Rozstrzyga też spory z kontrahentami z zagranicy.
Reklama Devil Energy: Producent przegrywa kolejną sprawę w sądzie
Firma Waterius Sp. z o.o., którą sąd w 2018 roku zobowiązał do przeprosin i zapłaty 60.000 zł za opublikowanie niezgodnej z dobrymi obyczajami reklamy słodzonego napoju Devil Energy, przegrała kolejną sprawę sądową ze Stowarzyszeniem Twoja Sprawa. W efekcie ma zapłacić dodatkowo 30.000 złotych oraz 2.000 zł za każdy dzień opóźnienia w opublikowaniu przeprosin za...
W styczniu liczba niewypłacalności polskich firm wciąż rosła
Euler Hermes, ubezpieczyciel należności handlowych, zbadał sytuację firm w Polsce pod względem niewypłacalności. W styczniu 2019 w oficjalnych źródłach (Monitorach Sądowych i Gospodarczych) opublikowano informacje o 98 przypadkach niewypłacalności przedsiębiorstw wobec 82 w styczniu 2018 roku i 69 w styczniu 2017. To oznacza aktualny wzrost ich liczby r/r o 20%.
RODO po wdrożeniu – czy faktycznie działa?
Choć Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) weszło w życie w maju 2018 roku, wiele firm i instytucji nadal w niewystarczającym stopniu dostosowało swoje zasady do nowych przepisów. Paradoksalnie, świadczą o tym także absurdalne sytuacje, w których brak znajomości prawa zasłaniany bywa przezorną nadgorliwością, czasem sprzeczną ze zdrowym...
Według szybkiego szacunku GUS, PKB wzrósł w czwartym kwartale ubiegłego roku o 4,9 proc., a więc mocniej niż spodziewali się ekonomiści. To potwierdza siłę naszej gospodarki i jej odporność na niekorzystne wpływy otoczenia.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764